DISTRIBUIE
Actorul născut în judeţul Cluj a încetat din viaţă miercuri seara, după ce timp de două zile a fost internat la Spitalul Universitar din Bucureşti, din cauza unei ciroze.
Deşi nu a urcat niciodată pe scena Naţionalului din Cluj, actorul Ovidiu Iuliu Moldovan şi-ar fi dorit acest lucru, susţine teatrologul şi criticul literar Ion Vartic, directorul Teatrului Naţional “Lucian Blaga” Cluj. “în ultimii ani a dorit foarte mult să joace la Cluj şi chiar să se mute aici, dar n-a apucat dn cauza bolii”, a explicat Vartic. El a mai spus că îl admira pe Ovidiu Iuliu Moldovan, mai ales pentru felul lui manierat de a fi. “Făcea parte dintr-o stirpe rară de actori, o stirpe pe cale de dispariţie în România. Ovidiu Iuliu Moldovan a fost nu numai un actor, ci un domn manierat, rafinat, unul din ultimii actori de acest gen”, a adăugat criticul.
Ovidiu Iuliu Moldovan s-a născut pe 1 ianuarie 1942 la Sărmaş, localitate care, la acea vreme, se afla în judeţul Cluj, şi a absolvit cursurile Institutului de Artă Teatrală şi Cinematografică, Bucureşti, în 1964, la clasa profesorului Octavian Cotescu. De-a lungul carierei de peste 40 de ani, Ovidiu Iuliu Moldovan a strălucit nu numai pe scena diverselor teatre din ţară, dar şi în roluri cinematografice sau în recitaluri de poezie. De altfel, actorul a fost, probabil, cea mai cunoscută voce care a recitat Eminescu. El a debutat la Teatrul Naţional Timişoara, unde a jucat în perioada 1965-1969. Pe scena Teatrului Naţional Bucureşti, unde a început să joace din 1970, Ovidiu Iuliu Moldovan a apărut în roluri precum Baronul – “Azilul de noapte” de Maxim Gorki, în regia lui Ion Cojar, Penteu – “Bacantele” de Euripide, regia Mihai Măniuţiu, Platonov – “Platonov” de A.P. Cehov, regia Ivan Helmer, Tamerlan – “Tamerlan cel Mare” de William Shakespeare, regia Victor Ioan Frunză, Lopahin – “Livada de vişini” de A.P. Cehov, regia Andrei Şerban, Orsino – “Noaptea regilor” de William Shakespeare, regia Andrei Şerban, Avram Iancu – “Avram Iancu” de Lucian Blaga, regia Horea Popescu, Iason – “O trilogie antică – Medeea” după Euripide şi Seneca, regia Andrei Şerban, sau Gelu Ruscanu – “Jocul ielelor” de Camil Petrescu, regia Sanda Manu.
Actorul a apărut şi în numeroase filme artistice, precum “Despre o anume fericire”, regia Mihai Constantinescu (1974), “Actorul şi sălbaticii”, regia Manole Marcus (1975), “Dincolo de pod”, regia Mircea Veroiu (1976 ), “Profetul, aurul şi ardelenii”, regia Dan Piţa (1978), “Artista, aurul şi ardelenii”, regia Mircea Veroiu (1978), “Bietul Ioanid”, regia Dan Piţa (1980), “Castelul din Carpaţi”, regia Stere Gulea (1982), “întâlnirea”, regia Sergiu Nicolaescu (1983), “Punct şi de la capăt”, regia Alexa Visarion (1986), “Cuibul de viespi”, regia Horea Popescu (1988) sau “Crăciun însângerat”, regia Claudio Nasso (producţie Canada, 1996). Actorul a fost extrem de apreciat şi pentru interpretarea rolurilor pe care le-a deţinut în filmele de televiziune. De-a lungul carierei, el a avut peste 60 de roluri în piese de teatru la radio şi peste 80 de emisiuni de poezie-recitaluri “Eminescu”.
Actorul a apărut şi în numeroase filme artistice, precum “Despre o anume fericire”, regia Mihai Constantinescu (1974), “Actorul şi sălbaticii”, regia Manole Marcus (1975), “Dincolo de pod”, regia Mircea Veroiu (1976 ), “Profetul, aurul şi ardelenii”, regia Dan Piţa (1978), “Artista, aurul şi ardelenii”, regia Mircea Veroiu (1978), “Bietul Ioanid”, regia Dan Piţa (1980), “Castelul din Carpaţi”, regia Stere Gulea (1982), “întâlnirea”, regia Sergiu Nicolaescu (1983), “Punct şi de la capăt”, regia Alexa Visarion (1986), “Cuibul de viespi”, regia Horea Popescu (1988) sau “Crăciun însângerat”, regia Claudio Nasso (producţie Canada, 1996). Actorul a fost extrem de apreciat şi pentru interpretarea rolurilor pe care le-a deţinut în filmele de televiziune. De-a lungul carierei, el a avut peste 60 de roluri în piese de teatru la radio şi peste 80 de emisiuni de poezie-recitaluri “Eminescu”.
DISTRIBUIE
Comenteaza