“Cumnata lui Pantagruel”, spectacol regizat de Silviu Purcărete pentru prima oară în 2003, a demonstrat încăo dată, sâmbătă seara, cum teatrul te poate ţine în plutire şi după mai multe zile de la încheierea spectacolului.
Echipa Teatrului Maghiar din Cluj, împreună cu actori a
Teatrului “Radu Stanca” din
Personajele nu sunt unele mai importante decât altele, cu toate că unii actori au roluri multiple. Expresia egalităţii lor - inclusiv spirituală - este determinată de costumele foarte simple şi identice. Mai mult decât egalitatea omului cu omul, este scoasă în evidenţă reducerea lui la animal compus din procese fiziologice şi nimic mai mult. Mâncatul devine singura formă de viaţă, alimentul căpătând o valoare hedonistă-hiperbolică: tăierea găinii, îngurgitatul cu pâlnia, adoraţia faţă de bovina din final sunt numai câteva exemple de scene semnificative.
Trupul unuia dintre personaje, jucat de Dimeny Aron, este disecat pe o masă de operaţie la începtul piesei, pentru ca la sfârşitul ei să fie acoperit cu aluat de pâine, pus la cuptor şi mâncat de către celelalte personaje. Reducerea la egalitate este realizată şi prin mişcările sincronice ale actorilor, care sunt nu numai canibalici, dar uneori devin ei înşişi animale, pradă a semenilor lor. Simplitatea scenografică este de mare efect.
O masă lungă, în jurul căreia se învârte lumea: masa, spaţiu de consum alimentar, devine centru al universului. Din distribuţie fac parte, printre alţii, clujenii Bacs Miklos, Biro Jozsef, Bogdan Zsolt, Dimeny Aron, Eniko Gyorgyjakab şi sibienii Diana Fufezan, Cristina Flutur şi Adrian Matioc.