Servus, 2021! Români şi maghiari, comunitate prin cultură

Servus, 2021! Români şi maghiari, comunitate prin cultură
Cluj-Napoca, the East of West, adică oraş provicial. Suntem diferiţi, multietnici şi multiconfesionali, iar prin cultură se va coagula o comunitate româno-maghiară. Acesta este, pe scurt, deviza oraşului pentru candidatura la titlul de Capitală Culturală Europeană.

Asociaţia Cluj-Napoca 2021 se va concentra anul acesta pe traducerea în proiecte a conceptului care trebuie să aducă oraşului titulatura de Capitală Culturală Europeană. Cu un trezorier nou, în persoana omului de afaceri Sorin Dan, echipa care pregăteşte dosarul de candidatură vrea să atragă fonduri pentru realizarea spotului care să susţină deviza The East of West, Servus 2021!.

Cosultanţii germani de la Acultos, cei care au lucrat şi pentru Ruhr-Capitală Culturală Europeană, au dat undă verde sloganului pentru candidatura oraşului la titlul de Capitală Culturală Europeană la începutul anului. Acesta a fost prezentat public ieri, în cadrul unei Adunări Generale a Asociaţiei, în prezenţa membrilor şi a oficialilor din administraţia publică locală. Sutem un oraş provincial, respectiv "cosmopolit", după cum preferă să îl numească şeful Asociaţiei Cluj-Napoca 2021, Florin Moroşanu. "Diferiţi, multietnici, multiconfesionali", a completat vicepreşedintele Consiliului Judeţean, Vakar Istvan. Adică, "The East of West", iar sloganul cu care intrăm în Europa Culturală este Servus, pentru că, prin cultură ne vom transforma într-o comunitate româno-maghiară, prin cultură ne vom reconcilia contrastele: alb-negru-vişiniu. De la fotbal, la administraţie, de la clujenii din cartiere la instituţii culturale, prin cultură ne vom crea o identitate colectivă.

Clujul nu este nici Bucureşti, nici Budapesta. E o graniţă între vestul îmbătrânit şi estul exotic, de la arhitectură, la oameni, de la instituţii culturale la intelectuali, de la tineri-studenţi, la clujenii din cartiere. "Am stabilit patru linii cu câte cinci proiecte pentru elaborarea dosarului de candidatură: est, vest, artă şi comunitate. De asta ne vom ocupa anul acesta, să găsim proiectele potrivite, care să atingă cel puţin două din cele patru linii", a explicat Moroşanu. În 2015, în toamă, un juriu format majoritar din experţi europeni, dar şi din specialişti desemnaţi la nivel naţional va evalua dosarele de candidatură a opt oraşe din România care vor să devină în 2021 Capitală Culturală Europeană, după cum au explicat consultanţii de la Acultos. Până în prezent, în cursă s-au înscris Timişoara, Iaşi, Sf. Gheroghe, Craiova dar şi Bucureşti.
Un alt aspect al pregătirii dosarului de candidatură a oraşului, dar şi cel mai important, se leagă de buget. Pentru 2014, Asociaţia şi-a propus să strângă peste 700.000 de lei, bani din care, pe lângă salarii, să poată garanta traducerea în imagini a sloganului Capitalei Culturale - adică un spot şi identitate vizuală. "Avem în plan să efectuăm şi o vizită în oraşe greceşti, pentru că vrem un parteneriat având în vedere că în 2021 este şi Grecia candidat. Pentru spot vrem să facem un concurs cu buget de 10.000 de euro. Vrem şi resurse publice, dar şi private. Până acum ne bazam pe 90% buget din surse private şi 10% din resurse publice. Acum vom avea nevoie de mai multe fonduri publice", a mai spus Moroşanu. Pentru atragerea bugetului, Asociaţia şi-a numit un nou trezorier în persoana omului de afaceri Sorin Dan, după retragerea lui Dragoş Damian, din cauza programului foarte aglomerat. Cu toate acestea, Terapia va continua să sprijine financiar proiectul de candidatură, au asigurat reprezentanţii Asociaţiei.

"Trebuie atraşi bani puţini, câte 1.000 de euro, de la privaţi. De asta mă voi ocupa", a explicat Sorin Dan. Acesta a fost felicitat de membrii Asociaţiei după preluarea noii poziţii. Unul dintre aceştia, Adam Ambrus, de la Nervia, a fost chiar avertizat că va primi o vizită pentru a cotiza la bugetul din acest an al Asociaţiei. "Vin la tine să dai bani", l-a avertizat Sorin Dan. "De buget depindem ca să avem calitate şi un dosar de candidatură perfect", a mai explicat Moroşanu.

Asociaţia pe care o conduce există de patru ani şi la Adunarea Generală de ieri şi-a schimbat şi numele, renunţând la 2020 în favoarea lui 2021. "Servus!" este şi sloganul cu care omul de afaceri Arpad Paszkany a deschis primul mall din Cluj-Napoca , Polus Center.

 

Comenteaza