Globetrotter Festival, la Centrul de Cultură Urbană "Turnul Croitorilor"

Globetrotter Festival, la Centrul de Cultură Urbană
O serie de artişti plastici din ţară expun, în perioada 21-28 aprilie, la Centrul de Cultură Urbană "Turnul Croitorilor", în cadrul Globetrotter Festival.

Parter

THEODOR AMAN [1831-1891] / GRAVURĂ

Theodor Aman s-a născut la data de 20 martie 1831 la Câmpulung Muscel, ca fiu al șerdarului Dimitrie Mihali Dinu "Aman" (aromân, macedonean stabilit în Oltenia prin 1873 sau 1874) și al Despinei Pepi (grecoaica de origine). Dupa studii la Craiova și București, cu pictorii Constantin Lecca (1807-1887) și Carol Wallenstein de Vella (1795-1863) pleacă la Paris, unde va lucra cu maeștrii Michel Drolling și François Picot.

Îi studiază pe Jean-Antoine Watteau (1684-1721) și Peter Paul Rubens (1577-1640), sensibil la reșitele unor pictori de renume precum Eugène Delacroix (1798-1863), Jean-Auguste-Dominique Ingres (1780-1867), Gustave Courbet (1819-1877), Thomas Couture (1815-1879). Revenit în țară - fără să piardă legatura cu Parisul și permanent atent la modelele epocii - lucrează scene de gen, compoziții istorice, portrete, autoportrete, peisaje, naturi statice,interesându-se, în același timp, de arhitectură, muzică, literatură și mai ales de gravură; pictează scene batailliste (prezent fiind la asediul Sevastopolului de către trupele franceze, ori lupta de la Alma).

Aman a contribuit la ridicarea statutului artistului în societatea românească, la fondarea Școalei de Arte Frumoase (1863), al cărei prim director a fost. Aman a fost printre altele, pionierul picturii peisagistice românești, al impresionismului și mai ales al gravurii în aquaforte.

Prezentul tiraj omagial a fost realizat în anul 1993 prin eforturile comune ale Muzeului de Istorie și Artă a Municipiului București, Academiei de Arte Vizuale Ioan Andreescu din Cluj și Muzeul Național de Artă din Cluj. Baza de lucru au alcătuit-o, prin selecție, un număr de 26 de plăci originale în aquaforte, opera pictorului Theodor Aman.

După fiecare placă a fost imprimat un număr de 14 exemplare, purtând, pentru identificare, două timbre seci: unul cu inscripția 1891-1991. Centenar Th. Aman. 1993, celălalt reprezentând sigla Academiei de Arte Vizuale Ioan Andreescu din Cluj.

Etaj 1

IOACHIM NICA / NUDE & LANDSCAPE / PASTEL

Ioachim Nica (n. 1937, Perieni, Iași) a studiat disciplinele graficii la Institutul de Arte Plastice Ioan Andreescu din Cluj între 1956-1962 cu Kádár Tibor, Lövith Marc Egon, Daniel Popescu și Petre Abrudan. La începutul anilor ‘70 a urmat cursuri masterale de grafică publicitară la Academia de Arte Plastice din Viena cu prof. Maximilian Melker, fiind profund marcat de spiritul liber al realismului fantastic austriac și de noile tendințe ale afisului.

A predat întreaga viață la Institutul de Arte Plastice Ioan Andreescu pe care l-a și condus, reorganizându-l ca rector, în anii 1990-2000. A expus constant desen și gravură la saloanele naționale, în principalele manifestări ale artelor grafice din orașele Transilvaniei, dar și în Polonia, Austria, Ungaria, Italia. După retrospectivele de la Oradea (2009, 2010) și Cluj (2010, 2013), în 2013 realizează la Palatul Mogoșoaia expoziția Desen, în pandant cu expoziția Xilogravură a soției sale, Simon György, expoziții premiate de Academia Română în 2014.

Definitorie pentru viziunea lui loachim Nica devine impresia de curgere lină, de fluentă înlănţuire a formelor, ce amintesc vag de concertul lucrurilor pentru a se refugia către spaţiul confluenţelor fertile, unde domină vibraţia, metafora, esenţa spirituală. Contrazisa prioritate a albului în economia imaginii mărturiseşte suverana instaurare a luminii şi purităţii în vârtejul ordinii naturale sau la nivelul tonusului sufletesc. Vagi, rarefiate, zonele umbrite se insinuează ca element de contrast, componentă strict stilistică, fără a influenţa sau tulbura prin accente depresive luminoziatea ansamblului. (fragment din prezentarea în dicţionarul Enciclopedia artiştilor români contemporani).

