Noi branduri de Cluj în 2018. Prin cultură
- Scris de Anca Muresan
- 22 Dec 2017, 10:05
- Cultură
- Ascultă știrea

Centrul European de Artă Contemporană (ECCA) ar urma să fie inaugurat în anul 2020 sub forma unei instituții-pionier finanțată în mare parte din bani publici și cu o conducere asigurată printr-un parteneriat între operatorii locali relevanți.
ECCA va fi primul spațiu din regiune capabil să expună lucrări de anvergură, să arhiveze lucrări de artă și să testeze noi modele de curatoriat, de programare culturală și de asumare a unui rol activ ar artei în societate. În dosarul de candidatură, pentru realizarea ECCA era preconizat un buget de 12 milioane de euro, fonduri europene şi finanţare locală, demararea construcţiei era programtă pentru 2018 şi termenul de execuţie al lucrărilor era de doi ani de zile. Locaţia nu a fost însă niciodată bătută în cuie.
Conform directorului Centrului Cultural Clujean, Ştefan Teişanu, ECCA ar urma să fie funcţioneze pe trei nivele - subsol, parter și mansardă - în fosta cazarmă militară de pe Bulevardul 21 Decembrie 1989, clădire monument, aflată în prezent într-o stare avansată de degradare. Imobilul şi terenul aferent de 1,3 hectare, pe care momentan funcţionează o parcare publică cu sute de locuri, aparţin municipalităţii. Aici ar urma să se ridice şi clădirea Centrului Cultural Transilvania, proiect aflat în impas de ani de zile.
În proiect sunt angrenate instituţii precum Universitatea de Artă și Design, Uniunea Artiștilor Plastici, Fabrica de Pensule, Departamentul de Cinematografie și Media al Facultății de Teatru și Televiziune a UBB și Federația Galeriilor și Artiștilor din Fabrica de Pensule.
Încă un Centru Contemporan de Artă, privat de această dată, ar urma să fie deschis în Cluj-Napoca, în 2018. Va fi amplasat într-o clădire istorică de pe strada Avram Iancu, recent reabilitată, achiziţionată de pictorul Adrian Ghenie cu 1,4 milioane de euro.
Academia Schimbării este programul de creștere a capacității sectoarelor cultural și civic din Cluj. Cursurile deschise sunt un program anual gratuit adresat tuturor clujenilor și derulat printr-o platformă online, însă este și un mecanism de democratizare și punere în comun a informației și cunoștințelor, în folosul orașului.
Institutul Francez, Fabrica de Pensule, Universitatea de Artă și Design, Universitatea Babeș-Bolyai, Bartending Institute, Universitatea Sapientia și asociația Provobis sunt primele organizații care pun cursuri deschise la dispoziția clujenilor, în cadrul ediției pilot a programului de formare din cadrul Academiei Schimbării.
"Din 2018 va avea mai multe componente: un program de dezvoltare de audiențe pentru instituțiile și organizațiile culturale, un program de voluntariat comun la nivel de oraș, un program de accesibilizare a culturii, un program de promovare și evaluare a măsurilor sustenabile în evenimentele culturale, o secțiune de politici culturale, precum și acest program de cursuri deschise pe care îl testăm la scară mai mică în această iarnă", declară Ștefan Teișanu, directorul Centrului Cultural Clujean.
Proiectul Transylvania Myths Europe este o rețea de localități transilvănene preocupate de utilizarea patrimoniului și culturii ca motoare pentru dezvoltarea durabilă. Această rețea va lucra la construirea unui brand unic și a unei oferte culturale, turistice și de dezvoltare integrată comune pentru localitățile implicate, adresate românilor și Europenilor dornici să descopere Transilvania autentică.
Peste 50 de reprezentanți de autorități locale și organizații de patrimoniu din Transilvani au participat, în noiembrie 2017, la conferinţa „Patrimoniu și cultură pentru dezvoltarea comunităților", eveniment ce a marcat lansarea proiectului menţionat mai sus. Localitățile transilvănene interesate s-au putut înscrie până la 1 decembrie 2017, urmând ca în timpul iernii să fie purtate discuții individuale cu fiecare comunitate, iar la 1 martie 2018 să fie anunțat calendarul proiectului pentru anul viitor.
În 2018, în primele comunități care se alătură proiectului sunt derulate două proiecte comune: Ziua Patrimoniului și Campionatul Transilvănean de-a V-ați Ascunselea. De asemenea, câte un eveniment tradițional este co-finanțat în fiecare comunitate membră, pentru a putea construi parteneriate generatoare de valoare economică adăugată cu organizații culturale membre ale Centrului Cultural Clujean. Tot pentru anul viitor proiectul își propune construirea brand regional și a unui label cultural și turistic omonim al rețelei și să promoveze comunitățile membre printr-o campanie media națională și o participare la un târg de turism.