Dictatură sau harababură la Opera Română?
- Scris de Claudiu Groza
- 12 Oct 2010, 00:42
- Cultură
- Ascultă știrea

DISTRIBUIE
“Don Giovanni”, prima premieră a stagiunii instituţiei, nu poate fi jucată din cauza angajaţilor, în timp ce sindicatele cer demisia conducerii şi ameninţă cu greva.
Un nou scandal între sindicate şi direcţiune periclitează buna derulare a stagiunii 2010/2011 la Opera Naţională Română din Cluj. Producţia cu “Don Giovanni”, care ar fi trebuit să aibă premiera ieri, a fost boicotată de sindicate, acestea cerând şi demisia directorului Rareş Trifan, acuzat de management defectuos şi dictatorial. La rândul său, conducătorul operei şi Gabor Tompa, regizorul spectacolului “Don Giovanni”, le reproşează liderilor de sindicat lipsa eticii profesionale şi “sindicalismul primitiv”.
De mai multă vreme, sindicatele şi-au făcut publică opoziţia faţă de programul managerial al directorului Rareş Trifan. Acesta e acuzat că a cheltuit sume exorbitante pe producţii fără impact public, că a invitat colaboratori externi plătiţi cu onorarii mari, în dauna angajaţilor cu salarii diminuate, sau că a pierdut legătura cu impresarii care organizau turnee externe pentru operă. Lipsa căldurii în clădirea operei a fost declanşatorul conflictului deschis, o parte dintre angajaţi refuzând să participe la repetiţii sau să susţină premiera. Centrala imobilului nu are aviz de funcţionare pentru că trebuie mutată în afara incintei, iar directorul teatrului nu şi-a asumat răspunderea pentru pornirea ei. Totuşi, Naţionalul a avut până acum două premiere, iar stagiunea decurge normal.
Sindicatele din operă au declanşat ieri greva generală, cerând demisia directorului. Sindicaliştii s-au adunat dimineaţa, în sala de spectacole a operei, unde au discutat despre comunicarea doleanţelor lor la Ministerul Culturii. Apoi, au ieşit pe treptele instituţiei clujene de cultură, unde au cântat “Corul robilor” (din “Nabucco”, de G. Verdi).
La rândul său, Rareş Trifan a convocat o conferinţă de presă pentru a clarifica amânarea noii premiere şi a demonta acuzaţiile ce i se aduc. “Liderii sindicali cred că au competenţe în stabilirea repertoriului, distribuţiei, invitaţilor, ceea ce e complet greşit”, a punctat Trifan, citind chiar un mesaj al lui Ioan Hollender, fostul director al Operei din Viena, care apreciază că, în general, sindicatele sunt conduse de “persoane reacţionare”. Directorul a mai menţionat că un singur sindicat din cele trei ale operei şi-a exprimat dorinţa de a renegocia contractul colectiv de muncă, expirat în 2009. “Contractul colectiv de muncă se prelungeşte până când una din părţi îl denunţă”, a explicat Rareş Trifan motivul pentru care nu a demarat discuţiile cu reprezentanţii angajaţilor. “Liderii de sindicat nu au dorit să stea de vorbă cu mine, deşi uşa mea a fost mereu deschisă”, a adăugat el.
Acuze extrem de dure a adus liderilor sindicali şi regizorul Gabor Tompa. “Nu vreau să mă amestec în aceste dispute, dar, ca regizor şi artist, sunt foarte decepţionat că premiera nu are loc. Într-adevăr, lipsa căldurii creează condiţii nefavorabile creaţiei, dar în această clădire au avut loc până acum două premiere, iar eu am stat aici mai mult decât orice angajat, câte 10-12 ore pe zi”, a spus Tompa. “Problema e acest sindicalism barbar, care face orice ca să nu se lucreze. Modul lor de manifestare a fost lipsit de bun-simţ”, a adăugat regizorul, dezvăluind că liderii de sindicat ar fi retras corul sau baletul din repetiţii şi ar fi intervenit la ateliere pentru oprirea producţiei. “Etica profesională lipseşte cu desăvârşire aici. Există nişte personaje mediocre, care vor scufunda opera în mediocritate”, a declarat Tompa. El afirmă că spectacolul e gata şi poate fi jucat oricând, cu mici retuşuri. Deocamdată, premiera a fost amânată pentru luna noiembrie, a spus directorul operei.
