74% dintre companiile din România utilizează reţelele sociale

74% dintre companiile din România utilizează reţelele sociale
Anul trecut 74% dintre respondenţi au declarat că utilizează reţelele de socializare pentru promovarea companiei. 21% au afirmat că utilizarea acestora face parte din strategia de comunicare, conform studiului „Social media şi mediul de afaceri românesc 2015”.

Studiul analizează răspunsurile a 270 de reprezentanţi ai unor companii cu privire la modul în care acestea abordează marketingul prin intermediul reţelelor de socializare şi impactul pe care acesta îl are în prezent în activitatea lor. Platforma vedetă rămâne Facebook cu 92% din răspunsuri, urmată de LinkedIn cu 75% și de YouTube cu 37%. În România se remarcă creșteri ale utilizării LinkedIn (+14% faƫă de 2014), YouTube (+8%) și Twitter (+8%).
 
Cel mai mare procent de respondenţi (23%) folosește rețelele de socializare pentru  promovare, pe care le utilizeazǎ de 2-3 ani. 20% au ȋnceput utilizarea reţelelor sociale ȋn ultimii doi ani. Peste jumătate dintre companii alocă până la 5 ore săptămânal pentru comunicarea pe reţelele sociale, iar 20%, între 6 şi 10 ore săptămânal.
 
Frecvența de utilizare a rețelelor de socializare a scăzut semnificativ. În 2015, doar 36% din respondenți au declarat că utilizează social media zilnic, cu 5% mai puțin decât în 2014 și 13% mai puțin față de 2013. Cresc procentele celor care utilizează social media o dată la 2-3 zile, de la 15% în 2013 și 23% în 2014, la 28% în 2015. Crește frecvența utilizării săptămânale a comunicării prin social media, de la 22% la 23%.

Chiar dacă în scădere (de la 51% în 2014 la 46% în 2015), departamentul de marketing își menține locul în topul celor care se ocupă de rețelele de socializare. Totuși, un procent semnificativ de 28% spun că nu au un departament în cadrul firmei care se ocupă de comunicarea prin rețelele de socializare. Există și firme în care de această activitate se ocupă un departament special dedicat comunicării prin rețelele sociale (12%).
 
Tot mai mulți respondenți (în creștere de la 64% în 2014 la 75% în 2015) își administrează singuri campaniile pe rețelele de socializare și tot mai puțini apelează la servicii externe. 46% dintre companii spun că externalizează partea de design și dezvoltare, 23% partea de creare de conținut, iar câte 16% cercetarea de piață  și relațiile publice (PR). Partea de strategie este externalizată de numai 10% dintre companii.
 
91% declară că utilizarea reƫelelor sociale le oferă un avantaj competitiv faƫă de companiile care nu folosesc reƫele sociale. În topul ariilor de utilizare rămân marketingul, vânzarea și recrutarea. Creșteri semnificative oferă networkingul (48% dintre respondenƫi) și analiza competitivă (21%).
 
Creșterea notorietății și expunerii în piață rămân cele mai importante beneficii ale utilizării rețelelor sociale; 53% vorbesc despre generarea de oportunități de vânzare și 37% că utilizarea mediilor sociale a produs o creștere efectivă în venituri. Jumătate dintre respondenți apreciază fidelizarea clienților prin folosirea rețelelor sociale.

64% consideră că generarea de oportunități de vânzare în cadrul rețelelor sociale este eficientă. 59% declară că influențează prospectarea și identificarea oportunităților de vânzare prin intermediul reƫelelor sociale, 41% pot precalifica oportunităƫile prin colectarea de informaƫii și 35% pot susƫine ofertarea prin discuții și demonstrații online. 18% nu utilizează rețelele de socializare în procesul de vânzare, un procent mai mare decât cel înregistrat în 2014.
 
Utilizarea rețelelor sociale pentru recrutarea de personal se menƫine la cote ridicate, topul fiind condus de industria financiar-bancară, cu 56%. Instituƫiile financiar-bancare semnalează și utilizarea reƫelelor sociale pentru îmbunătăƫirea brandului de bun angajator (56%). 75% dintre respondenƫii din turism și 70% din comerț utilizează reƫelele sociale pentru fidelizarea clienƫilor. 

„Social media modifică relația consumatorului cu produsul și cu furnizorul. Consumatorul actual revendică tot mai mult rolul de partener în generarea modelelor de produs sau serviciu, ca urmare a experienței pe care a avut-o și a faptului că îi pasă de brand. Social media, devine incubator de idei pentru dezvoltare de produs pentru companii. Dincolo de cogenerarea de idei, social media poate converti demersul de marketing în vânzări”, spune Constantin Măgdălina, Knowledge Management Senior la EY România.

Comenteaza