Legea anvelopelor de iarnă umflă conturile comercianţilor

Legea anvelopelor de iarnă umflă conturile comercianţilor
Distribuitorii clujeni de componente auto şi atelierele de vulcanizare profită de oportunitatea oferită de noua ordonanţă a Ministerului Transporturilor.
Ideea controalelor şi a amenzilor aplicate de către poliţie pentru maşinile care circulă fără anvelope de iarnă a început să îi sperie pe clujeni, mai ales că valoarea sancţiunilor este între 2.500 şi 4.000 de lei. Cei care profită sunt comercianţii de anvelope şi atelierele de vulcanizare.

Schimbarea cauciucurilor devine o afacere rentabilă în Cluj. Dacă în urmă cu un an preţurile ajungeau la cel mult 70 de lei pentru un autoturism, acum echiparea maşinii cu pneuri de iarnă ajunge şi la 85 de lei. Angajaţii atelierelor spun că preţurile vor continua să crească în următoarele săptămâni, când se aşteaptă la o avalanşă de clienţi. Şoferii de autoturisme care au răbdare mai pot găsi pentru moment şi preţuri de 50-60 lei. Cea mai bună sursă de informare pentru locurile unde preţurile au rămas la nivelul anilor trecuţi sunt taximetriştii, având în vedere că majoritatea şi-au montat deja pneurile de iarnă, de teama sancţiunilor.

“Sunt mulţi “ţepari” care vor să profite. Lumea se grăbeşte să îşi schimbe cauciucurile. Nu am auzit să se dea amenzi şi cred că nu se vor da la maşinile mici. Mai mult la astea mari, la camioane. Oricum, este bine să le schimbi ca să nu ai surprize”, ne-a mărturisit un taximetrist. Preţuri mai mici sunt la vulcanizările de la marginea oraşului, din cartierele Mărăşti, Iris sau Zorilor. “Nu au oamenii bani. Mulţi ar trebui să îşi schimbe cauciucurile de iarnă, că sunt deja uzate, dar nu îşi permit. Zic că mai merg aşa o iarnă. La noi costă 15 lei pe roată, schimbat cauciucul şi centrat, dar mai lăsăm, dacă nu îşi permite omul”, spune proprietarul unei vulcanizări din Iris. “Încă nu au început să se înghesuie. Doar în weekend lucrăm cu rezervări, în timpul săptămânii este mai liber. Peste câteva zile însă, cu legea asta, cred că va fi coadă aici. Este posibil să creştem şi preţul fiindcă nu ştiu dacă vom face faţă”, spune administratorul unei vulcanizări de pe Calea Turzii.

Cei mai afectaţi par să fie transportatorii care operează pe rutele interne. “Noi, cei care operăm pe rutele internaţionale, nu avem probleme, fiindcă ne aliniem la directivele europene, iar în afară nu poţi circula fără anvelope de iarnă. Pe rutele externe se câştigă mult mai bine şi ne permitem aceste costuri. Cei care operează pe intern sunt vai de ei, nu îşi permit astfel de cheltuieli. Imaginaţi-vă că în cazul unui tractor cu remorcă costurile ca să montezi cauciucuri de iarnă ajung la 20.000 de lei”, a menţionat Ioan Muncaciu, reprezentantul filialei clujene a Federaţiei Operatorilor Români de Transport.

Costurile ridicate ale echipării cu pneuri de iarnă i-au determinat pe membrii Confederaţiei Operatorilor şi Transportatorilor Autorizaţi (COTAR) să se revolte împotriva acestei măsuri. “Efortul investiţional pentru operatorii de transport fiind mult prea mare, iar termenul de aplicabilitate, mult prea scurt, măsura confiscă beneficiul predictibilităţii în afaceri, obligându-i fie să-şi restrângă imediat activitatea, fie să apeleze la credite împovărătoare, cu consecinţe la fel de falimentare, în contextul crizei actuale”, arată COTAR.

Potrivit ordonanţei de urgenţă care urmează să fie adoptată, anvelopele de iarnă vor fi obligatorii pentru toate tipurile de autovehicule în perioada 1 noiembrie - 31 martie. Amenzile pentru nerespectarea legii sunt cuprinse între 2.500 şi 4.000 de lei. Aceleaşi sancţiuni se aplică şi celor care nu folosesc lanţuri sau dispozitive antiderapante pe drumuri acoperite de gheaţă sau polei. În plus, şoferii care vor bloca drumurile pe timp de iarnă din cauza echipării necorespunzătoare urmează să suporte şi costurile deblocării.

Ordin de la Boagiu

Ministrul Transporturilor şi Infrastructurii, Anca Boagiu, a anunţat că guvernul va adopta în maximum două săptămâni ordonanţa de urgenţă privind obligativitatea montării anvelopelor de iarnă. “Mă interesează siguranţa cetăţeanului în trafic. Cei care sunt pregătiţi pentru iarnă nu trebuie să fie victimele celor nepregătiţi. Noi, la MTI, avem multe costuri când trebuie să deblocăm un drum blocat de maşinile care nu s-au pregătit pentru iarnă şi cred că este o măsură bună”, a declarat Boagiu.


Comenteaza