Bechtel caută bani pentru Autostrada Transilvania

Bechtel caută bani pentru Autostrada Transilvania
Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii a solicitat antreprenorului general al magistralei Braşov-Borş soluţii alternative de finanţare a lucrărilor.
Conducerea Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii (MTI) a confirmat, pentru ZIUA de CLUJ, că duce tratative cu constructorul Autostrăzii Transilvania (A3) pentru a găsi o altă sursă de finanţare în scopul continuării lucrărilor. Sindicaliştii au cerut ieri constructorului american Bechtel un răgaz de 10 zile pentru a evita concedierea tuturor angajaţilor, anunţată deja.

“Avem informaţii că la MTI se pregăteşte un front de lucru de 33 km pentru Bechtel, pe tronsonul dintre Suplacu de Barcău şi graniţă, precum şi o serie de lucrări suplimentare pe tronsonul Gilău - Mihăieşti. Sperăm că va fi confirmat acest plan”, susţine Grigore Pop, preşedintele filialei sindicale Cartel Alfa Cluj.

Purtătorul de cuvânt al MTI, Laura Gafencu, a precizat că instituţia se află în negocieri cu Bechtel pentru identificarea altor surse de finanţare pentru continuarea lucrărilor. “Ne aflăm, în prezent, în negocieri cu firma Bechtel pentru identificarea unor soluţii alternative de finanţare. La finalizarea discuţiilor vom anunţa planul lucrărilor”, a explicat Gafencu, pentru ZIUA de CLUJ.

Concedierea colectivă a angajaţilor Bechtel România ar putea fi amânată, dar nu foarte mult. Singurul rezultat al negocierilor de luni dintre conducerea companiei şi sindicate este prelungirea cu 10 zile a termenului de consultări dintre cele două părţi. “Am avut o întâlnire cu conducerea Bechtel, dar dânşii au rămas fermi pe poziţii pentru că în acest moment nu au un răspuns concret privind lucrările din acest an de la Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (beneficiarul lucrărilor- n. red.). Noi ne opunem vehement pentru că nu e un lucru simplu să concediezi peste noapte 830 de persoane”, a menţionat liderul sindical.

Secţiunea Suplacu de Barcău- Borş este singura din A3 care figurează ca “autostradă în execuţie” în 2011 în planurile MTI-ului, date publicităţii la începutul anului. Segmentul are ca termen programat de finalizare anul 2012, fără ca ministerul să specifice şi când se va da în exploatare. Această secţiune, de 64 km, necesită costuri de 963 de milioane de euro, din care taxa pe valoarea adăugată - 153 de milioane, iar terenurile - 55 de milioane.

Celelalte segmente sunt grupate la categoria “în pregătire”: Mihăieşti - Suplacu de Barcău (74 km), Gilău - Mihăieşti (25 km), Câmpia Turzii - Târgu-Mureş (36 km), Sighişoara - Târgu-Mureş (56 km), Făgăraş - Sighişoara (52 km), Braşov - Făgăraş (53 km).

Singura secţiune dată în exploatare, Câmpia Turzii - Gilău (51,5 km), a fost finanţată integral cu sume de la bugetul de stat şi a costat 236 de milioane de euro. Continuarea lucrărilor la autostradă va depinde în exclusivitate de posibilitatea de a obţine finanţare prin parteneriat public-privat, o prioritate pentru guvern în perioada următoare, a subliniat Andreea Vass, consilier economic al premierului Emil Boc. Costul mediu/km pentru A3 este de 11 milioane de euro. Proiectul autostrăzii a început în 2004, în baza unui contract de 2,2 miliarde de euro acordat Bechtel, dar suma s-a majorat între timp.

Sindicaliştii trag de timp

Liderul Cartel Alfa va înainta Inspectoratului Teritorial de Muncă (ITM) un document prin care cere prelungirea pentru 10 zile a termenului de negociere dintre Bechtel şi sindicate, în speranţa că, între timp, planul de lucru pentru 2011 al MTI va fi definitivat. Notificarea va fi depusă doar marţi dimineaţă, pentru că termenul de 10 zile cu care pot fi prelungite negocierile curge din momentul înscrierii documentului, a precizat Pop. “Încă nu a ajuns la noi notificarea. Atunci când o voi primi, o voi analiza cu atenţie. Legea nu stabileşte exhaustiv condiţiile pentru o astfel de prelungire. Decizia rămâne la latitudinea conducerii inspectoratului”, a explicat Emilian Roşca, inspector-şef al ITM Cluj.


Comenteaza