Şi beţivii se pot mântui

Şi beţivii se pot mântui
“Alcoolicii”, o poveste dură şi emoţionantă cu accente mistice, este cea mai nouă producţie a Teatrului Maghiar.
Un cimitir de maşini înconjurat de noroaie şi bălţi apocaliptice, prin care se preling ca nişte stafii bolnave câţiva oameni sau îngeri sau nici una, nici alta, greu de precizat. O femeie cu priviri halucinante, cu ochii încercănaţi de o boală a fiinţei, a sufletului mai mult decât a trupului, care bolboroseşte fraze incoerente, ba războindu-se cu nu se ştie cine, ba celebrând sărbători inventate pe loc. Aceasta e atmosfera, acestea sunt personajele spectacolului “Alcoolicii”, cea mai nouă premieră de la Teatrul Maghiar din Cluj.

Piesa scrisă de Andras Visky şi regizată de Gabor Tompa este o parabolă mistică inspirată de povestea reală a unei tinere alcoolice. În formula specifică dramaturgului clujean, intriga capătă accente mistice. Frumoasa Eva cade pe panta alcoolismului, pierde o sarcină într-un accident, se cufundă în mizeria unei lumi proprii, pe care şi-o imaginează delirant, alternând veselia cu melancolia, după cum mintea i se înceţoşează de la băutură. Ipostazele se schimbă mereu: Eva este ea însăşi, dar este şi Maria, cea care-l coboară de pe cruce pe Isus, este ea însăşi crucificată simbolic şi astfel mântuită, pentru că are un înger păzitor.

Acest mixaj de planuri, în care domină halucinaţia, aparenţa de coşmar, de vis năclăit, poate deruta spectatorul neobişnuit cu stilul lui Visky, mai ales prin replicile care fac apel la pasaje biblice. Chiar şi scenele piesei sunt denumite în această manieră, iar atmosfera este uneori incantatorie, în pofida promiscuităţii în care vieţuiesc personajele. Cei doi îngeri care vor “sluji” ceremonia de mântuire a Evei sunt văzuţi şi ei ca ispitiţi de alcool – rad o sticlă de “Monopol” în timp ce îşi îmbracă aripile – şi sunt dublaţi pe Pământ de un înger-aurolac, cu aripi de carton. Împletirea permanentă a planurilor de joc poate fi confuză, dar se limpezeşte până la final. Aspiraţia tainică a Evei, care ar fi vrut să fie actriţă, explică perfect amestecul de artificial şi emoţie pură în care îşi trăieşte ea căderea.

Foarte expresiv, combinând cu forţă cinismul, disperarea, mizeria şi emoţia, a întruchipat Imola Kezdi personajul Eva. Celebrând viciul, ea rămâne umană, putând astfel să fie mântuită. Nu mai puţin, ceilalţi actori, fiecare jucând mai multe roluri, şi-au configurat pregnant partiturile, de la Ervin Szucs şi Lorand Farkas, cei doi Îngeri, printre altele, la Csilla Albert, Îngerul-aurolac şi Cealaltă Marie, dublura ceresc-pământească a eroilor. Un Fiu decăzut, abandonat, a fost Csongor Kollo, şi el dublat de Magor Bocsardi, care a susţinut impecabil excelenta coloană sonoră a spectacolului, bazată pe sonuri de vioară, orgă şi melodia “Jesus Cocaine”. Scenografia de efect a fost imaginată de Carmencita Brojboiu. Defectele vizibile ale reprezentaţiei sunt ticul verbal al Evei, “Parol!”, nepotrivit în context, şi luminile cam prea tenebroase din primele secvenţe. “Alcoolicii” este un spectacol care, dacă te poţi integra în atmosfera lui specială, îţi va crea mântuirea de spectator, “catharsisul”.

Reluări de succes


Teatrul Maghiar reia două din spectacolele de top ale ultimelor stagiuni. “Richard III” de Shakespeare, în regia lui Gabor Tompa şi cu Bogdan Zsolt în rolul principal, se va juca azi, de la ora 19:00, iar vineri, de la ora 19:00, va fi prezentat “Trei surori” de Cehov, în aceeaşi regie, un spectacol dublu premiat de UNITER, cu Andrea Kali, Imola Kezdi şi Hilda Peter.


Comenteaza