Singurătate extremă

Singurătate extremă

Fata în casă / The maid / La nana, o producţie chiliană din 2009, care ameninţa din sinopsis să fie o dramă cu accente de horror psihologic, este, de fapt, un film mult mai casnic.

 

Regizorul Sebastian Silva spune efectiv povestea unui personaj neconvenţional, a menajerei Raquel, alienată printre farfurii şi substanţe de curăţat bucătăria. Micul rezumat al acestui candidat la trofeul Transilvania, pus la dispoziţie de organizatorii TIFF, suna în felul următor: “Rachel e de 23 de ani camerista familiei Valdes. într-o zi, stăpâna ei angajează o fată care să o ajute la treburile casei. Raquel, simţindu-şi ameninţat locul în familie, o izgoneşte pe nou-sosită apelând la abuzuri psihice de-o deosebită cruzime”. 

 

Trecând peste exagerările care ţin de marketing, povestea lui Raquel se consumă în episoade care alternează tensiuni dramatice şi cadre apropiate care îi induc actriţei principale (Catalina Saavedra) o căutătură de psihopat cu momente de un comic irezistibil. Scenele de familie animate, pitoreşti, calde sunt privite de Raquel ca printr-un ecran de televizor, chiar dacă, teoretic, ea este cotată ca un membru de drept al familiei. Raquel este întruchipată după modelul servitorului total devotat familiei şi aminteşte tangenţial de James Stevens – majordomul interpretat magistral de Antony Hopkins în Rămăşiţele zilei (1993).

 

Raquel e străină şi singură într-o lume care o “tolerează”, nu o “include”, iar singura certitudine pe care o are este că aceşti “stăpâni” ar fi incapabili să se descurce fără ea. Inconştient, îşi arogă un rol central de “stăpână a casei” şi îşi configurează un univers casnic în interiorul vilei în care lucrează şi unde se simte sigură. De altfel, singurele dăţi în care iese din casă sunt o dată la spital şi o dată în ziua liberă. Raquel nu ştie însă ce e “libertatea”.

 

 E singură şi stingheră. Ulterior, în casă soseşte Lucy – o tânără de la ţară angajată să o ajute. Lucy este contrariul absolut al lui Raquel, lucru care rezolvă drama oarecum clişeistic, Raquel fiind umanizată de prietenia cu Lucy, după ce se sălbăticise din lipsă de comunicare. Filmul este uşor de digerat, un portret excelent realizat şi a primit marele premiu al juriului Festivalului Independent de la Sundance. Pe imdb.com, “La nana” este cotat cu 8.2 puncte din 10 posibile.

 

 

La nana, Mexic-Chile 2009

R. Sebastian Silva

Cu: Catalina Saavedra Claudia Celedón, Alejandro Goic

Comenteaza