Primul weekend al “carnavalului teatral” de la Sibiu FOTO

Primul weekend al “carnavalului teatral” de la Sibiu FOTO
Întâlnirea cu Peter Stein, unul dintre cei mai cunoscuţi regizori de teatru din Europa, a fost unul din evenimentele centrale ale primelor zile din Festivalul Internaţional de Teatru de la Sibiu (FITS).

Primul weekend al festivalului, în care spectatorii s-au putut bucura deopotrivă de producţii româneşti, europene, dar şi din Japonia, a fost marcat de ploaie, care a afectat desfăşurarea reprezentaţiilor stradale.

"Textele de teatru de azi, chiar şi cele din Marea Britanie, nu sunt atât de puternice precum cele clasice. Ele ne sunt mai apropiate (ca timp şi specific al acţiunii - n. red.), dar nu sunt la fel de profunde ca şi cele clasice", a punctat regizorul german Peter Stein, în cadrul unui dialog pe care l-a purtat la Sibiu cu criticul de teatru George Banu. În prezent în vârstă de 75 de ani, Peter Stein a sosit la cea de-a XIX-a ediţie a Festivalului Internaţional de Teatru de la Sibiu cu spectacolul "Faust Fantasia", o melodramă pentru "voce narativă" şi pian, prezentată sâmbătă seara în faţa a câteva sute de persoane, la sala Thalia. Producţia, în care evoluează regizorul - ca recitator şi un pianist durează puţin peste o oră şi combină fragmente din poemul "Faust" al lui Goethe şi muzica spectacolului-maraton cu acelaşi titlu regizat de Stein în anul 2000 la Hanovra, cu o durată de peste 20 de ore. "Ce aţi văzut aseară (sâmbătă seară - n. red.) nu e teatru, ci doar un concert, nu mă reprezintă", a specificat regizorul. El a întărit ideea că montările unor piese de teatru clasice trebuie să păstreze caracteristicile iniţiale ale subiectului, fapt ce nu îi va împiedica pe spectatori să sesizeze actualitatea trăirilor umane relatate.

Piesele de teatru mai "exotice", specifice altor culturi decât cea europeană, fac parte şi anul acesta din peisaj la Sibiu. Un exemplu de reprezentaţie atipică este "Floarea de lotus", de Tomoe Shizune, spectacol "butoh", dans japonez de avangardă, jucat tot sâmbătă. Pe o scenă fără decoruri speciale, cu ajutorul fondului sonor şi al luminii care îi urmăreşte deplasarea pe scenă, protagonista îşi construieşte expresivitatea pe mişcări foarte controlate, lente, cu o expresie facială ce trimite la măştile de teatru tradiţional nipon. Spectatorul nu rămâne neapărat cu un mesaj explicit, ci mai degrabă cu o stare pe care actorul-dansator încearcă să i-o transmită.

Amatorii de producţii autohtone au şi ei de unde alege. Dacă montarea lui Silviu Purcărete de la Teatrul Radu Stanca, după "Călătoriile lui Gulliver", de J. Swift a fost unul din reperele primului weekend de la FITS 2012, "Fata din curcubeu", de Lia Bugnar, cu Tania Popa în rolul principal, secondată de Marian Hâncu la pian, s-a dovedit de asemenea o alegere inspirată pentru persoanele din audienţă. Piesa redă povestea unei prostituate, iar accentele tragi-comice ale relatării emoţionează spectatorul. Ploaia căzută sâmbătă şi duminică a periclitat în schimb desfăşurarea spectacolelor stradale, "carnavalul teatral" de la Sibiu desfăşurându-se în zilele respective cu preponderenţă în sălile spectacolelor, nu şi pe străzi. Petrecerea continuă însă la Sibiu până pe 3 iunie.

(O. CORNEA, Sibiu)

 

Etichete
Comenteaza