Criza face ravagii în piaţa materialelor de construcţii

Criza face ravagii în piaţa materialelor de construcţii
Jumătate dintre companiile clujene de profil şi-au sistat activitatea în 2010, vânzările au scăzut până la 50%, iar cecurile neîncasate sunt la ordinea zilei.

Renovări, reamenajări sau reparaţii. La acestea s-a rezumat piaţa construcţiilor din Cluj în 2009 şi 2010. Marii jucători de pe piaţa clujeană au fost forţaţi să îşi reducă personalul, să îşi restrângă producţia şi să închidă puncte de vânzare. Doar jumătate dintre comercianţi au supravieţuit.

Puţini comercianţi sau producători de materiale de construcţii din Cluj se mai pot lăuda că le merge bine. Pentru toţi, perioada 2007-2008, când Clujul ocupa prima poziţie la construcţiile noi scoase pe piaţă, a rămas un punct de referinţă la care cu greu se va reveni. Informaţiile oferite de producătorii şi comercianţii locali arată că vânzările materialelor de construcţii din zonă au scăzut în primele nouă luni cu 10-15% în comparaţie cu 2009. Faţă de 2008, în funcţie de sector, diminuarea vânzărilor atinge şi 50%.

Cele mai mari scăderi la vânzări le-au suferit fier-betonul, cimentul, cărămida, BCA, materiale de bază în construcţii. În schimb, materialele de finisaj au avut creşteri de 30-40%, puse pe seama lucrărilor de reparaţii şi renovări. “În general, piaţa merge mai slab decât în trecut. M-ar mira să fie sectoare cu creştere, fiindcă numărul actorilor din piaţă nu a crescut, iar proiectele au îngheţat. Chiar şi în 2009 mai erau proiecte în derulare, începute în 2007-2008, acum mai sunt cel mult 2-3. În 2008 nu le mai ştia nimeni numărul”, spune Dan Ţibrea, director al societăţii Simsons.

“Din cauza acumulării creanţelor, a cecurilor neîncasate, am renunţat să mai vând în afara Clujului. Avem creanţe de recuperat de 600.000 de lei. Preferăm să ne concentrăm pe Cluj, unde clienţii sunt mai cinstiţi şi plătesc la timp. Pe anumite segmente, mă refer la producţia noastră de nisipuri, adezivi, vânzările au crescut cu 30-40% faţă de 2009. Faţă de 2008, piaţa a avut anul acesta o scădere de 50%. Pe Cluj, scăderea a fost la 30%. Piaţa o văd în creştere, avem un plan de reorganizare, iar la sfârşitul lui 2011 ne vom întoarce la cifrele din 2008”, spune Ovidiu Gheorghe Toader, director al ECO MAT, producător de mortare uscate, şape, gleturi şi adezivi.

“Anul acesta este şi mai slab decât 2009. Pe segmentul fierului-beton scăderea a fost de cel puţin 10%. Firmele mici s-au închis. Cele mari au rezistat. La ele este mai complicat, au credite mari, e mai greu să le închizi. 50% dintre firme s-au închis. În sectorul nostru, al oţelului beton fasonat, erau 10-15 producători pe Cluj în 2008. Acum mai sunt doi, mai mari, iar restul au rămas la nivel de butic”, spune Ramon Moldoveanu, director al firmei Arhinstal, specializată în producerea de oţel beton fasonat.
Pentru mulţi actori din piaţă nici 2011 nu se anunţă a fi mai bun. Programul Prima Casă nu a reuşit să urnească sectorul construcţiilor, iar industriaşii nu-i mai acordă însemnătate.

“Trebuie să adoptăm politica ursului pentru a rezista pe piaţă: îngheţarea producţiei, reducerea cheltuielilor. Fără o infuzie de 10 miliarde de euro la nivelul întregului sector al construcţiilor este numai apă de ploaie”, afirmă Claudiu Georgescu, preşedintele Asociaţiei Producătorilor de Materiale de Construcţii din România (APMCR). Preţurile materialelor de construcţii au scăzut în ultimii doi ani cu 10-12%, conform APMCR. O creştere s-a remarcat numai la materialele de finisaj, de până la 20%, în special pe seama variaţiilor cursului de schimb. În ansamblu, piaţa materialelor de construcţii s-a contractat cu 28% în 2009 şi cu 18% în 2010.

Bricolajul pregăteşte vremurile bune

Evoluţia retailului de bricolaj a depins în acest an exclusiv de investiţiile în noi magazine. Germanii de la Praktiker au încheiat primul semestru cu o scădere a vânzărilor de 12,4%, în condiţiile în care nu au deschis nicio unitate nouă. Dedeman, care a reuşit să deschidă cinci noi magazine în 2009-2010, a avut o creştere de 15% a vânzărilor în primul semestru. Următorul magazin urmează să fie inaugurat în februarie, la Cluj-Napoca, după o investiţie de 12 milioane de euro.

Comenteaza