COMEDY CLUJ “Visul lui Adalbert”, filmul făcut după o anecdotă

COMEDY CLUJ “Visul lui Adalbert”, filmul făcut după o anecdotă
O parte din echipa care a realizat unicul film românesc din competiţia Festivalului Comedy Cluj a dezvăluit ieri detalii savuroase despre producţia peliculei. “Visul lui Adalbert” va avea o proiecţie de gală astă-seară, de la ora 20:30, la cinema “Florin Piersic”.

"Visul lui Adalbert" este un film cam neobişnuit pentru ultimele tendinţe din cinematografia românească. Pe când alţi regizori se întorc la poveşti de familie, la subiecte de astăzi, Gabriel Achim, realizatorul acestui film, ne oferă o istorie de acum 25 de ani, cu toată culoarea cenuşiu-mizeră a epocii comuniste, dar şi cu un parfum nostalgic-amuzant, surprins în detalii.

"Visul lui Adalbert" e povestea unui subinginer care se ocupă cu protecţia muncii la o fabrică, făcând filmuleţe "educative". Când "joacă" rolul victimei la reconstituirea filmată de după un accident de muncă, Iulică - aşa se cheamă omul - îşi pierde şi el mâna, ca muncitorul cu pricina.

Până să ajungem însă la acest apogeu final, parcurgem o sumedenie de etape care conturează contextul, de parcă regizorul ar vrea mai mult să facă un "peisaj 1986" decât să zică o anecdotă "neagră". Iulică are o nevastă cicălitoare şi doi copii, dar are şi o presupusă iubită, care şi-a pierdut un ochi într-un accident de muncă. La slujbă are un şef indulgent, cu care se uită pe video la penalty-urile apărate de Duckadam în finala Cupei Campionilor Europeni, şi nişte colegi pitoreşti, dar şi un director adjunct tiranic, un secretar de partid cu voce moale, dar ameninţătoare şi un coleg "sifonar". Conduce o Dacie care nu porneşte decât împinsă şi face mici servicii şefilor "de sus", cum ar fi transportarea unei băbuţe la spital.

Filmul e plin de astfel de detalii care conturează momentul istoric. Se face trimitere la explozia nucleară de la Cernobîl, portretul lui Ceauşescu apare de câteva ori, există chiar o pană de curent, se spun bancuri cu iz politic. Filmul e jucat excelent de actori, între care Gabriel Spahiu în rolul principal, Doru Ana, Anca Androne, Coca Bloos, Mimi Brănescu sau Adrian Văncică, şi are câteva momente splendide - cum e cel al băbuţei care abia se mişcă pe holul blocului, spre exasperarea celor care trebuie s-o ducă la spital. Însă, din cauza dezechilibrului dintre "prezentarea" cadrului şi personajelor şi conflictul propriu-zis, adică accidentul, senzaţia spectatorului este că n-a consumat prea bine intriga. Scurta secvenţă dintre Iulică şi Lidia, din care se bănuieşte o idilă, rămâne suspendată în economia întregului, ca şi scena prea lungă de la început, cu nevasta pisăloagă şi copiii neastâmpăraţi.

"Visul lui Adalbert" are un efect ambiguu: nu poate să nu-ţi placă, dar te şi enervează cumva. Iar apropo de titlu, trebuie să vedeţi filmul ca să înţelegeţi de ce se numeşte aşa. E titlul filmului din film, o manevră scenaristică inteligentă a lui Gabriel Achim şi Cosmin Manolache.

"Tot un film despre comunism"

"Voiam să facem un film despre copilăria noastră", a spus regizorul Gabriel Achim la conferinţa de presă de la Comedy Cluj. Filmările au început în 2008, iar o mulţime de finanţări s-au pierdut din cauza crizei. Totul a plecat de la o poveste auzită în tren. "Un domn mai vârstnic ne-a povestit despre un accident de muncă la combinatul unde lucra, la reconstituirea căruia a mai fost o victimă", şi-a amintit regizorul. Şi, ca un semn, imediat după asta, Cosmin Manolache a găsit pe stradă, în Bucureşti, nişte diapozitive de protecţia muncii. Asta i-a determinat pe cei doi să scrie un scenariu cu povestea respectivă. "E un film personal, cu problemele lui, cu lucrurile lui bune. Aş fi vrut să contextualizez şi mai mult", a declarat Achim, care a spus că se bucură de reacţiile foarte diverse ale spectatorilor.

Cameră de la Bush

Şi filmările au nota lor inedită. "S-a filmat cu o cameră superVHS, dată de preşedintele George Bush senior Grupului pentru Dialog Social", a precizat producătorul Dan Burlac. "E camera cu care s-a înregistrat venirea regelui în ţară în anii '90, documentarul cu Cioran", a rememorat el. Actriţa Anca Androne, care joacă şi rolul lui Adalbert, şi-a exprimat bucuria de a fi construit un personaj, "nu să mă joc pe mine".

Patronul supărat

Filmul nu s-a putut turna într-una din fabricile alese de producători pentru că patronul acesteia s-a supărat pe toată cinematografia românească după ce a fost "erou" în documentarul lui Alexandru Solomon, "Kapitalism - reţeta noastră secretă", au dezvăluit realizatorii "Visului lui Adalbert".

 

Etichete
Comenteaza