Cum se împart banii
Atât Rareş Trifan, cât şi Gabor Tompa - şi el director, la Teatrul Maghiar, - au precizat că bugetul pentru “Don Giovanni”, de circa 300.000 de lei, reprezintă media unei producţii de teatru, respectiv jumătate din costul unui spectacol de operă din afară. “Nici o economie făcută din fondul de producţie nu poate fi transferată pentru plata salariilor”, au explicat cei doi mecanismul financiar. Astfel, indiferent de onorariile artiştilor invitaţi, aceste sume se achită din bugetul producţiei, şi nu din fondul de salarii al angajaţilor, care nu pot primi nimic în plus chiar dacă spectacolul se montează cu artişti salariaţi.
De mai multă vreme, sindicatele şi-au făcut publică opoziţia faţă de programul managerial al directorului Rareş Trifan. Acesta e acuzat că a cheltuit sume exorbitante pe producţii fără impact public, că a invitat colaboratori externi plătiţi cu onorarii mari, în dauna angajaţilor cu salarii diminuate, sau că a pierdut legătura cu impresarii care organizau turnee externe pentru operă. Lipsa căldurii în clădirea operei a fost declanşatorul conflictului deschis, o parte dintre angajaţi refuzând să participe la repetiţii sau să susţină premiera. Centrala imobilului nu are aviz de funcţionare pentru că trebuie mutată în afara incintei, iar directorul teatrului nu şi-a asumat răspunderea pentru pornirea ei. Totuşi, Naţionalul a avut până acum două premiere, iar stagiunea decurge normal.
Sindicatele din operă au declanşat ieri greva generală, cerând demisia directorului. Sindicaliştii s-au adunat dimineaţa, în sala de spectacole a operei, unde au discutat despre comunicarea doleanţelor lor la Ministerul Culturii. Apoi, au ieşit pe treptele instituţiei clujene de cultură, unde au cântat “Corul robilor” (din “Nabucco”, de G. Verdi).
La rândul său, Rareş Trifan a convocat o conferinţă de presă pentru a clarifica amânarea noii premiere şi a demonta acuzaţiile ce i se aduc. “Liderii sindicali cred că au competenţe în stabilirea repertoriului, distribuţiei, invitaţilor, ceea ce e complet greşit”, a punctat Trifan, citind chiar un mesaj al lui Ioan Hollender, fostul director al Operei din Viena, care apreciază că, în general, sindicatele sunt conduse de “persoane reacţionare”. Directorul a mai menţionat că un singur sindicat din cele trei ale operei şi-a exprimat dorinţa de a renegocia contractul colectiv de muncă, expirat în 2009. “Contractul colectiv de muncă se prelungeşte până când una din părţi îl denunţă”, a explicat Rareş Trifan motivul pentru care nu a demarat discuţiile cu reprezentanţii angajaţilor. “Liderii de sindicat nu au dorit să stea de vorbă cu mine, deşi uşa mea a fost mereu deschisă”, a adăugat el.
Acuze extrem de dure a adus liderilor sindicali şi regizorul Gabor Tompa. “Nu vreau să mă amestec în aceste dispute, dar, ca regizor şi artist, sunt foarte decepţionat că premiera nu are loc. Într-adevăr, lipsa căldurii creează condiţii nefavorabile creaţiei, dar în această clădire au avut loc până acum două premiere, iar eu am stat aici mai mult decât orice angajat, câte 10-12 ore pe zi”, a spus Tompa. “Problema e acest sindicalism barbar, care face orice ca să nu se lucreze. Modul lor de manifestare a fost lipsit de bun-simţ”, a adăugat regizorul, dezvăluind că liderii de sindicat ar fi retras corul sau baletul din repetiţii şi ar fi intervenit la ateliere pentru oprirea producţiei. “Etica profesională lipseşte cu desăvârşire aici. Există nişte personaje mediocre, care vor scufunda opera în mediocritate”, a declarat Tompa. El afirmă că spectacolul e gata şi poate fi jucat oricând, cu mici retuşuri. Deocamdată, premiera a fost amânată pentru luna noiembrie, a spus directorul operei.
Cum se împart banii
Atât Rareş Trifan, cât şi Gabor Tompa - şi el director, la Teatrul Maghiar, - au precizat că bugetul pentru “Don Giovanni”, de circa 300.000 de lei, reprezintă media unei producţii de teatru, respectiv jumătate din costul unui spectacol de operă din afară. “Nici o economie făcută din fondul de producţie nu poate fi transferată pentru plata salariilor”, au explicat cei doi mecanismul financiar. Astfel, indiferent de onorariile artiştilor invitaţi, aceste sume se achită din bugetul producţiei, şi nu din fondul de salarii al angajaţilor, care nu pot primi nimic în plus chiar dacă spectacolul se montează cu artişti salariaţi.
DISTRIBUIE
Comenteaza