Aeroportul clujean face bani pe timp de criză
- Scris de Ziua de Cluj
- 15 Iul 2010, 19:14
- Economie
- Ascultă știrea

Aeroportul Internaţional Cluj-Napoca (AICN), regie autonomă aflată în subordinea Consiliului Judeţean (CJ) Cluj, a înregistrat în noiembrie o creştere cu 42% a numărului de pasageri faţă de perioada similară a anului 2008.
Numărul pasagerilor care au tranzitat AICN în noiembrie 2009 se ridică la 69.370 faţă de 48.928 în noiembrie 2008. Pentru luna trecută s-au consemnat creşteri de 17% la pasagerii interni şi de +52% la externi.
“Pe parcursul întregului an, la aeroportul clujean s-a menţinut o tendinţă crescătoare a numărului de pasageri, în contextul în care, potrivit unui raport al Airports Council International (ACI) Europe, 82% dintre aeroporturile europene au raportat scăderi ale traficului pe 2009”, susţine conducerea CJ Cluj.
La Someşeni s-a consemnat în ianuarie-noiembrie o creştere a traficului de 9% raportată la aceeaşi perioadă din 2008. în ianuarie-noiembrie, traficul a fost de 762.182 de pasageri faţă de 700.695 în aceeaşi perioadă a anului trecut. Până la finele lui 2009 se estimează o creştere cu 10% a numărului de pasageri în comparaţie cu anul precedent.
“Evoluţia ascendentă a aeroportului clujean continuă în pofida unui climat general mai puţin favorabil. Acesta este rezultatul firesc al investiţiilor masive făcute în ultimul timp de CJ, care vor continua şi în viitor. în acest fel, aeroportul clujean îşi va consolida poziţia de lider regional şi se va menţine printre principalele aeroporturi ale ţării în ceea ce priveşte transportul de pasageri”, a afirmat preşedintele CJ Cluj, Alin Tişe.
în 2009, conducerea AICN a negociat pentru atragerea unor noi companii, deschiderea de noi rute aeriene şi creşterea numărului de frecvenţe de operare. A început să opereze zboruri regulate compania Blue Air, cu destinaţiile Băneasa (11 frecvenţe săptămânale) Roma (trei frecvenţe), Paris (trei frecvenţe).
Au fost introduse noi rute către Dortmund (patru frecvenţe), Forli (trei frecvenţe), Treviso (două frecvenţe), Paris (trei frecvenţe), Grenoble (o frecvenţă) şi a crescut numărul de curse săptămânale pentru Madrid (şapte frecvenţe), Londra (cinci frecvenţe), Roma (şapte frecvenţe).
“Statisticile din octombrie confirmă o tendinţă către o redresare lentă şi graduală a traficului aerian, care a început din vară şi care s-a produs îndeosebi datorită companiilor low-cost. Aceasta reflectă faptul că economiile europene nu se mai află în recesiune şi că încrederea în această afacere se îmbunătăţeşte”, a declarat Olivier Jankovec, director general al ACI Europe. Totuşi, acesta a atenţionat că octombrie 2009 a fost a 14-a lună de scădere a traficului aerian în Europa, culminând cu închiderea aeroportului din Coventry (Anglia), fapt care confirmă că aeroporturile continuă să fie sever afectate de criză.
Creşteri trafic în Europa (oct. 2009/ oct. 2008)
Peste 25 milioane pasageri: Istanbul <8,4%, Madrid <3,4%, Londra-Luton <1,8%, Londra-Heathrow <1,1%
10-25 milioane pasageri: Moscova-Domodedovo <8,4%, Geneva <5,4%, Dusseldorf <4%, Milano-Malpensa <3,8%
5-10 milioane pasageri: Milano-Bergamo <21,6%, Marseille <6,8%, St. Petersburg <6,3%, Veneţia <4,5%
Sub 5 milioane pasageri: Charleroi <35,8%, Cagliari <22,1%, Brindisi <18,4%, Riga <11,8%
Raport: ACI Europe