Prima zi cu surprize majore din cadrul festivalului este rezervată culturii ţigăneşti.
Ziua Rroma pregăteşte un program plin de culoare cinefililor clujeni. Pe toată durata zilei de sâmbătă, la Meeting Point-ul de la Muzeul de Artă, dar şi la cinematografele Arta şi Victoria, spectatorii TIFF vor putea intra în contact cu lumea rromilor.
Cinefilii vor fi conectaţi la boemia lui Elvis Romano din pelicula “Viva, Constanţa!”, la muzica inconfundabilă a fanfarelor din Clejani, filmate de Alexandra Gulea în “Azi eram frumoasă, jună”, dar vor putea vedea şi laturile mai puţin romantice ale existenţei poporului rrom, în documentarul polemic “Me Sem Baxtalo”, semnat de Oana şi Tudor Giurgiu.
Un eveniment special în cadrul proiecţiilor îl constituie prezenţa la
Cluj-Napoca a reputatului regizor militant sârb Zelimir Zilnik, dublu
câştigător al Ursului de Aur la Festivalul de la Berlin. Acesta va discuta cu
publicul TIFF despre prejudecăţi, şanse şi nedreptăţi, aşa cum apar ele în faţa
camerei de luat vederi în trilogia dedicată tânărului rrom Kenedi Hasani.
Anvergura seriei dedicate lui Kenedi - poveste a unei generaţii – se face simţită la simpla citire a sinopsisurilor: primele două filme, “Kenedi merge acasă” (2003) şi “Kenedi, pierdut şi regăsit” (2005), sunt documentare şi îl au ca personaj principal pe Kenedi Hasani, un băiat rrom care pendulează între Germania, unde a locuit până în 2002 ca refugiat şi din care a fost expulzat în miez de noapte împreună cu alţi compatrioţi, Austria, unde, după repatriere, a lucrat ilegal, şi Serbia cea nouă, democratică şi bună, care nu îi oferă nici un fel de perspectivă.
Cel mai recent episod, “Kenedi se-nsoară”, este un film de ficţiune, o docu-dramă, Kenedi jucându-se pe sine într-un scenariu-premoniţie inspirat de viaţa lui.