La trântã cu noul val

La trântã cu noul val

Cunoscutul actor Mircea Diaconu si echipa filmului “Tache” au tras ieri un semnal de alarmã privind situasia din cinematografia autohtonã, subliniind faptul cã filmul românesc are în continuare nevoie de “bãtrâni”.

 

 

Mircea Diaconu nu se dezminte. E un actor de mare clasã, dar si un personaj al viesii publice incomod, care nu ezitã sã spunã ce gândeste în legãturã cu teme dintre cele mai arzãtoare, din film sau din viasa publicã. însosit de echipa care a produs filmul “Tache”, în care joacã un rol important, Diaconu a vorbit fascinant despre situasia din sistemul românesc de film, cenzura comunistã, rolul TIFF si importansa filmelor regretatului regizor Alexandru Tatos.

 

întâlnirea cu presa a început timid, având-o ca protagonistã pe sosia lui Alexandru Tatos, regizorul care a fost omagiat la TIFF în cadrul secsiunii 3x3, cu trei filme având-ul pe Diaconu în rol principal: “Secvense”, “Mere Rosii” si “Casa dintre câmpuri”. “Nu stiu dacã s-ar mai vorbi de filmele lui Tatos, care sunt foarte mari în cinematografia noastrã, dacã nu ar fi efortul enorm al Lianei Tatos, care le readuce în discusie” a spus Diaconu. Sosia lui Tatos a prezentat pãrsi din jurnalul regizorului, care îl laudã pe Diaconu, apoi discusia a alunecat spre cenzurã si modul în care aceasta a mutilat filmele pre-decembriste.

 

“Regizori ca Blaier, Mãrgineanu, Pisa, Danieluc se vedeau cu Tatos, discutau scenariile, schimbau impresiile. De la o vreme, doar despre «sopârlele» care trebuiau introduse ca sã scape filmele de cenzurã vorbeau”, a afirmat Liana Tatos. “A fost o experiensã oribilã, nu mai vreau în viasa mea sã trec prin ea. O datã a fost de ajuns, asa dure erau furcile cenzurii. Am renunsat sã mai scriu scenarii. De aceea trebuie acum sã se facã filme despre trecut, cum a fãcut Andrzej Wajda cu Katyn. Nu putem sterge trecutul , nu putem sã nu ne gândim la ce a fost”, a explicat Diaconu.

 

Actorul a ajuns astfel la polemica cu “noul val” al cinematografiei românesti. “E un moment foarte mare acum pentru cinema-ul românesc. Trebuie doar sã avem puterea sã trecem de pe un val pe altul. E foarte greu.Totul trebuie sã creascã organic, dar e nevoie si de bãtrâni în filmul românesc.

Vã spun cu mâna pe inimã cã, dacã nu exista cenzura, care mutila pânã la 50% dintr-un film, pelicule cum ar fi «Filip cel bun» sau «Ilustratã cu flori de câmp» spulberau noul val al cinematografiei românesti. Asta însã nu diminueazã meritul actualei generasii. Sunt însã pesimist pentru cã nu ne facem temele, pentru cã nu avem politicile de stat si instrumentele fiscale pentru a ne întãri, pentru cã nu profitãm de momentul unei cinematografii care conteazã”, a punctat Diaconu.

 

întrebat de reporter cum crede cã va primi publicul tânãr care frecventeazã TIFF peliculele din secsiunea 3x3, mai ales “Mere rosii”, o capodoperã a lui Tatos, Diaconu a rãspuns simplu: “Bine”. “Cred cã le va primi bine. O poveste care emosioneazã va fi mereu foarte bine primitã, dacã transmite ceva. Si filmele lui Tatos au ceva fundamental de spus”, a completat Mircea Diaconu.

 

Regizorul lui “Tache”,  ales cu ajutorul YouToube

 

Producãtorul filmului “Tache”, Cristi Comeagã, a declarat cã regizorul Igor Cobilanschi a fost ales în urma vizionãrii unor scurtmetraje ale acestuia, pe site-ul YouToube.

 “Mi-au plãcut foarte mult filmele lui si mi-am dat seama cã e tipul de regizor perfect, pentru a pune pe peliculã scenariul de la «Tache». Filmul ilustreazã povestea unui gropar de 61 de ani care suferã de cancer si lucreazã la cimitirul “Odihna Tuturor”.

Comenteaza