Marc Bogaerts: “Dacă stai în România şi nu-ţi place absurdul, mori”
- Scris de Claudiu Groza
- 26 Sep 2010, 23:45
- Cultură
- Ascultă știrea

DISTRIBUIE
“Bosch”, o propunere inedită a regizorului belgian, va fi a doua premieră a noii stagiuni de la Teatrul Naţional.
Sala “Caragiale”, vestita sală de repetiţii din Teatrul Naţional, forfotea ieri la prânz de activitate. Actorii munceau din greu, făcând uneori şi pauze “vicioase”, de fumat adică, la spectacolul “Bosch”, regizat de Marc Bogaerts. Atmosfera era atât de febrilă, încât regizorul a reuşit să stea de vorbă cu reporterii ZIUA de CLUJ cu o oră întârziere faţă de cea stabilită iniţial, după ce îi invitase, e-adevărat, să vadă o secvenţă din repetiţie.
O secvenţă de-a dreptul acrobatică, în care actorii făceau mişcare scenică folosind ca “instrument” o masă din lemn masiv, pe care o ridicau, o răsturnau, o transformau în plan înclinat, în meterez etc. Mai spuneau şi replici în mai multe limbi, iar scena curgea într-o notă absurdă, extrem de amuzantă. “Ce aţi văzut nu e cel mai greu lucru din spectacol”, explică Marc Bogaerts, care-şi construieşte proiectul împreună cu actorii clujeni. “Bosch” se bazează pe un scenariu scris chiar de regizor, al cărui pretext e faimosul tablou “Grădina plăcerilor” al pictorului Hieronymus Bosch, în care sunt reprezentate Grădina Raiului cu Adam şi Eva, apoi “decăderea” umană şi, la final, Iadul. “Sufletul flamand este pretextul acestui spectacol”, spune Bogaerts, care se declară un flamand adevărat. “Bosch a avut o credinţă religioasă uriaşă, dar şi un simţ al toleranţei mai mare decât oamenii de azi”, explică omul de teatru, care spune că a durat nouă luni ca să descopere nucleul spectacolului său. “Bosch s-a născut direct ca artist, iar artiştii îşi iubesc arta mai mult decât pe propriile soţii. Se iubesc pe sine mai mult. A pictat nimicuri la început, până când a primit inspiraţie divină”, consideră Marc Bogaerts.

