Pietonala din Sibiu: artiştii cântă pe lăcuste şi “îl vânează” pe Dracula
- Scris de Luminita Silea
- 02 Iun 2011, 00:21
- Cultură
- Ascultă știrea

La Festivalul Internaţional de Teatru de la Sibiu (FITS) spiritul lui Dracula a fascinat artiştii străini care au susţinut reprezentaţii, iar petrecerile "interne" i-au umanizat cu totul pe oamenii de spectacol. În schimb, sibienii sunt deja educaţi să ia urma spectacolului, urmărind lăcuste uriaşe, iar directorul FITS primeşte distincţii din partea Belgiei.
Dacă eşti la Sibiu, oricând la o plimbare pe Corso, să te intersectezi cu Andi Vasluianu (care joacă într-o piesă a lui Radu Afrim care poate fi văzută la festival), să studiezi lookul francez al actriţei pe care ai văzut-o cu o seară înainte în "Visul unei nopţi de vară" sau să-ţi întorci capul, nostalgic, după mişcările din "Pierduţi în ceaţă", după interpretul japonez care acum e în haine de stradă şi mănâncă îngheţată. Constatăm, la plimbare, că tot Dracula învinge în lupta de branding: actorul David Murgia (din Belgia, protagonist în spectacolul "Tristeţile Căpcăunilor") se fotografiază în faţa unei săli de joc de pe pietonală cu o replică în miniatură a personajului lui Bram Stoker.
Francezii de la Malabar (trupă care a mai susţinut o reprezentaţie de zi în centrul Sibiului în cadrul festivalului) au întreţinut publicul şi după lăsarea nopţii.
Turiştii şi localnicii care savurau destinşi câte o bere pe terasele de pe pietonală au fost suprinşi la 22:30 de scântei şi lumini, pe background de muzică electronică. Apoi au văzut şi sursa: au apărut mai întâi acrobaţi pe picioroange elastice, care săltau pe stradă şi se roteau în aer şi apoi elemntul forte al showului: o lăcustă gigant cu ochi fosforescenţi (botezată pe Bălcescu "gândac"), care era, de fapt, un car alegoric, ce purta sub carapace sursa muzicii electronice. A devenit deja o practică pe Bălcescu (pietonala principală) ca oamenii să urmeze artiştii, înainte şi înapoi, spre intrarea marcată cu banner-ul festivalului, dinspre hotelul Continental Forum. Pentru festivalierii care mai aveau energie după un weekend plin, duminica nu s-a încheiat după episodul "Lăcusta".
La locul de întâlnire pentru party-uri, clubul festivalului din curtea interioară a Teatrului Naţional, au început să se adune purtătorii de badge-uri FITS, pentru a petrece neconvenţional. Ceea ce la început părea continuarea unui festival de bere (cu mese, bănci lungi de lemn, mici şi bere sub umbrele) s-a transformat rapid în party în toată regula. Fie că a fost vorba de ritmuri populare româneşti, lăutăreşti, orientale sau rock, muzica i-a ridicat pe artişti, voluntari, organizatori de la mese. Mulţi dintre ei sunt membri de trupe de teatru şi dans.
Şi asta se vede. Italienii înalţi (din spectacolul cu Stegarii din Arezzo) au revenit. Dacă cu o zi înainte aruncau steaguri în aer şi purtau colanţi, la party-ul de duminică au venit în ţinute contemporane şi au fost, de altfel, atracţia serii. În mediul informal şi discuţiile dintre oamenii de teatru schimbă registrul. "Mă tot întrebam cum se face că eşti atât de popular. La tine vin toate fetele", remarcă moderatorul discuţiilor zilnice dintre artişti şi public, la intersecţia de la taraba de mici cu PR-ul festivalului.
Şi într-o astfel de atmosferă nici nu e de mirare că mai sunt doritori de petreceri dincolo de zid - există şi trecători prin Sibiu nepurtători de badge care ar vrea să forţeze intrarea în zona de petreceri a participanţilor. Şi încă o remarcă aici: zidul care protejează curtea interioară a Teatrului poartă marca Dan Perjovschi, cu desenele reputatului artist. Petrecerile interne se termină în jur de ora 3 dimineaţa, aflăm, dar există after-party-uri în cluburile sibiene. Numai că se pare că la acest capitol Clujul ar sta mai bine decât Capitala Culturală Sibiu. "La voi, la Cluj, e mult mai frumos decât aici", ne mărturiseşte cu uşoară nostalgie un taximetrist evident iniţiat în tainele clubbingului. "De ce?", ne mirăm noi. "Acolo aveţi nişte mall-uri... Şi nu mai zic de cluburi", ne lămureşte rapid taximetristul nostru. Iar când află că seara trecută ne-am petrecut-o la teatru, îi dăm prilej să se amuze copios de abordarea de divertisment pe care am ales-o. Pentru ca în final să se scuze că nu poate fi ghid în Sibiu ca să ne convingă de supremaţia Clujului, fiind la datorie. "Păcat că nu v-am întâlnit mai repede. Vă arătam eu unde se poate petrece în Sibiu", a adăgat şoferul în timp ce oprea ceasul.
Directorul FITS, Ofiţer al Ordinului Coroanei din Belgia
Directorul general al Teatrului Naţional "Radu Stanca" din Sibiu şi directorul FITS, Constantin Chiriac, a primit luni decoraţia belgiană Ofiţer al Ordinului Coroanei, distincţie ce este acordată personalităţilor cu înalte merite artistice, literare şi ştiinţifice. Chiriac are o colaborare strânsă cu cele două comunităţi din Belgia, cea franceză şi cea flamandă. Cu Comunitatea franceză: Bursa şi Festivalul Entre Vues, care a iniţiat Bursa de Spectacole din cadrul FITS din 1997, prezenţa constantă în cadrul festivalului a numeroase personalităţi şi companii artistice, printre care La Compagnie Mirador, La Fanfare du Commando Fete (2009), Compagnie Alimentation Générale, Paul Emond (2008), Compagnie Mossoux-Bonté, Teatrul Naţional din Bruxelles, proiectul european Cities on Stage, al cărui coordonator principal este Teatrul Naţional din Bruxelles.
Cu comunitatea flamandă: s-a implicat în cadrul Festivalului Internaţional de Teatru - prezenţa companiei Circus Ronaldo şi a Teatrului Naţional din Gent. În octombrie Chiriac va pune în scenă, în coproducţie cu Teatrul Naţional din Bruxelles, spectacolul "Faust" de Goethe. Decoraţia a fost acordată prin intermediul ambasadorului Belgiei la Bucureşti, Philippe Beke, în prezenţa delegatului Comunităţii Franceze din Belgia în România, Fabienne Reuter.
Luminiţa SILEA, Kristina REŞTEA