Reclame de 100 de ani, expuse la Cluj
- Scris de Ziua de Cluj
- 15 Iul 2010, 17:18
- Cultură
- Ascultă știrea

Reclama era sufletul comerţului şi pe la începutul secolului al XX-lea, iar puţinii designeri publicitari se bucurau de aprecierea unor companii legendare, precum Bosch sau Pepsi. Unul dintre cei mai importanţi designeri de profil a fost Lucian Bernhard, ale cărui afişe, firme, coperţi de carte, ilustraţii pentru benzi desenate sau pachete de ţigări sunt expuse, de ieri, la Muzeul de Artă din Cluj-Napoca.
Afişe de reclamă la restaurante, cafenele, cârciumioare, la celebrele piane Steinway sau “cum să economisiţi săpunul”, la “Manoli Dandy Cigarettes” sau cerneala Pelikan, la Pepsi şi legendarele bujii Bosch figurează, în original, în expoziţia organizată la Cluj. Organizatorii, Muzeul de Artă şi Centrul Cultural German, au selectat şi alte simboluri publicitare ale lui Lucian Bernhard, care a creat ceea ce azi numim “corporate identity”, adică un ansamblu de produse publicitare ale unei mărci, pentru ţigările Manoli sau siropul de tuse REM, între altele. Astfel, expoziţia prezintă mari firme din tablă, care se foloseau ca panouri stradale, pachete sau cutii pentru ţigări, etichete de băutură, ba chiar şi coperte de carte sau benzi desenate ale artistului.
Bernhard demonstrează şi acum, la apogeul dezvoltării industriei publicitare, o inventivitate notabilă. Influenţat de artele plastice de la începutul secolului XX, în special de “Jugendstil”, el creează atât afişe “romantice”, cum e cel la Cafe Astoria, cu o ghirlandă de trandafiri, cât şi altele uşor ironice, precum la ţigările “Manoli Dandy”, unde apare un “metrosexual” de la 1900. La alt restaurant, lingura, furculiţa şi cuţitul sunt legate laolaltă cu o panglică roşie, pentru a “provoca” interesul familiilor burgheze, atente la ţinuta morală a locului. în alt afiş însă, la băuturi, apar diverse personaje cu nasul roşu şi cu alură hâtră.
Nişte postere speciale sunt cele “tehnice”, care promovează concursuri aviatice, curse de maşini sau o marcă de... tractoare. Unele afişe conţin doar text, altele - text şi imagine, iar celelalte, doar imaginea şi sigla firmei, iar asta arată că Bernhard cunoştea foarte bine publicul-ţintă căruia i se adresa.
Umorul nu lipseşte. Printre multele reclame la pantofi există şi una la... galoşi, prezentată ca marcă rusească, cu galoşii inscripţionaţi cu litere chirilice şi aşezaţi pe un fundal roşu. Dacă în Germania Bernhard a lucrat pentru Bosch şi Pelikan, în SUA a creat reclame la Pepsi-Cola şi siropul de tuse REM. Expoziţia de la Cluj, care va fi deschisă până în 10 iulie, devine, astfel, o “hartă mondială” a reclamelor din vremea străbunicilor noştri.
Artist internaţional
Lucian Bernhard este considerat inventatorul “plakatstil”-ului, adică al afişului publicitar simplu şi eficient, care promova clar o anumită marcă economică. Bernhard a trăit între 1883 şi 1972, fiind nu doar designer publicitar, ci şi graphic designer şi profesor.
Printre altele, este creatorul caracterelor tipografice Bernhard Antiqua, care se folosesc şi azi în tehnologia digitală. Artistul german a studiat la Academia de Arte din München, dar a fost, de fapt, un autodidact. Activitatea sa în publicitate începe în 1901, odată cu stabilirea la Berlin, unde creează afişe şi lucrează pentru diverse reviste. în 1923 se mută la New York, unde-şi continuă munca de designer, dar după 1930 se dedică în principal picturii şi sculpturii, până la moarte.