Etaj 2

IN MEMORIAM IOAN ATANASIU DELMARE

IOAN ATANASIU DELMARE | 05.01.1955, București - 30.03.2015, București

Desenul lui Ioan Atanasiu aduce aceeaşi tendinţă expresionistă bruegeliană sau expresionistă a lui Bosch. Locuind un infern, aceste personaje cu alură umană sunt de fapt himerele unui bestiariu, iar felul lor de a apărea este unul ce ţine de domeniul absurdului, gesturile şi trupurile lor descriu scene imposibile în care unii pe alţii se devorează şi, în acelaşi timp, se iubesc, dorm şi se luptă, se nasc şi mor. Desenul este de o plasticitate uimitoare, halucinantă. Dar nici imaginaţia artistului nu e mai prejos. [Simona Vàrzaru, Meridian, 1993]

FLORIN STOICIU | 24.07.1965, Mănăstirea, Călăraşi

Education | 2006 • PhD in Visual Arts from the National University of Fine Arts, Bucharest | 1992 • Graduated from the National University of Fine Arts (Bucharest), the Faculty of Visual Arts, Graphic Arts Department, class of PhD Professor Mircia Dumitrescu

Teaching positions | Currently • Senior Lecturer (PhD) at the National University of Fine Arts (Bucharest), Graphic Department | 2004 - 2012 • Chancellor of the National University of Fine Arts

National & international exhibitions | 2013 • Printmaking One Man show Vienna |2006 • The Romanian Cultural Centre; 2007: Klosterneuburg, Vienna | 2006 • The Romanian Cultural Centre, Vienna | 2006 • The Romanian Cultural Centre, Vienna | 2002 • Simeza Art Gallery, Bucharest | 1999 • Ost-West Art Gallery, Basel | 1998 • Escapade Art Gallery, Basel | 1997 • Simeza Art Gallery, Bucharest | 1996 • First Art Gallery, Timişoara, Romania | 1996 • Simeza Art Gallery, Bucharest | 1995 • Orizont Art Gallery, Bucharest | 1993 • Phantom Art Gallery, Berlin

Publishing | 2011 • Aquatinta pe tabla de oţel - o lucrare o expoziţie (Aquatinta on steel - a work, an exhibition), Editura UNARTE | 2010 •Tehnici şi maniere în gravura (Engraving techniques and manners), Editura Polirom | 2007 • Materialitatea în Gravură- Techniques and Manners, Editura Tehnică, Bucureşti |2006 • The Materiality of Engraving, Editura UNARTE, Bucureşti

Etaj 3

YOUTH WITHOUT YOUTH | GRAVURĂ

ALEXANDRA CHERECHEȘ | FLAVIA CÎĂGEANU | ALEXANDRU COMAN | CELINA CORDOȘ | AGNETA DOLMAJER |ALEXANDRA FILIMON | TIBOR INASI | OANA MARIAN | ANDREEA NĂRUȘ | RADA NIȚĂ | FLORIN OPREA |CONSTANTIN PLAVITU | OANA POPUȚ | ANDREEA RADUCH

Tinerețe fără Tinerețe se referă la vârstele vieții și la modul în care fiecare dintre noi le percepem.

Unici și universali, singuri și împreună, tineri sau bătrâni, trăim în fiecare zi mii de momente fără să știm daca ne aparțin nouă sau altora. Ca oameni, împărtășim celorlalți, uneori fără chiar a avea intenția, sentimente și senzații, trăiri și emoții, voință și dăruire.

Pentru un creator, pentru un artist, toate aceste trăiri și sentimente se transpun în operă, sunt împărtășite celorlalți și sunt percepute de fiecare diferit.

Pentru un artist, opera devine testament, iar creația duce la tinerețe fără bătrânețe și viață fără de moarte. Vernisajul expoziţiei comune are loc marţi, la ora 17:00. Intrarea este liberă. 

 

Comenteaza