Filmul “Vincere”, scris şi regizat de Marco Bellocchio, este un colaj de imagini documentare care se potrivesc perfect peste cadrul unei poveşti ratate de amor. “Vincere” (Italia, 2009) este, de fapt, victoria memoriei asupra totalitarismului, triumful încăpăţânat al adevărului în faţa minciunii.
Despre ce e demi-documentarul, prezentat duminică seară la cinema Republica, TIFF? Ina Dalser este o frumoasă modistă care locuieşte la Milano. Tânăra (Giovanna Mezzogiorno) face o pasiune puternică pentru revoluţionarul Benito Mussolini, viitorul dictator fascist. Regizorul jonglează cu timpurile poveştii, astfel că filmul devine succesiv, fie retrospectiv, fie vizionar, fie trăieşte cu intensitate iubirea suculentă dintre Mussolini şi Ina.
Totul se curmă brusc în momentul în care Mussolini decide să editeze un ziar socialist şi se implică în pregătirile pentru intrarea Italiei în primul război mondial. însărcinată şi lăsată pe linie moartă, Ina descoperă că Mussolini este, de fapt, căsătorit şi are o fiică. “Vincere” este victoria ei, după o teribilă luptă inegală, singură împotriva tuturor, încercând ani de-a rândul să demonstreze că fiul ei este urmaşul lui Il Duce, iar ea însăşi este soţia legală a acestuia. Bigamia lui Mussolini nu s-a demonstrat niciodată fiindcă orchestratorul terorii “cămăşilor negre” în Italia anilor 30 a distrus profesionist orice dovadă a acestei alianţe.
Ce e interesant şi face din film o experienţă specială este postproducţia. Bellocchio preia fragmente din discursurile lui Mussolini pe care le exploatează caricatural, de altfel şi secvenţele poveştii de fond au accentele unui film mut, în desfăşurare, unde personajele vorbesc, însă sunt auzite abia mai târziu. Timpul real se dezvoltă paralel cu secvenţe tăiate din filme mute.
Coloana sonoră a filmului urmează aceeaşi schemă, este de un dramatism programatic ce narează şi singur suişurile şi coborâşurile intrigii, ai putea să ştii ce se întâmplă pe ecran chiar şi cu ochii închişi. Un film curat jucat, un scenariu cu accente cinice. Izolat într-o încăpere goală, fiului lui Mussolini, numit şi el Benito Mussolini, i se interzice dreptul la identitate. Atunci când întreabă de ce nu are voie să-şi vadă tatăl, de Crăciun, o măicuţă care îl îngrijea îi răspunde: “Mussolini e ocupat să salveze Italia, nu mai fi egoist!”.
Pelicula a fost prezentată de compania Electrogrup. De altfel, întreaga secţiune Supernova la TIFF 2010 este oferită de Electrogrup.