“Trebuie să facem schimburi culturale mai dese”

“Trebuie să facem schimburi culturale mai dese”
Unul dintre cei mai importanţi regizori japonezi ai momentului, Takuo Endo, spune că arta românească nu este cunoscută deloc în Japonia.

Compania “X” din Japonia a pus ieri-seară în scenă la Teatrul Maghiar de Stat (TMS) spectacolul “Prinţul Oguri şi prinţesa Terute”, în regia lui Takuo Endo, unul dintre cei mai importanţi şi longevivi oameni de teatru din “Ţara soarelui răsare”. Regizorul nipon a vorbit cu ZIUA de CLUJ despre elementele esenţiale ale teatrului japonez, dar şi despre faptul că România are o popularitate scăzută în Japonia.

 

Aţi studiat pictura. Cum v-a influenţat acest lucru viziunea regizorală?

Şi teatrul este (la fel ca pictura, n.red.) de văzut, fiind vorba de simţul culorii. Pictura şi teatrul au multe elemente comune, în ambele este foarte importantă partea vizuală.

 

Care sunt diferenţele între viziunile regizorale ale regizorilor japonezi faţă de cei din Europa?

Diferenţe fundamentale există. în primul rând, în privinţa spaţiului. în teatrul japonez, scena nu este la fel de delimitată, permite extinderea laterală. Teatrul european se bazează pe apropierea şi depărtarea pe verticală, teatrul japonez se extinde.

 

Cât de interesat este publicul japonez de teatru?

Este o întrebare dificilă. Nu pot să spun că nu există acest interes, dar, faţă de Europa, spectatorii japonezi au altă atitudine faţă de teatru, diferită. Teatrul din Europa este expresia  artei, cel din Japonia urmăreşte mai mult performanţa, să se bucure oamenii, nu este încadrat strict în artă, este mai aproape de oameni, mai aproape de public.

 

Care sunt elementele definitorii ale premierei de la TMS, “Prinţul Oguri şi prinţesa Terute”?

Când a început acest proiect, nu a fost gândit pentru a ieşi cu el în străinătate. O variantă înainte de aceasta, mai pitorească, a fost făcută pentru străinătate, pentru New York, a fost prezentată şi la Sibiu. Spectacolul are în plus multe elemente de dans.

 

Ce ştiţi despre România, despre Cluj?

Am venit prima oară la Cluj-Napoca. România este foarte departe de ţară noastră şi mai puţin populară în rândul maselor, la noi. Avem multe de învăţat de la ţara dumneavoastră sau din Europa Centrală şi de Est, asta am simţit, însă trebuie să facem schimburi culturale mai dese.

 

întoarcere la tradiţii

 

Regizorul Takuo Endo a absolvit Facultatea de Pictură, după care a trecut la regizarea unor spectacole de teatru radiofonic, teatru de păpuşi, teatru muzical sau operă. Regizorul spune că spectacolul “Prinţul Oguri şi prinţesa Terute” îmbină teatrul de măşti cu muzica şi dansul contemporan.

 

 “După ultimul război, în Japonia au venit teatre europene care sunt separate de dans. Dansul este un domeniu şi teatrul este teatru. Şi Japonia a învăţat acest stil, au apărut multe teatre moderne, şi dansul s-a dezvoltat separat. Noi am combinat aceste două elemente ce au rădăcina în teatrul tradiţional din Japonia, care îmbina mereu teatrul şi dansul. într-un fel, ne-am întors la tradiţia noastră prin acest spectacol. O diferenţă mare faţă de teatrul contemporan este că se foloseşte limbajul vechi, nu limba japoneză contemporană”, a declarat ieri Takuo Endo.

 



 

 

Comenteaza