Noel Witts: “Cultura ridică spiritul unui oraş, îl face cunoscut internaţional”
- Scris de Kristina Restea
- 08 Iun 2011, 23:59
- Cultură
- Ascultă știrea

Noel Witts, profesor de artă teatrală în Marea Britanie, fost director al BBC Culture şi membru în boardul artistic al Festivalului de Teatru de la Sibiu (FITS), a vorbit, pentru ZIUA de CLUJ, despre cum se văd festivalurile din Transilvania şi care sunt elementele - cheie pentru promovarea oraşelor prin cultură.
De când cunoaşteţi Festivalul de Teatru de la Sibiu şi cum aţi ajuns să îl cunoaşteţi?
Prima dată am ajuns la Sibiu în 1993, deci cunosc acest festival aproape de la începuturile sale. Am venit în România atunci pentru un program radio, iar la Bucureşti mi s-a recomandat ca, dacă vreau să aflu despre teatrul din România, să mă duc la Sibiu. Era mult mai mic festivalul atunci, cu câteva spectacole, câţiva artişti. Le-am recomandat ca, pentru a evolua şi a obţine finanţări , să se conecteze la reţelele internaţionale din domeniu. Un astfel de festival este un loc bun de a promova colaborarea Europei de Est cu cea de Vest; or, asta era o preocupare importantă atunci în aceste medii. Am întrebat care este scopul principal al FITS, mi s-a spus că vrea să schimbe oraşul şi că Sibiul şi-a propus să acceadă la titlul de capitală culturală europeană.
Cum s-a schimbat festivalul în aceşti ani?
E mult mai mare, are mai multe ţări implicate, mai mulţi artişti străini. De fapt, am constatat că românii cred că acest festival este un lucru bun pentru că aduce străini. Orice e bun, în România trebuie aprobat de străini. Există o flamă în jurul acestui festival.
Adică acesta creşte organic?
Da, cam aşa. Are aceiaşi directori de la început.
Unde ar mai fi de adus îmbunătăţiri?
FITS a evoluat mult: s-au adus spectacole de dans contemporan, sunt multe spectacole de stradă. Cred că s-ar putea extinde spre operă, fiindcă aici există public pentru aşa ceva. Acesta există datorită oamenilor pe care îi are, are un oraş care îl susţine şi ai sentimentul că oraşul este mândru de acest festival. Foarte mulţi oameni din afară sunt implicaţi, iar cheia este directorul financiar. Oricum, oraşul s-a îmbunătăţit datorită titlului de capitală culturală europeană. Au venit mulţi bani.
Cum vi se pare festivalul de film de la Cluj?
Eu nu am primit un program în engleză şi e vorba de un festival internaţional. Micul Sibiu are un program în engleză. M-a frapat vârsta publicului de la Cluj. Sunt foarte mulţi tineri. Ceea ce se întâmplă zilele acestea în oraş arată bine. Aş fi vrut să pot bea o bere pe stradă sau la un film. Diferenţa între Sibiu şi Cluj e scara oraşului. La Cluj este mai dificil să gestionezi toate lucrurile.
Avem aici un festival de film cu un buget de 1,8 milioane de euro, dar şi intenţia de candidatură la titlul de capitală culturală europeană. În ce fel mai pot evolua lucrurile, ce trebuie să mai facă oraşul?
Am văzut că există destul de multe săli de cinema, aveţi multe spaţii outdoor pentru a găzdui diverse evenimente, aveţi pieţe publice. Cei mai importanţi pentru a produce schimbările sunt, acum, oamenii - trebuie să stea la aceeaşi masă cei ce conduc teatre, festivaluri, proiecte, cei din administraţie. E nevoie de un primar care să împingă lucrurile. Să apese permanent pedala de acceleraţie. În Sibiu, primarul de acolo a fost un factor extrem de important. Trebuie să ai oameni care să creadă că domeniul cultural este important pentru oraşul tău, dă un sentiment de mândrie locuitorilor. Cultura ridică spiritul unui oraş, îl face cunoscut internaţional. Aveţi spectacole susţinute de cei din Budapesta? Se poate merge pe o colaborare cu Vestul, cu Budapesta, spectacole comune. Cine este acum primar? A plecat Funar?
Da, primar este acum Sorin Apostu.
Nu îl cunosc, dar e bine că a plecat Funar.
Există iniţiative de colaborare între Festivalul de Teatru de la Sibiu şi cel de Film de la Cluj - TIFF "migrează" deja acolo, s-ar putea ca şi FITS să ajungă la Cluj. Ce aduc aceste colaborări?
E foarte normală această colaborare, extinderea.
Care sunt elementele determinante pentru reuşita unui festival, care să producă efecte în oraş?
E vorba despre oameni, despre colaborare între factorii de decizie, despre a sta la aceeaşi masă. Şi de bani - să ştii unde să te duci după bani.
Kristina REŞTEA, Luminiţa SILEA