Cum vede Clujul “mâna dreaptă” a miliardarului Trump
- Scris de Ziua de Cluj
- 15 Iul 2010, 20:44
- Economie
- Ascultă știrea

Bernd Lembcke, vicepreşedinte executiv al The Trump Organization şi managing director al clubului Mar-a-Lago şi al Trump International Golf Club, a ajuns miercuri, la Cluj, unde a dat sfaturi de afaceri hotelierilor, într-o întâlnire organizată de Magna Consulting.
Cum se vede criza din Florida şi din Cluj?
Situaţia este la fel la nivel global, cu mici diferenţe, date de particularităţile locului. In Cluj, activitatea se concentrează pe segmentul corporatist, pe organizarea de conferinţe, atragerea de oameni de afaceri, profil diferit faţă de ceea ce avem noi în Florida, o zonă de relaxare. Totuşi, Trump Organization are şi multe proprietăţi comerciale, în definitiv avem aceleaşi griji. Şi noi încercăm să traversăm această perioadă şi să scoatem profit. Acesta este obiectivul pentru dl Trump.
Şi reuşiţi?
Avem profit, suntem norocoşi, operăm cu o bază de clienţi ce mai are încă bani rămaşi, dar lucrurile au încetinit puţin. O scădere a veniturilor de 10-15%. In aceste condiţii, încerci să reduci cheltuielile şi să fii foarte atent cu ce consumi. Aici intervine managementul care supervizează middle managerii mai mult decât o făceau de obicei, să fie siguri că semnează fiecare listă înainte de a cumpăra ceva, în special în cazul achiziţiilor importante. Dl Trump promova acest stil de lucru şi în perioadele bune.
E încă miliardar?
Da, şi profită de căderea pieţelor. Spune că, dacă ai bani, e momentul să cumperi. Dl Trump câştigă în recesiune. Tocmai a cumpărat două proprietăţi de golf în SUA, la preţuri de criză. Complexul din Scoţia e în pregătire de doi ani, dar acum este pregătit să construiască.
Ce face Trump Organization în România?
Eu sunt un observator. îi voi spune ce am făcut aici, ce am văzut. Dl Trump caută mereu oportunităţi şi... cine ştie?
Ce îi veţi spune despre Cluj?
Că e o zonă frumoasă. Nu există teren de golf aici. Noi avem câteva astfel de proprietăţi. Eu am stat doar o zi în Cluj. Trebuie să ştii mai multe pentru a lua o decizie. Prima impresie e bună. Trebuie să aflu mai multe despre activităţile de aici; ştiu că este un mare oraş universitar, iar studenţii vin în octombrie. Mulţi tineri care vin înseamnă bani care vin.
Dezvoltările imobiliare sunt principalul business al dlui Trump. A început afacerea aceasta acum câţiva ani, în parteneriat cu dezvoltatori imobiliari. îşi pune numele pe proprietate, oferă şi consultanţă, pentru că proiectele trebuie să fie la anumite standarde.
Care ar putea fi oportunităţile pentru Trump Organization în Cluj?
Organizaţia activează pe segmentul proprietăţilor de lux, în oraşe mari. Acestea ar fi zonele pe care ar vrea să le vadă: Bucureşti şi Cluj. Este nevoie de studii de fezabilitate, pentru a vedea dacă există o piaţă pentru segmentul de lux. Trump Organization şi-a asociat numele cu hoteluri, operează proprietăţi hoteliere.
Ar fi o zonă potrivită pentru golf?
S-ar putea realiza un complex în afara oraşului, cu activităţi de relaxare. Pe lângă turiştii de business, poţi aduce şi oameni în vacanţă. Am stat doar o noapte aici şi am aflat deja că lipseşte aşa ceva. Am întrebat dacă aveţi turişti, dacă aveţi resort-uri şi mi s-a spus “Nu, nu”.
Incă nu avem aici hoteluri de cinci stele operate de lanţuri internaţionale.
O asemenea proprietate presupune costuri mari. E nevoie de călători de lux, oameni care câştigă suficient şi vor astfel de servicii. Nu construieşti astfel de hoteluri dacă piaţa nu le susţine. Sunt clienţi dispuşi să plătească pentru a avea ce e mai bun sau ai clienţi de business, care vin şi pleacă, vor camere curate şi sunt interesaţi mai ales de serviciile de afaceri?
Ce estimări aveţi privind revenirea din criză?
Se discută că anul viitor va fi unul “plat”, apoi dacă nu se întâmplă ceva neprevăzut, lucrurile îşi vor mai reveni. Va mai dura însă mult timp până să se revină la situaţia din anii de glorie.
Când vă întoarceţi la Cluj?
Urmează să ne redeschidem cluburile: în noiembrie începe sezonul, ne vom primi oaspeţii. E posibil ca în vară să ne întoarcem şi să pregătim cursuri pentru manageri de hoteluri. Intervievăm oameni aici pentru a-i aduce în grupul nostru pentru sezonul următor.
Conduce clubul exclusivist al lui Trump
Vicepreşedintele Trump Organization - ce conduce clubul din Florida al miliardarului, unde legitimaţia de membru costă 200.000 de dolari - a purtat, la întâlnirea cu hotelierii, o cravată galbenă, pentru a fi în ton cu Donald Trump din imaginile prezentate. Auriul e culoarea preferată a omului de afaceri.
Lembcke povesteşte că magnatul american încheie câte un contract de 10 milioane de dolari în timp ce răspunde la alte telefoane şi intervievează, pentru angajare, un viitor manager. Trump vine săptămânal să inspecteze resort-ul Mar-a-Lago, unde vorbeşte cu toată lumea, pentru a se interesa cum merg lucrurile.
“După ce ne-am cunoscut, şi-a lăsat numărul pe un şerveţel. A trecut o vreme, aproape am uitat. Când m-a sunat, s-a prezentat ca Donald. Am întrebat “Care Donald”?”, povesteşte Lembcke despre începuturile colaborării cu Trump.