“Colaborarea creativă cu actorii a fost incredibilă”, explică regizorul, care dezvăluie că aceştia au venit cu propuneri pentru spectacol, şi chiar cu variante de text scrise de ei. În “Bosch” vor juca Miriam Cuibus, Irina Wintze, Ionuţ Caras, Cătălin Herlo, Angelica Nicoară, Ruslan Bârlea, Eva Crişan, Miron Maxim, iar rolurile principale vor fi interpretate de câte doi actori: Cristian Grosu şi Radu Lărgeanu (Bosch), respectiv Ramona Dumitrean şi Romina Merei (Soţia). Scenografia îi aparţine lui Cristian Rusu, iar muzica e compusă de Aubry. Marc Bogaerts a colaborat până acum cu peste 50 de companii de operă, dans şi circ din întreaga lume, ca şi cu teatre. Este cunoscut pentru combinaţiile artistice neconvenţionale, folosind în spectacolele sale nu doar dansatori sau actori, ci şi atleţi, patinatori sau circari. La Cluj el a montat în 2005, tot la Teatrul Naţional, “Frumoasa din pădurea adormită”, o producţie extrem de apreciată de public. Premiera cu “Bosch” va avea loc în 8 octombrie.
Umorul şi Titanicul
Accentul absurd al montării vine din faptul că Bosch avea umor, explică regizorul. “Umorul e a doua calitate a flamandului. Există şi o anecdotă reprezentativă: Titanicul se scufundă, iar flamandul îşi bea liniştit vinul şi se pregăteşte să spună un banc porcos”, sintetizează amuzat Bogaerts. El admiră şi apetenţa pentru absurd a actorilor români. “Dacă stai în România şi nu-ţi place absurdul, mori”, afirmă omul de teatru flamand, care mai spune că tema aleasă de el este accesibilă oricui. Spectacolul va dura o oră şi un sfert, pentru că Bogaerts e de părere că dinamica vieţii de azi nu e potrivită spectacolelor mai lungi.
O secvenţă de-a dreptul acrobatică, în care actorii făceau mişcare scenică folosind ca “instrument” o masă din lemn masiv, pe care o ridicau, o răsturnau, o transformau în plan înclinat, în meterez etc. Mai spuneau şi replici în mai multe limbi, iar scena curgea într-o notă absurdă, extrem de amuzantă. “Ce aţi văzut nu e cel mai greu lucru din spectacol”, explică Marc Bogaerts, care-şi construieşte proiectul împreună cu actorii clujeni. “Bosch” se bazează pe un scenariu scris chiar de regizor, al cărui pretext e faimosul tablou “Grădina plăcerilor” al pictorului Hieronymus Bosch, în care sunt reprezentate Grădina Raiului cu Adam şi Eva, apoi “decăderea” umană şi, la final, Iadul. “Sufletul flamand este pretextul acestui spectacol”, spune Bogaerts, care se declară un flamand adevărat. “Bosch a avut o credinţă religioasă uriaşă, dar şi un simţ al toleranţei mai mare decât oamenii de azi”, explică omul de teatru, care spune că a durat nouă luni ca să descopere nucleul spectacolului său. “Bosch s-a născut direct ca artist, iar artiştii îşi iubesc arta mai mult decât pe propriile soţii. Se iubesc pe sine mai mult. A pictat nimicuri la început, până când a primit inspiraţie divină”, consideră Marc Bogaerts.

“Colaborarea creativă cu actorii a fost incredibilă”, explică regizorul, care dezvăluie că aceştia au venit cu propuneri pentru spectacol, şi chiar cu variante de text scrise de ei. În “Bosch” vor juca Miriam Cuibus, Irina Wintze, Ionuţ Caras, Cătălin Herlo, Angelica Nicoară, Ruslan Bârlea, Eva Crişan, Miron Maxim, iar rolurile principale vor fi interpretate de câte doi actori: Cristian Grosu şi Radu Lărgeanu (Bosch), respectiv Ramona Dumitrean şi Romina Merei (Soţia). Scenografia îi aparţine lui Cristian Rusu, iar muzica e compusă de Aubry. Marc Bogaerts a colaborat până acum cu peste 50 de companii de operă, dans şi circ din întreaga lume, ca şi cu teatre. Este cunoscut pentru combinaţiile artistice neconvenţionale, folosind în spectacolele sale nu doar dansatori sau actori, ci şi atleţi, patinatori sau circari. La Cluj el a montat în 2005, tot la Teatrul Naţional, “Frumoasa din pădurea adormită”, o producţie extrem de apreciată de public. Premiera cu “Bosch” va avea loc în 8 octombrie.
Umorul şi Titanicul
Accentul absurd al montării vine din faptul că Bosch avea umor, explică regizorul. “Umorul e a doua calitate a flamandului. Există şi o anecdotă reprezentativă: Titanicul se scufundă, iar flamandul îşi bea liniştit vinul şi se pregăteşte să spună un banc porcos”, sintetizează amuzat Bogaerts. El admiră şi apetenţa pentru absurd a actorilor români. “Dacă stai în România şi nu-ţi place absurdul, mori”, afirmă omul de teatru flamand, care mai spune că tema aleasă de el este accesibilă oricui. Spectacolul va dura o oră şi un sfert, pentru că Bogaerts e de părere că dinamica vieţii de azi nu e potrivită spectacolelor mai lungi.
DISTRIBUIE
Comenteaza