Puterea banilor, pusă la zid prin hârtie

Puterea banilor, pusă la zid prin hârtie
Un spectacol inedit, în care regizorul utilizează hârtia ca decor, costume şi recuzită, pentru a denunţa dictatura opresivă, dar, de fapt, inconsistentă şi derizorie a banilor şi a sistemului ultraliberal-capitalist, este noua premieră prezentată de Teatrul Maghiar de Stat din Cluj: “Ubu Rege”, după Alfred Jarry, în regia lui Alain Timar.

Spectacolul amintit a fost prezentat vineri (premiera) şi sâmbătă la Teatrul Maghiar de Stat din Cluj. Operă reprezentativă a scriitorului francez Alfred Jarry (1873-1907), construită ca o satiră la adresa unei autorităţi opresive, piesa este prezentată publicului clujean în versiunea scenică a lui Alain Timar, director artistic al prestigiosului Theatre des Halles din Avignon, Franţa.

După cum descrie regizorul în caietul-program, montarea de la Cluj denunţă sistemul ultraliberal-capitalist, opresiunea financiară de care suferă societăţile contemporane, din România, Franţa sau din alte ţări, dar şi puterea banilor şi a sistemului. Pentru a da o forţă deosebită ideii sale, regizorul foloseşte exclusiv o rolă de hârtie, atât pentru decoruri, costume (de fapt, pentru adaptarea costumelor, cărora le conferă forme mai proeminente) şi recuzită.

Astfel, protagoniştii au coroane, însemne nobiliare, săbii sau bani din hârtie, până şi curţile împărăteşti, fie că este vorba de cea a Rusiei sau a Poloniei, au recuzita tot din hârtie. Materia primă este folosită ca metaforă atât a "puterii care se îngraşă tot mai mult, ca şi personajele din piesă", cât şi a "ceva ce este difuz pentru că este din hârtie, se rupe, se transformă şi nu poate fi cu adevărat prins, dar este utilizat şi ca ceva derizoriu", conform regizorului. "Dacă ne gândim, puterea, banii care ne opresează sunt extrem de derizorii. Este puterea supremă, deşi, dacă luăm o bancnotă şi o rupem, tot hârtie este", subliniază Alain Timar.

O idee de forţă pe care o transmite utilizarea intensă a hârtiei este cea a inconsistenţei, atât a puterii, cât şi a celor propulsaţi de putere, precum se întâmplă cu tatăl Ubu, devenit Ubu rege. Montarea de la Cluj transferă "ubuşenia" asupra fiecăruia dintre protagonişti, astfel că fiecare îi interpretează, prin alternanţă, pe tatăl Ubu , respectiv mama Ubu. Grotescul atmosferei este sporit de muzica interpretată instrumental, live, intenţionat stângaci, de protagonişti. Într-un tur de forţă actoricesc pot fi văzuţi, între alţii, Bogdan Zsolt, Emöke Kato, Aron Dimeny, Enikö Györgyjakab. Spectacolul va mai fi prezentat în 10, 17 şi 28 decembrie.

 

Comenteaza