Festivalul Internaţional de Teatru de la Sibiu este structurat după o grilă de genuri spectaculare pe care nu o poţi înţelege altfel decât experimentând.
în laboratorul festivalului, spectatorul profesionist sau doar interesat de artele spectacolului, comentator sau turist cultural în Sibiul festivalier, se confruntă cu aceeaşi problemă: selecţia evenimentelor.
Vă propun un ghid concentrat, structurat după grupele de genuri spectaculare, un tabel periodic al elementelor sui-generis. Folosindu-l, nu veţi rata evenimentele din combinaţia cărora, la final, să obţineţi reacţia exotermă ce alimentează de 17 ediţii încoace energia festivalului.
Anul acesta, o premieră, grupa spectacolelor de “Patrimoniu”, reuneşte producţiile teatrului sibian din categoria “evergreen”: “Faust” şi “Metamorfoze”, regizate de Silviu Purcărete, “Electra” lui Mihai Măniuţiu sau “Un tramvai numit Popescu”, montat de Gavriil Pinte. Grupa “Spectacole” ne intermediază accesul la istoria ultimelor decenii în teatru. Odin Teatret, cu Eugenio Barba, prezent personal la Sibiu, a fost unul din vârfurile de interes.
Rămân în urma celor două spectacole jucate, reprezentative pentru teatrul antropologic, două volume semnate Eugenio Barba, acum şi în limba română: “Teatru singurătate, meşteşug, revoltă” şi “Pământ de cenuşă şi diamant. Ucenicia mea în Polonia, urmată de 26 de scrisori de la Jerzy Grotowsky către Eugenio Barba”. Alt mit al teatrului mondial, Peter Brook, e prezent cu ultimul spectacol care îi poartă semnătura, “Warum Warum”.
Un spectacol-muzeu, cu accente autobiografice ale actriţei Miriam Goldschmidt, construit pe scenariul semnat de tandemul regizor-actor. în final de festival revine la Sibiu Pippo Delbono (foto), cu alt spectacol în notă autobiografică, “Poveşti de iunie”. Intitulat modest spectacol-lectură, recitalul actorului-regizor e o demonstraţie de virtuozitate actoricească şi un exerciţiu emoţionant de sinceritate. în paranteză spus, faptul că ultimele două spectacole menţionate circulă în 2010 pe scenele europene plasează semnificativ Sibiul în circuitul teatral.
Grupa “Dans”, poate cea mai spectaculoasă, umple un gol în ce priveşte diversitatea stilurilor de dans de pe scenele româneşti. Stilul conceptual al coregrafului britanic Kevin Finnan propune în “Stropi” un tip de mix media dance. Proiecţii video-grafice constituie fundalul pârtiei pe care dansatorii sfidează gravitaţia.
Polemic, ironic, în forţă, spectacolul comentează efectele încălzirii globale. Două trupe de dans contemporan din Israel fac proba spectacolului total. Kibbutz Dance Company pune în reacţie scenografia, light design-ul şi corpul dansatorilor pentru a obţine energia primară, cea care alimentează în egală măsură viaţa şi moartea. Sussan Dellal Center revine la Sibiu cu “Rooster”, un tip de spectacol de dans-teatru în care narativitatea şi performanţa tehnică a dansatorilor creează un limbaj accesibil, emoţionant, general uman.
Ne oprim la jumătatea tabelului periodic al evenimentelor pentru că şi festivalul e în derulare. Reacţia parţială e însă explozivă. Indiferent de alegerea făcută, aplauzele de la finalul spectacolelor sunt dovada.