Început de an cu stângul pentru Fabrica de Pensule: scindări în conducere şi acuze ce-şi au soluţionare doar în instanţă "au înregistrat numele şi logoul pe ascuns"

Început de an cu stângul pentru Fabrica de Pensule: scindări în conducere şi acuze ce-şi au soluţionare doar în instanţă
Colegiul Director al Federației Fabrica de Pensule, organizaţie ce a reprezentat spaţiul de artă contemporană din Cluj-Napoca încă de la lansarea acestuia în anul 2009, acuză un grup de artiști și galeriști din cadrul "fabricii" că "au înregistrat numele "Fabrica de Pensule” şi logoul Federației ca marcă înregistrată în spațiul comunitar (OHIM), pe ascuns şi ilegal".

"În toți acești ani, comunitatea Fabricii de Pensule a fost reprezentată de Federația Fabrica de Pensule, fondată odată cu lansarea spațiului în 2009, organizație prin care au fost derulate programe reprezentative pentru această comunitate și pentru publicul larg: Linia de producție, Trei Schimburi, Școala de vară de management cultural, Atelierele Fabricii etc. Atenția acordată contextului local s-a tradus prin proiecte de educație și de acțiune în spațiul public cu o miză socială largă, relevante pentru o construcție pe termen lung, așa cum este Fabrica de Pensule.

La începutul anului, un grup de artiști și galeriști s-a organizat în două entități juridice noi: Asociația Artiștilor din Fabrica de Pensule și Federația Galeriilor și Artiștilor din Fabrica de Pensule. Acest demers a fost făcut fără știrea majorității artiștilor sau a organizațiilor din Fabrica de Pensule și, din păcate, a fost însoțit de o lipsă de colegialitate și transparență față de care ne exprimăm profunda dezaprobare. Trei persoane fizice (Zsolt Berszán, Teodora-Daria Dumitrescu și Florian-Liviu Ștefan, membri fondatori ai celor două entități noi) au înregistrat numele „Fabrica de Pensule" și logoul Federației ca marcă înregistrată în spațiul comunitar (OHIM), condiționând Federația Fabrica de Pensule în folosirea propriului său nume.

Înregistrarea mărcii a fost făcută pe ascuns, fără nici un fel de mandatare din partea Federației Fabrica de Pensule, iar logoul utilizat în marca înregistrată a fost preluat ilegal (acesta fiind proprietatea intelectuală a Federației Fabrica de Pensule din 2010). Aceste aspecte, împreună cu utilizarea abuzivă a numelui Federației în denumirea mărcii fac în prezent obiectul unor litigii între Federația Fabrica de Pensule și persoanele menționate.

Suntem conștienți că această situație împovărează relația de încredere construită în mai bine de șase ani între noi și dumneavoastră - între Fabrică și prietenii ei", se arată într-un comunicat de presă semnat de Corina Bucea, Miki Braniște, Diana Marincu, Ciprian Mureșan, Mihai Pop, Rarița Zbranca (membri ai Consiliului Director al Federației Fabrica de Pensule) şi István Szakáts (președinte Federația Fabrica de Pensule). 

Marţi, 2 februarie 2016, tot prin intermediul unui comunicat de presă, a fost anunţată înfiinţarea Federației Galeriilor și Artiștilor din Fabrica de Pensule (FGAFP), ce are în componența sa atât galerii care au pus, în 2009, bazele spațiului de artă contemporană Fabrica de Pensule din Cluj-Napoca, cât și asociații care s-au alăturat pe parcurs acestui spațiu de creație. Membri fondatori ai Federației sunt Fundația Culturală Intact, Asociația Bazis, Asociația Baril, Asociația Sabot și Asociația Artiștilor din Fabrica de Pensule. "Scopul FGAFP este de a asigura o mai bună reprezentare locală, națională și internațională a proiectelor generate de comunitatea artiștilor plastici din Fabrica de Pensule", se mai specifica în comunicat. 

Noua federaţie debutează în forţă, cu evenimentul 6 spații, 6 expoziții, 7 artiști, o seară de vernisaje în Spațiul de artă contemporană Fabrica de Pensule din Cluj-Napoca. 

În cei 6 ani de la înființare, la Fabrica de Pensule din Cluj-Napoca au avut loc peste 1.500 de evenimente - expoziții, spectacole de teatru și dans contemporan, ateliere, cursuri, dezbateri, proiecții de film și performance-uri. 

Despre spiritul interdisciplinar și efervescența creativă a "fabricii" au scris The New York Times, Huffington Post sau Phaidon, plasând Fabrica de Pensule în mijlocul discursurilor actuale despre pluralitatea și diversitatea centrelor artei contemporane și în dezbaterile axate pe rolul publicului în formularea de noi modele instituționale.

Vom reveni cu detalii. 

Citeşte şi: Cum a ajuns o fabrică de pensule de la Cluj să creioneze arta contemporană a lumii

Comenteaza