Afluxul scăzut de clienţi pus în balanţă cu chiriile ridicate a determinat închiderea a 20 din cele 77 de magazine din Sora Shopping Center (SSC), în special la etajul superior. Cu toate că, oficial, acestea sunt în renovare, ele s-au închis şi ar urma să lase locul unor birouri de companii, conform unor surse din centrul comercial.
Gia Moretti, Carbon, Sisters, Shadow, Visage, Alabala Shops, Trendy sunt doar câteva dintre mărcile prezente în Sora doar prin reclamele de deasupra magazinelor. Peste 15 magazine din complexul comercial s-au închis şi au afişuri în care anunţă că au intrat în renovare.
Cele mai multe spaţii sunt, de fapt, golite de mobilă, iar în preajma lor nu se regăseşte nimeni care să lucreze la aşa-zisa renovare. Vânzătorii din magazine spun că la etaj ar urma să fie amenajate birouri, iar cele funcţionale (13 sunt deja închise) se vor muta la parter, aici eliberându-se alte şase spaţii.
“Multe magazine au afişe de renovare, dar, de fapt, au fost închise. Am auzit că ar urma să se amenajeze birouri, cel puţin la etaj”, afirmă o vânzătoare de la un magazin de haine. “Noi lichidăm stocul şi de luni închidem. Am resimţit, ca vânzări, deschiderea celor două mall-uri, iar, pe de altă parte, chiriile aici au rămas aceleaşi. Am auzit că s-ar putea să se facă birouri la etaj”, a precizat o altă comerciantă.
“Marfă există, dar nu mai prea e aflux de oameni. De când s-au deschis mall-urile, ne-am pierdut principalii noştri clienţi, studenţii. Se zice că la etaj s-ar face birouri, apoi s-a vorbit ceva de o parfumerie austriacă. Vara asta am înţeles că oricum va fi o renovare generală”, precizează o altă vânzătoare. Magazinul în care aceasta lucrează trage obloanele luni, la fel cum au făcut-o alte 12 unităţi de la primul etaj şi alte cinci de la parter. La etaj, conducerea complexului ar urma să amenajeze spaţii de birouri destinate închirierii, pentru a salva spaţiile lăsate libere de magazinele nevoite să închidă, conform chiriaşilor SSC.
“Noi plătim 4.000 de lei chirie lunar, plus cheltuieli. Vânzările nu prea ne acoperă nici aceste costuri, de aia închidem. S-au închis magazine şi se vor mai închide şi altele”, afirmă vânzătoarele unui magazin cu specific italian, care se închide şi azi. Spaţiul respectiv are 35 mp, iar chiria este de 30 euro/mp. Preţurile sunt diferenţiate şi există cazuri în care preţul pe metru pătrat a ajuns şi la 40 de euro, conform informaţiilor ZIUA de CLUJ.
Magazinele care au rămas deschise au aproape toate promoţii substanţiale, cu reduceri care merg până la 50% din preţul de vânzare al articolelor de îmbrăcăminte. Unele promoţii sunt corelate cu lichidarea de stoc sau cu închiderea magazinului. In aceste cazuri, reducerile pot ajunge peste 50%. De exemplu, la magazinul Rebel, o cămaşă care costa 110 lei a ajuns la 35, iar o pereche de blugi cu 210 lei a coborât la 70 de lei. Reprezentanţii SSC au refuzat să ofere detalii în legătură cu viitorul centrului.
“Când şi dacă va fi şi altceva la Sora veţi vedea la momentul respectiv”, a precizat Adrian Moldovan, directorul societăţii Seso Cluj-Napoca, cea care administrează complexul. Aceasta a înregistrat în 2006 o cifră de afaceri de 3,4 milioane de lei, un profit net de 569.000 de lei, datorii de şapte milioane de lei şi un capital social de 130.000 de lei. Numărul angajaţilor s-a diminuat de la 50 în anul 2001 la 16 în 2006. Asociaţii Seso sunt Gheorghe Irimieş şi Adrian Călin Moldovan.
Vândut de Dulău
Complexul din centrul Clujului are o suprafaţă de 5.000 mp, pe trei niveluri: subsol, parter şi etaj. SSC dispune de 77 de magazine, fast-food, pizzerie, cafenea, restaurant şi supermarket. Centrul comercial este administrat de firma Seso SRL, vândută ulterior de omul de afaceri Daniel Dulău.