Tudor Giurgiu: “Alex. Leo Şerban a făcut enorm de multe pentru TIFF”

Tudor Giurgiu: “Alex. Leo Şerban a făcut enorm de multe pentru TIFF”
Fondatorul şi preşedintele Festivalului Internaţional de Film Transilvania (TIFF), Tudor Giurgiu, a vorbit pentru ZIUA de CLUJ despre regretatul critic de film Alex. Leo Şerban şi strânsa lui legătură cu TIFF.

"A fost unul dintre oamenii pe care îi apreciez cel mai mult, şi nu vorbesc doar de cei din România. Cultivat şi agreabil, a fost alături de TIFF încă de la prima ediţie. Cu umorul său fin, mă trăgea uneori deoparte să îmi spună: «Uite, aici nu crezi că ar fi mai bine să faceţi aşa?». Alex. Leo Şerban era plin de generozitate şi bun simţ şi avea o calitate rară: cea de a spune lucrurilor pe nume, însă exact în momentul oportun", a subliniat Tudor Giurgiu. "A fost ca o flacără care a ars pentru film. A însemnat enorm pentru TIFF şi a făcut enorm de multe pentru festival, atât pur şi simplu prin prezenţa şi personalitatea sa, cât şi prin legăturile profesionale pe care le-a dezvoltat, prin intermediul lui venind la festival o mulţime de critici de film din străinătate. Când se concretizează dispariţia unui foarte bun profesionist într-un domeniu, e cu atât mai trist să vezi că nu îl vei putea înlocui, că a lăsat un gol pe care nu vine să-l umple nimeni, nu vine o generaţie la fel de bună", a precizat preşedintele TIFF.

Criticul de film Alex. Leo Şerban a murit vineri noapte în spital, după o suferinţă cauzată de un cancer limfatic. Alex. Leo Şerban, care avea 52 de ani, a fost o prezenţă nelipsită la Festivalul Internaţional de Film "Transilvania", încă de la prima ediţie, alături de preşedintele Tudor Giurgiu şi de directorul artistic Mihai Chirilov.

Citiţi mai jos un fragment din interviul "În cameră cu Alex. Leo Şerban", publicat în ZIUA de CLUJ în iunie 2005:

Cum ţi s-a părut TIFF-ul?
A.L.S.: Mie mi se pare că s-a reuşit un pariu foarte dificil pe care nu ştiu cât de mult şi l-au dorit organizatorii să-l facă: să aduci filme care nu aparţin mainstream-ului, deci nu sunt pur şi simplu comerciale, dar filme care au sigur un conţinut mai "şocant". (...) Organizatorii reuşesc să combine exigenţa unui anumit tip de cinema, mai degrabă alternativ, poate marginal cu transformarea acestui tip de cinema în argument comercial. Aceste filme aduc bani, asta e chestia deşteaptă! (...)

Consideri că publicul care vine să vizioneze filmele festivalului de la Cluj este unul avizat?
A.L.S.: În mod sigur, da. Când s-a hotărât să se facă festivalul la Cluj, s-a avut în vedere numărul record de spectatori înregistrat în cinematografele clujene. Un alt argument a fost faptul că publicul este foarte receptiv la noutăţi. (...) Şi faptul că sunt proiecţii, una după alta, în trei cinematografe, că vezi lumea pe străzi alergând de la un cinema la altul, cu pliantul în mână, asta da frenezie extraordinară. Un alt argument (şi asta clujenii trebuie s-o ia ca pe un compliment): Clujul este un oraş mai mic decât Bucureştiul, or, în capitală lumea s-ar pierde în peisaj, dar aici se creează o febră cu care te întâlneşti la tot pasul, totul se coagulează în jurul acestui centru în care se află aceste trei cinematografe.

 

 

Comenteaza