„Regizăm viitorul”, proiect cinematografic pentru copiii din Cojocna

„Regizăm viitorul”, proiect cinematografic pentru copiii din Cojocna
În ultimii doi ani, 100 de copii au avut șansa să descopere lumea filmului prin intermediul proiectului „Regizăm viitorul: integrare prin educație cinematografică și nonformală”.

"Ideea acestui proiect a venit din dorința de a-i ajuta pe copiii care nu au foarte multe oportunități de cunoaștere și dezvoltare în mediul actual în care trăiesc. Proiectul a propus o abordare diferită, adresându-se copiilor, o categorie socială mai susceptibilă în a accepta schimbarea, cu potențial maxim de a dezvolta o dorință proprie de integrare, și s-a desfășurat în afara comunității, astfel încât copiii au avut oportunitatea de a acumula noi experiențe", a declarat Oana Giurgiu, managerul proiectului "Regizăm viitorul".

Desfășurat în perioada 1 iulie 2014 - 29 februarie 2016, proiectul a oferit copiilor din Cojocna de etnie romă, maghiară și română, cu vârste cuprinse între 7 şi 14 ani, oportunitatea de a participa la ateliere de educație cinematografică și psiho-educative, desfășurate în Cluj-Napoca. Au existat și zile de practică, la care s-au adăugat activități recreative, cum ar fi vizite la obiectivele istorice și culturale ale orașului, la studiouri de televiziune sau întâlniri cu actori și fotografi celebri.

Au fost 10 luni de activități efective cu copiii, ce au însumat 160 de ore de educație, cele mai multe structurate în unul din cele 80 de ateliere organizate. Una dintre activitățile cele mai interesante pe partea de educație cinematografică a fost prezența copiilor în cadrul festivalului Cluj Shorts, experiență care a marcat, pentru majoritatea participanților, prima prezență la un film, într-un cinematograf. Astfel, pe lângă vizionarea filmului, copiii din Cojocna au avut posibilitatea să facă turul cinematografului, de la ecrane până în cabina de proiecție și sunet.

Vizitele la obiectivele turistice din oraș au fost gândite de echipă în funcție de subiectele atelierelor de educație cinematografică și au urmărit pașii de producție a unui film. Subiectul atelierului "Scenariu" a fost legat de o vizită la o bibliotecă, "Storyboard", de una la Muzeul de Artă, "Actoria de film", de una la Teatrul Național și la Teatrul de Păpuși, subiectul "Montaj", de una la studiourile unui post TV local, iar "Proiecția", de una la Cinema Victoria.

Un rol important în proiect l-a avut Asociația Socială și Capital Uman, ce a susținut atelierele psiho-educative. Alexandra Gorea, psiholog, spune: "I-am ajutat pe copii să-și însușească și alte metode să-și rezolve conflictele, să folosească alt limbaj, să se respecte mai mult. Cel mai tare m-a impresionat dorința lor de a face lucruri, erau extrem de veseli când veneau dimineața la ateliere și plecau triști când ele se terminau. Lucrând la proiect mi-am dat seama că e mare nevoie de astfel de inițiative dar, în același timp, e necesară o continuitate în zonă, cu acțiuni pe termen lung".

Proiectul „Regizăm viitorul" a culminat cu realizarea unui film documentar produs de copiii participanți la program, prin care își prezintă satul lor. Realizat sub îndrumarea unor experți, documentarul are o durată de 20 de minute și va fi proiectat în comunitate. După terminarea proiectului, un grup de copii va fi selectat și susținut în continuare în organizarea de proiecții lunare de film în comunitate. Proiecte similare se doresc a fi implementate și în alte comunități, cum ar fi Pata Rât din Cluj.

Printre invitații speciali ai proiectului s-au numărat regizoarea Cecilia Felmeri, care a coordonat activitățile de educație cinematografică, actrița Patricia Brad, care a făcut exerciții de actorie, a povestit copiilor despre diferențele între actorul de teatru și actorul de film și a însoțit copiii într-un tur al Teatrului Național, precum și producătoarea TV Sorina Arcereanu.

Comenteaza