Doi exponenţi ai Sibiului artistic, la Muzeul de Artă clujean

Doi exponenţi ai Sibiului artistic, la Muzeul de Artă clujean
Aproximativ 60 de tablouri realizate de doi dintre exponenţii centrului artistic de la Sibiu, Petru Dumbrăveanu şi Constantin Ilea, pot fi admirate în cadrul unei expoziţii vernisate ieri la Muzeul de Artă din Cluj.

Sibienii Petru Dumbrăveanu şi Constantin Ilea expun în aceste zile la Muzeul de Artă din Cluj. Artiştii au în comun atât faptul că au creat în două epoci sociale diferite, înainte şi după comunism, cât şi faptul că sunt ambii septuagenari.

"Abordez pictura de pe poziţia culorii. Pictura înseamnă culoare. Cum spuneau pictorii renascentişti, întâietatea culorii în defavoarea desenului", a precizat Petru Dumbrăveanu, protagonist alături de Constantin Ilea al expoziţiei vernisate ieri la Muzeul de Artă din Cluj. Expoziţia a fost vernisată de directorul interimar al muzeului clujean, Călin Stegerean, dar şi de cel care a adus-o în atenţia instituţiei, Alexandru Lungu, fost director al cunoscutului muzeu Bruckental din Sibiu. Expoziţia cuprinde în total aproximativ 60 de tablouri, realizate în special în ultimii ani de cei doi artişti, exponenţi ai centrului artistic din Sibiu, dar cu studii în Arte Plastice şi la Cluj.

Numeroasele tablouri ale lui Petru Dumbrăveanu, ce au ca temă peisaje din natură, între care "Gospodărie din Mărginime", "În Mărginime", "În Apuseni", "Primăvară pe deal", "Peisaj pe Târnava Mare", pornesc de la pasiunea artistului pentru călătorii, dar şi drumeţii pe jos pe dealurile din Ardeal. O serie de şase tablouri fac însă parte din seria "Natură statică" şi ilustrează semnificaţia pe care o pot avea obiectele. "Există un dialog cu obiectele din jurul nostru", punctează Petru Dumbrăveanu, conform căruia obiectele au, pe de o parte, o influenţă asupra celui sau celor din jur, iar pe de alta, reprezintă un soi de oglindă a celui care le deţine. Petru Dumbrăveanu s-a născut la Mediaş, a urmat cursurile Liceului de Arte Plastice din Cluj-Napoca şi facultatea de profil din Timişoara şi are în portofoliu numeroase expoziţii de grup, dar şi personale.

În tablourile sale, Constantin Ilea insistă pe conceperea şi transmiterea, cu impact, a unei idei, pe care privitorul o poate recepta şi accepta ca atare sau o poate pune în dialog cu propriile idei, după cum explică artistul. "Sunt un pictor de idei. Mă inspir din diverse surse, literatură, film, o emisiune tv, discuţii. Ideea este reprezentată (în tablouri - n. red.) din interior spre exterior, pentru public, după o perioadă de «coacere», care poate să dureze mult, poate mai mult decât realizarea lucrării în sine", a precizat Constantin Ilea. Artistul a explicat că lucrările sale prind contur treptat, astfel încât elementele de compoziţie să ilustreze mesajul pe care vrea să îl transmită.

"Urmăresc să realizez în aşa fel lucrarea, încât să impresioneze spectatorul, ideea mea să îi producă un impact", subliniază artistul, care adaugă că, pornind de la sugestia sa, privitorul poate găsi un punct de vedere al lui, pe care are posibilitatea de a-l pune în dialog cu cel al autorului tabloului. De precizat că artistul foloseşte adesea simbolul, pomul, calul fiind printre cele des uzitate. Între lucrările lui Constantin Ilea din expoziţie se numără "Iarna calului alb", tripticul "Măr", "Cubul lui Nichita", dar şi lucrări cu tematică explicit religioasă, precum "Cinci pâini şi doi peşti" sau "Alatar". Artistul s-a născut la Turda şi a absolvit Liceul de Arte Plastice şi apoi Institutul de Arte Plastice şi Decorative "Ion Andreescu", secţia Pictură, din Cluj-Napoca. El are în portofoliu foarte multe expoziţii de grup, dar şi personale.

Activi în două perioade istorice distincte

Ambii artişti au desfăşurat activitate înainte de 1989 în ţară, iar în special după 1990 şi în străinătate. "Suntem adesea obişnuiţi, mai ales dacă mergem la muzee din străinătate, să vedem
în expoziţii doar capodopere. Istoria care contează este legată şi de felul în care se contruieşte această istorie. Este foarte interesant să vedem cum anumiţi artişti devin vârfuri. (...) Ne întâlnim cu doi artişti care au activat (fiecare dintre ei - n. red.) în două epoci distincte. Sunt doi artişti care se află în comuniune şi care împlinesc amândoi 70 de ani", a precizat la vernisajul expoziţiei deschise ieri la Cluj directorul Muzeului de Artă, Călin Stegerean.

 

 

Comenteaza