Premieră în România: psihologii clujeni se implică în prevenirea abandonului şcolar
- Scris de Dora Mircea Radu
- 27 Oct 2010, 00:06
- Cultură
- Ascultă știrea

DISTRIBUIE
2.500 de copii din învăţământul preşcolar, provenind din medii dezavantajate, vor beneficia de sprijin psihologic specializat pentru a preîntâmpina abandonul şcolar. Proiectul, coordonat de Catedra de Psihologie Clinică şi Psihoterapie a Universităţii “Babeş-Bolyai” (UBB), reprezintă o premieră pentru România.
Conform datelor Institutului Naţional de Statistică (INS), disponibile la nivelul anului 2008, abandonul şcolar constituie o problemă majoră a educaţiei în România. Astfel, în 2008, 436.404 copii cu vârste cuprinse între 3 şi 17 ani nu erau înscrişi la vreo formă de învăţământ. Incidenţa abandonului şcolar în rândul copiilor proveniţi din medii defavorizate este una mai mult decât îngrijorătoare. Astfel, doar un sfert dintre copiii proveniţi din mediul rural ajung să urmeze liceul. Raportul asupra Sistemului Naţional de Învăţământ, realizat anul trecut de Ministerul Educaţiei Naţionale, arată şi o tendinţă în creştere a ratei abandonului şcolar, o triplare a acesteia din 2001. Proiectul pe care psihologii clujeni îl vor lansa azi îşi propune atât să prevină apariţia problemei în sine (abandonul şcolar), cât şi limitarea în timp a problemei (dacă aceasta s-a manifestat deja). În acest sens, experţii vor lucra atât direct, cu copiii, cât şi cu educatorii, consilierii şi părinţii copiilor. În plus, proiectul îşi propune şi adaptarea curriculei preşcolare prin integrarea unor elemente de dezvoltare emoţională.
“Dascălii sunt profesori de specialitate (matematică, română), nu specialişti în comportamentul uman. Alţi profesionişti (cum ar fi sociologii) au alte competenţe-cheie, dar nu în modificarea comportamentelor problematice. Ei trebuie lăsaţi să facă ce ştiu să facă foarte bine. Problemele majore ale copiilor sunt însă, de foarte multe ori, severe, clinice, astfel încât pentru a corecta sau diminua impactul lor negativ trebuie abordate terapeutic, nu doar educaţional”, explică psihologul Daniel David (foto), şeful Catedrei de Psihologie Clinică şi Psihoterapie şi coordonatorul proiectului.
Formarea de profesionişti în domeniu este o componentă deschisă a proiectului. Consilierii şi directorii grădiniţelor care au înscrişi copii provenind din familii defavorizate, cu risc de abandon, se pot înscrie în program prin completarea unui formular disponibil pe site-ul www.dezvoltareemotionala.ro.
“Dascălii sunt profesori de specialitate (matematică, română), nu specialişti în comportamentul uman. Alţi profesionişti (cum ar fi sociologii) au alte competenţe-cheie, dar nu în modificarea comportamentelor problematice. Ei trebuie lăsaţi să facă ce ştiu să facă foarte bine. Problemele majore ale copiilor sunt însă, de foarte multe ori, severe, clinice, astfel încât pentru a corecta sau diminua impactul lor negativ trebuie abordate terapeutic, nu doar educaţional”, explică psihologul Daniel David (foto), şeful Catedrei de Psihologie Clinică şi Psihoterapie şi coordonatorul proiectului.
Formarea de profesionişti în domeniu este o componentă deschisă a proiectului. Consilierii şi directorii grădiniţelor care au înscrişi copii provenind din familii defavorizate, cu risc de abandon, se pot înscrie în program prin completarea unui formular disponibil pe site-ul www.dezvoltareemotionala.ro.
DISTRIBUIE
Comenteaza