Debut în forţă la Opera Naţională: Tripticul lui Puccini a deschis noua stagiune

Debut în forţă la Opera Naţională: Tripticul lui Puccini a deschis noua stagiune
Cele trei spectacole care alcătuiesc "Tripticul" lui Giacomo Puccini, "Mantaua", "Suor Angelica" şi "Gianni Schicchi", au deschis duminică seară noua stagiune a Operei Naţionale Române din Cluj.

Câteva sute de persoane au luat parte duminică seară la premiera "Tripticului" de Giacomo Puccini, pus în scenă la Opera Naţională Română din Cluj, în regia lui Korcsmaros Gyorgy, scenografia fiind realizată de Valentin Codoiu. Orchestra Operei clujene a fost dirijată de David Crescenzi din Italia.

Premiera în sine a fost dublată de faptul că spectatorii au avut ocazia de a vedea cele trei spectacole  de un act - "Mantaua", "Gianni Schicchi" şi "Suor Angelica", care sunt reprezentate adeseori separat, sub forma originală, a "Tripticului", compus în cel de-al doilea deceniu al secolului XX, de Puccini, având premiera de mondială în 1918.

La Opera Naţională Română din Cluj "Tripticul" a deschis duminică seară stagiunea 2013-2014 a instituţiei.

Fără să aducă elemente regizorale spectaculoase, "Mantaua" impresionează pe final. Sub titulatura unui banal obiect vestimentar se ascunde practic "taina" încrengăturii de relaţii care se stabileşte între protagonişti: mantaua este unealta puterii, de soţ şi patron pentru care nu e loc de îndurare pentru angajatul său, amant al soţiei. În rolurile principale evoluează Fulop Martin - Michele, Irina Sănudelescu Bălan - Giorgetta şi Cristian Mogoşan - Luigi, ultimul remarcându-se în mod deosebit prin interpretare.

"Suor Angelica", probabil cel mai puţin reprezentat spectacol din "Triptic", este amplasat într-un cadru pe de o parte somptuos, al unei biserici-catedrală, cele peste douăzeci de măicuţe îmbrăcate în alb întregind imaginea de solemnitate a tabloului. Pe de altă parte în cadru apar mult prea rar elemente noi. Momentele de tensiune se manifestă mai puternic doar la sosirea principesei (Andrada Ioana Roşu), mătuşa surorii Angelica (interpretată de Carmen Gurban, la acelaşi standard înalt la care a obişnuit audienţa), respectiv pe final, când Angelica este devastată. Finalul este unul de un dramatism intens, în care, deşi răpusă, răzbate totuşi şi o undă de optimism.

Pucntul culminant al "Tripticului" este "Giannci Schicchi", cel mai cunoscut dintre celei trei spectacole, clujenii având dealtfel ocazia de a vedea acest titlu într-o variantă teatrală, la Teatrul Maghiar din Cluj, în regia lui Silviu Purcărete. Registrul în care este montat spectacolul şi la Opera Română nu diferă foarte mult, pe de o parte farsa şi spiritul jucăuş, iar pe de alta burlsescul, chiar grotescul, amestecându-se într-un melanj ce suscită atenţia spectatorilor.

Un element prezent la începutul, respectiv pe parcursul fiecăruia din cele trei spectacole care alcătuiesc "Tripticul" este moartea, personificată de un interpret îmbrăcat complet în negru şi care sugerează elementul comun care uneşte practic spectacolele.

Aplaudaţi pe rând, după spectacolul în care au fost distribuiţi fiecare, interpreţii au revenit cu toţii la final pe scenă. Dirijorul David Crescenzi a cules ovaţii.

La începutul reprezentaţiei directorul Operei Române din Cluj, Marius Vald Budoiu a rostit câteva cuvinte şi şi-a exprimat speranţa vizavi de o stagiune reuşită a instituţiei. El a specificat că deşi noua stagiune nu începe, conform tradiţiei, cu "Aida", acest titlu urmează să fie prezentat din nou în viitor,

 

 

 

Comenteaza