Amendă imensă primită de Google. 2,4 miliarde de euro!

Amendă imensă primită de Google. 2,4 miliarde de euro!
Comisia Europeană (CE) a amendat compania americană Google cu 2,42 miliarde de euro pentru încălcarea normelor antitrust ale Uniunii Europene (UE).

Aceasta ar fi abuzat de poziția dominantă deținută pe piață de motorul său de căutare, oferind un avantaj ilegal unui alt produs al său: serviciul de comparare a prețurilor. Dacă nu pune capăt acestui comportament în termen de 90 de zile, compania va suporta penalități de până la 5% din cifra de afaceri realizată zilnic, la nivel mondial, de Alphabet, compania-mamă de care aparține .
 
„Google a conceput numeroase produse și servicii inovatoare care au avut un impact real în viața noastră. Acesta este un lucru bun. Totuși, prin strategia pe care a aplicat-o pentru serviciul său de comparare a prețurilor, nu s-a mulțumit doar să atragă clienții prin oferirea unui produs mai bun decât produsele concurente, ci a abuzat de poziția dominantă deținută pe piață de motorul său de căutare, promovându-și în primul rând propriul serviciu de comparare a preturilor. 
 
Ceea ce a făcut Google este ilegal în temeiul normelor antitrust ale UE. Google nu le-a dat altor societăți șansa de a concura pe bază de merite și de a inova. Mai presus de toate, nu le-a dat consumatorilor europeni posibilitatea de a alege în cunoștință de cauză și le-a refuzat dreptul de a se bucura pe deplin de avantajele inovării”,
a declarat Margrethe Vestager, comisarul european al concurenței. 
 
Produsul emblematic al Google este motorul său de căutare, care le oferă consumatorilor rezultate la căutări în schimbul datelor lor. Cel puțin 90% din veniturile Google provin din mesaje publicitare, precum cele pe care le include în rezultatele la căutările lansate de consumatori. 
 
În 2004, Google a intrat pe piața separată a serviciilor de comparare a prețurilor din Europa, prin intermediul unui produs denumit inițial Froogle, redenumit Google Product Search și Google Shopping. Acesta le permite consumatorilor să compare produse și prețuri online și să găsească oferte din partea comercianților cu amănuntul online de orice tip, inclusiv din partea magazinelor online ale producătorilor, platformelor (cum ar fi Amazon și eBay) și altor revânzători.
 
Din 2008, Google a început să pună în aplicare pe piețele europene o schimbare fundamentală a strategiei de promovare a serviciului său de comparare a prețurilor. Această strategie s-a bazat pe poziția dominantă a Google în domeniul căutărilor generale pe internet, și nu pe concurența bazată pe merite pe piețele serviciilor de comparare a prețurilor. Astfel, Google a acordat în mod sistematic mai multă vizibilitate propriului serviciu de comparare a prețurilor și a retrogradat serviciile concurente de comparare a prețurilor în cadrul rezultatelor căutărilor efectuate prin motorul său.
 
Concluzia CE este aceea că Google deține o poziție dominantă pe toate piețele de căutare generală pe internet din Spațiul Economic European, adică din toate cele 31 de țări ale SEE. În acest context, Google ar fi abuzat de această poziție dominantă pe piață prin faptul că a acordat propriului său serviciu de comparare a prețurilor un avantaj ilegal.
 
Practicile ilegale aplicate de Google au avut un impact semnificativ asupra concurenței dintre serviciul furnizat de Google și cele concurente. Acestea au permis serviciului Google de comparare a prețurilor să obțină câștiguri semnificative în materie de trafic, în detrimentul concurenților acestuia și în detrimentul consumatorilor europeni.
 
Comisia a colectat și a analizat minuțios o gamă largă de dovezi: fapte provenind de la Google și de la alți actori de pe piață; cantități mari de date reale, inclusiv 5,2 terabyți de rezultate de căutare efective provenind de la Google (1,7 miliarde de căutări); experimente și studii care analizează impactul vizibilității în rezultatele căutării asupra comportamentului consumatorilor și a ratelor de accesare; date financiare și date privind traficul din care reiese importanța comercială a vizibilității rezultatelor la căutările prin motorul Google și impactul pe care îl are retrogradarea; o amplă anchetă de piață cu privire la clienții și concurenții de pe piețele în cauză (comisia a trimis chestionare câtorva sute de întreprinderi).
 
Amenda ține cont de durata și de gravitatea încălcării. În conformitate cu orientările CE din 2006, amenda a fost calculată pe baza valorii veniturilor obținute de Google din serviciul său de comparare a prețurilor în cele 13 țări din SEE. Decizia CE impune Google să înceteze comportamentul în 90 de zile de la decizie și să se abțină de la orice măsură care are un obiect sau un efect echivalent. 
 
Aceasta obligă Google să respecte principiul simplu al acordării unui tratament egal serviciilor concurente de comparare a prețurilor și serviciului propriu. Decizia este adresată Google Inc. și companiei-mamă a acesteia, Alphabet. Tratatul privind funcționarea UE și acordul privind SEE interzic abuzul de poziție dominantă. Decizia CE vine după două comunicări privind obiecțiunile transmise Google în aprilie 2015 şi în iulie 2016.  

Comenteaza