Amanţi şi cancan cu diavoliţe

Amanţi şi cancan cu diavoliţe
Raiul şi Iadul, oamenii, zeii şi dracii, o poveste de dragoste pe dos şi nişte iubiri parodice sunt ingredientele noii premiere a Operei Române din Cluj-Napoca.

 “Orfeu în infern” de Jacques Offenbach este una dintre cele mai cunoscute opere bufe din repertoriul muzical mondial. Tema sa reprezintă o interpretare în cheie comică a salvării Euridicei din Infern de către iubitul ei, Orfeu. “Orfeu în infern” va avea premiera la Opera Română din Cluj în 29 mai de la ora 18.30, la 74 de ani de la prima sa montare pe scena clujeană. Spectacolul este regizat de Mihaela Bogdan, va fi dirijat de Adrian Morar, în scenografia lui Valentin Codoiu şi coregrafia lui Roland Podar.

 

Prima reprezentaţie cu “Orfeu în infern” a avut loc în octombrie 1858, la Teatrul Bouffes-Parisiens, pe care-l conducea Offenbach. Libretul operetei a fost compus de Hector Crémieux şi Ludovic Halévy încă din 1856, la îndemnul compozitorului, care-şi dorea un spectacol de succes la teatrul său de varietăţi. Premiera a fost plină de peripeţii: interpreta lui Euridice a spus că nu poate să se transpună în dispoziţia de joc fără a purta o piele de tigru veritabilă, mai mulţi compatrioţi germani l-au asediat pe Offenbach cu cereri de bilete gratuite, a apărut şi un portărel care dorea să sechestreze bunurile muzicianului, care nu mai avea lichiditate, interpretul de flaut piccolo s-a îmbolnăvit şi a lipsit în seara premierei, în faţa teatrului a fost avariată o conductă de gaze şi redactorul-şef de la Figaro i-a cerut lui Offenbach să-l secundeze într-un duel chiar în seara premierei.

 

Opereta n-a avut imediat succesul scontat, aşa că Offenbach şi Cremieux au introdus cuplete comice care să-i asigure priza la public. în 1874, compozitorul a refăcut “Orfeu în infern” ca feerie, introducând numere de balet. Acţiunea operei, care are două acte şi patru tablouri, îi are în centru pe Orfeu, profesor la Conservator, un burghez sadea, şi pe Euridice, soţia sa. Sătui de căsnicia lor, cei doi îşi găsesc fericirea în relaţii extraconjugale. Orfeu încearcă să se răzbune pe amantul soţiei, dar planul său duce la moartea Euridicei, care merge cu plăcere în Iad, alături de zeul Pluto. Orfeu se bucură de libertate, dar, de gura lumii, trebuie să coboare în Iad, pentru a-şi salva nevasta. în Infern, Euridice se cam plictiseşte cu Pluto, aşa că profită de ocazie să se cupleze cu Jupiter. Totul se sfârşeşte cu o ceartă între zei, în urma căreia Orfeu e obligat să-şi ia soţia şi să revină acasă.

 

“Orfeu în infern” este celebră printre melomani datorită secvenţei de cancan din tabloul petrecerii din Infern. Regizoarea versiunii de la Cluj, Mihaela Bogdan, a mizat chiar pe elementele parodice, traducând părţile de text vorbit pentru a face accesibile glumele şi jocurile de cuvinte. Printre soliştii premierei se numără Cristian Mogoşan (Orfeu), Cristina Simionescu (Euridice), Marius Chiorean (Jupiter) şi Sorin Lupu (Pluto). “Am încercat să fac un spectacol cât mai dinamic, nu neapărat să-l actualizez. Am văzut că oamenii vor operetă, aşa că montăm operetă”, spune regizoarea, care-i invită pe clujeni la premieră.

 

Balerine-drăcuşori ŕ la Cluj

 

Mihaela Bogdan a utilizat detalii scenice care să asigure savoarea acţiunii. Râul Styx, de pildă, pe care trebuie să-l treacă Orfeu şi Euridice, e format din balerine-drăcuşori, care încearcă să-l seducă pe Orfeu. Scena cancanului e imaginată drept unul dintre punctele forte ale montării, iar triunghiurile amoroase distrug legenda mântuirii prin dragoste din mitul “originar”.

 

Comenteaza