Mihai Măniuţiu: “Anul 2011 va fi anul spectatorului!”
- Scris de Ovidiu Cornea
- 31 Dec 2010, 13:04
- Cultură
- Ascultă știrea

DISTRIBUIE
Anul următor va fi unul în care Teatrul Naţional din Cluj va miza pe spectator şi pe comunitatea teatrală clujeană, spune cunoscutul regizor Mihai Măniuţiu, noul director al instituţiei, într-un interviu acordat pentru ziuadecj.ro.
În tumultul din preajma Sărbătorilor, directorul Naţionalului clujean şi-a făcut timp pentru a răspunde la un scurt interviu, fie el în format electronic, realizat de ziuadecj.ro, pe care îl puteţi citi mai jos:
Reporter: Ce obiective aveţi în privinţa repertoriului din următorii doi-trei ani al Naţionalului clujean? Veţi miza pe piese clasice, contemporane, sau pe o imbinare intre acestea?
Mihai Măniuţiu: Anul 2011 va fi ANUL SPECTATORULUI. Voi miza pe spectator, pe comunitatea teatrală clujeană!
R: La ce veţi lucra mai mult, în calitate de director al Naţionalului clujean? La repertoriu, la perfecţionarea trupei, sau în privinţa regizorilor invitaţi?
MM: La toate acestea – şi la mai multe. Conjuncţia dintre cele enumerate de dumneavoastră e esenţială. Plus deschiderea spre internaţional.
R: Cât de mult depinde punerea în practică a obiectivelor pe care vi le-aţi fixat, de bugetul care vă va fi alocat de la Minister? Aveţi în vedere şi alte surse de finanţare?
MM: Proiectele mele depind total de buget. Am în vedere şi surse alternative de finanţare, dar acestea s-au dovedit, până azi, nesemnificative.
R: Care consideraţi că sunt trupei si ale instituţiei dumneavoastră în acest moment, aspectele la care este de lucrat mai mult?
MM: Coeziunea interioară, spiritul de echipă.
R: Ce loc ocupă trupa Naţionalului clujean şi per ansamblu, instituţia pe care o conduceţi, in peisajul teatral românesc în acest moment?
MM: Între primele 10 teatre din România. Ceea ce nu e de ajuns!
R: Cum explicaţi faptul că niciun spectacol al instituţiei nu a fost
selectat în acest an la Festivalul Naţional de Teatru?
MM: Nu e nimic de explicat. Fiecare selecţioner îşi are criteriile lui personale, care nu sunt neapărat şi ale mele. Selecţia în sine, urmărind diversitatea, nu certifică performanţa.
R: Cum vă gândiţi, concret, să micşoraţi decalajul, care totuşi există, între Teatrul Maghiar clujean si Naţionalul din municipiu?
MM: Ar fi o eroare fatală să gândesc în aceşti termeni! Dacă aş încerca să reduc un aşa-zis „decalaj”, ar însemna că am luat drept model o altă instituţie, renunţând astfel să încerc să reconfigurez trupa TNC conform unui model pe care ea însăşi să-l elaboreze, treptat, în timp, prin realizările sale. Trupa Teatrului maghiar a avut nevoie de peste 10 ani pentru a deveni ceea ce este. Cam câte săptămâni sau luni are răbdare românul să aştepte?!
R: Ce vi se pare mai important în acest moment? Să produceţi ca regizor
sau să manageriaţi foarte bine instituţia?
MM: Important mi se pare să am energie şi pentru creaţie, şi pentru administrarea creativă a TNC.
R: Ce strategie anti-criză veţi încerca să aplicaţi ca manager al Naţionalului clujean?
MM: Încrederea în capacităţile creative ale tuturor angajaţilor TNC.
A consemnat Ovidiu Cornea.
Reporter: Ce obiective aveţi în privinţa repertoriului din următorii doi-trei ani al Naţionalului clujean? Veţi miza pe piese clasice, contemporane, sau pe o imbinare intre acestea?
Mihai Măniuţiu: Anul 2011 va fi ANUL SPECTATORULUI. Voi miza pe spectator, pe comunitatea teatrală clujeană!
R: La ce veţi lucra mai mult, în calitate de director al Naţionalului clujean? La repertoriu, la perfecţionarea trupei, sau în privinţa regizorilor invitaţi?
MM: La toate acestea – şi la mai multe. Conjuncţia dintre cele enumerate de dumneavoastră e esenţială. Plus deschiderea spre internaţional.
R: Cât de mult depinde punerea în practică a obiectivelor pe care vi le-aţi fixat, de bugetul care vă va fi alocat de la Minister? Aveţi în vedere şi alte surse de finanţare?
MM: Proiectele mele depind total de buget. Am în vedere şi surse alternative de finanţare, dar acestea s-au dovedit, până azi, nesemnificative.
R: Care consideraţi că sunt trupei si ale instituţiei dumneavoastră în acest moment, aspectele la care este de lucrat mai mult?
MM: Coeziunea interioară, spiritul de echipă.
R: Ce loc ocupă trupa Naţionalului clujean şi per ansamblu, instituţia pe care o conduceţi, in peisajul teatral românesc în acest moment?
MM: Între primele 10 teatre din România. Ceea ce nu e de ajuns!
R: Cum explicaţi faptul că niciun spectacol al instituţiei nu a fost
selectat în acest an la Festivalul Naţional de Teatru?
MM: Nu e nimic de explicat. Fiecare selecţioner îşi are criteriile lui personale, care nu sunt neapărat şi ale mele. Selecţia în sine, urmărind diversitatea, nu certifică performanţa.
R: Cum vă gândiţi, concret, să micşoraţi decalajul, care totuşi există, între Teatrul Maghiar clujean si Naţionalul din municipiu?
MM: Ar fi o eroare fatală să gândesc în aceşti termeni! Dacă aş încerca să reduc un aşa-zis „decalaj”, ar însemna că am luat drept model o altă instituţie, renunţând astfel să încerc să reconfigurez trupa TNC conform unui model pe care ea însăşi să-l elaboreze, treptat, în timp, prin realizările sale. Trupa Teatrului maghiar a avut nevoie de peste 10 ani pentru a deveni ceea ce este. Cam câte săptămâni sau luni are răbdare românul să aştepte?!
R: Ce vi se pare mai important în acest moment? Să produceţi ca regizor
sau să manageriaţi foarte bine instituţia?
MM: Important mi se pare să am energie şi pentru creaţie, şi pentru administrarea creativă a TNC.
R: Ce strategie anti-criză veţi încerca să aplicaţi ca manager al Naţionalului clujean?
MM: Încrederea în capacităţile creative ale tuturor angajaţilor TNC.
A consemnat Ovidiu Cornea.
DISTRIBUIE
Comenteaza