În bucătăria relaţiilor umane, la Teatrul Maghiar FOTO
- Scris de Ovidiu Cornea
- 08 Mar 2012, 21:47
- Cultură
- Ascultă știrea

Complexitatea, ambiguitatea şi intensitatea relaţiilor umane sunt ilustrate în noua premieră a Teatrului Maghiar de Stat Cluj (TMSC), "Domnişoara Julie", de August Strindberg, în regia lui Felix Alexa. Acţiunea este plasată exclusiv în bucătăria unui vechi conac, unde spectatorii sunt întâmpinaţi cu mirosuri de mâncare, dar unde, pe lângă alimente, "se prelucrează relaţii umane", după cum afirmă regizorul.
"Domnişoara Julie" debutează şi se încheie cu o muzică năvalnică, în ton cu încărcătura emoţională dată de amplasarea acţiunii în noaptea de Sânziene, superstiţiile asociate zilei respective fiind asumate de autorul piesei, August Strindberg, în construcţia firului tragic. La nivel senzorial, spectatorul este întâmpinat în sala studio a Teatrului Maghiar cu mireseme culinare. Acţiunea se va petrece exclusiv în bucătăria conacului, cu efect construită cu ajutorul decorului realizat de Carmencita Brojboiu, scenograf apreciat la nivel naţional şi internaţional. Regizorul Felix Alexa a ţinut să prezinte bucătăria ca un spaţiu funcţional, unde spectatorii sunt întâmpinaţi cu miros de friptură, este încălzită apă pe aragaz, sunt depozitate cratiţe, dar şi mai multe coşuri cu mere.
"În bucătăria noastră se prelucrează alimente, dar şi relaţii umane, e un spaţiu vital şi extrem de viu. Bucătăria este un spaţiu care trăieşte atâta vreme cât casa este locuită, ea moare odată cu stăpânii. Ea palpită odată cu creşterea intensităţii relaţiei dintre domnişoara Julie şi Jean", precizează Felix Alexa, în caietul program al spectacolului. De altfel elementele bucătăriei sunt exploatate pe măsură ce tensiunea acţiunii creşte. Cuţitele din raft vor fi împlântate pe masă, iar coşurile cu mere, după ce în prealabil sunt urcate pe masă, ulterior vor fi împrăştiate pe jos. Jean (Bogdan Zsolt) şi domnişoara Julie (Aniko Petho) duc o luptă, ilustrată în primul rând prin limbaj, încă de la început. Mai întâi îi separă statutul, de valet, respectiv fiică de contesă, ca apoi conflictul să fie mai intim şi cu atât mai dureros, Jean urmând să deţină, aparent, frâiele.
După cum au precizat şi reprezentanţii Teatrului Maghiar încă de la anunţarea noii premiere, aceasta ilustrează "lupta pentru putere, în relaţia bărbat-femeie". O luptă din care, contrar aparenţelor, nu doar domnişoara Julie, ci şi Jean iese marcat, în viziunea regizorului. "Eu am încercat în spectacol să nu fie nimic alb şi negru. Cred că ce e interesant la oameni e că ei sunt făcuţi din multe nuanţe de gri, teatrul cu asta lucrează. În viziunea mea, Jean rămâne marcat de această seară stranie şi specială, în care simţurile s-au dezlănţuit", a precizat Alexa. Un element al piesei lui August Strindberg, scos în evidenţă de regizor, este cinismul, subliniat în primul rând în relaţia dintre Jean şi domnişoara Julie, dar "importat" şi de slujnica Kristin (Emöke Kato). Dintr-o bucătăreasă devotată, aceasta ajunge să i se considere superioară domnişoarei Julie şi să nu-i întindă braţul credinţei, de care se declară atât de ataşată, dar pe care o va afişa totuşi într-un mod egoist. Finalul atinge apogeul tensiunii, iar chipul agonizant al lui Jean, în scena care coincide cu sinuciderea domnişoarei Julie, este sugestiv şi pentru zbuciumul său sufletesc. Cei trei actori îşi demonstrează încă o dată profesionalismul specific trupei teatrului maghiar, remarcat, de altfel, şi de regizor. Luna aceasta "Domnişoara Julie" va mai putea fi văzut în 13, 20 şi 29 martie.