GALERIE FOTO Zero kilometri din Autostrada Transilvania în 2011
- Scris de Calin Poenaru
- 15 Ian 2011, 00:24
- Economie
- Ascultă știrea

DISTRIBUIE
Singurul segment din magistrala Braşov - Borş pe care Ministerul Transporturilor l-a prevăzut pentru execuţie este cel de la graniţa cu Ungaria, însă cu finalizare în 2012. Acesta va costa aproape 1 miliard de euro.
Secţiunea Suplacu de Barcău- Borş este singura din magistrala A3 care figurează ca “autostradă în execuţie” în 2011 în planurile Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii (MTI), având ca termen programat de finalizare 2012. Nu şi pentru darea în exploatare. Celelalte secţiuni din Autostrada Transilvania sunt grupate la categoria “în pregătire”.
Documentul dat publicităţii ieri de MTI prezintă ca autostrăzi în exploatare magistralele Bucureşti - Piteşti (111 km), cu finanţare de la bugetul de stat, Bucureşti - Cernavodă (151 km), cu bani de la buget, Banca Europeană de Investiţii (BEI) şi ISPA, respectiv Câmpia Turzii - Gilău (51,5 km), cu sume de la bugetul de stat. Ultima secţiune, parte din A3, a costat 236 de milioane de euro, dintre care 50 de milioane reprezintă costurile cu terenurile, iar 45 de milioane, taxa pe valoarea adăugată (TVA). Unica secţiune în execuţie pentru acest an din A3, conform MTI, este Suplacu de Barcău -Borş (64 km), care costă 963 de milioane de euro, din care TVA de 153 de milioane, iar terenurile, 55 de milioane. Finalizarea segmentului de la graniţa cu Ungaria e prevăzută pentru 2012.
Celelalte secţiuni sunt grupate la categoria “autostrăzi în pregătire: Mihăileşti - Suplacu de Barcău (74 km), Gilău - Mihăileşti (25 km), Câmpia Turzii - Târgu-Mureş (36 km), Sighişoara - Târgu-Mureş (56 km), Făgăraş - Sighişoara (52 km), şi Braşov - Făgăraş (53 km). “Acestea sunt secţiuni pentru care se vor organiza licitaţii, se pregătesc documentele”, ne-au transmis reprezentanţii MTI.
“Toţi oamenii de la Bechtel, adică 843, au fost puşi pe lista de disponibilizări colective, programate la finele lunii februarie. După întâlnirea de luni dintre sindicate şi conducere vom afla dacă s-a modificat ceva. Ţinând cont că taberele de şantier se vor muta către Oradea sau Târgu-Mureş, este logic ca Bechtel să îşi ia muncitori din aceste judeţe. Au auzit că vor veni totuşi sumele restante pentru lucrări, mai există şi varianta executării celorlalte secţiuni de autostradă pe banii constructorului sau ai altui investitor, cu recuperarea lor ulterioară. Oricum, clujenii disponibilizaţi îşi vor putea găsi loc de muncă la unul dintre proiectele de infrastructură anunţate în judeţ: la pista pentru aeroport, la şoseaua de centură sau la reabilitarea drumurilor”, susţine Daniel Don, director al Agenţiei Judeţene pentru Ocuparea Forţei de Muncă.
Continuarea lucrărilor la Autostrada Transilvania de la Câmpia Turzii la Braşov va depinde în exclusivitate de posibilitatea de a obţine finanţare prin parteneriat public-privat, o prioritate pentru guvern în perioada următoare, a subliniat Andreea Paula Vass, consilier pe probleme economice al premierului Emil Boc. “Vorbim despre autostrăzi în pregătire în regim public-privat; aici sunt aproape 1.000 km”, a precizat Vass. Din magistrala Braşov - Borş s-a inaugurat traseul Gilău - Câmpia Turzii. Costul mediu/km pentru A3 este de 11 milioane de euro. Proiectul a început în 2004, în baza unui contract iniţial de 2,2 miliarde de euro acordat grupului american Bechtel, dar suma s-a majorat între timp.
Judeţul Cluj nu este pomenit în document la capitolul căi ferate, nici la modernizarea staţiilor importante, cu lansare în 2010-2011, nici măcar la cele “în pregătire”. Majoritatea banilor pentru infrastructura feroviară vor merge în următorii ani către Coridorul IV Transeuropean: Predeal-Câmpina şi Bucureşti - Constanţa (276 km) - 1,22 miliarde de euro, tronson “în execuţie”, Curtici - Simeria - Coşlariu - Sighişoara (166 km) - 1,88 miliarde de euro, cu “lansare 2010-2011”, alte tronsoane fiind în pregătire la Arad - Timişoara - Turnu Severin - Craiova - Calafat, Sighişoara - Braşov - Predeal.
Drum cu valoare nedefinită
Varianta ocolitoare Cluj Est este trecută de MTI ca fiind “în execuţie”, iar centurile Dejului, Huedinului şi Cluj Vest se află “în pregătire”. La capitolul reabilitări, drumul naţional, cu finanţare BEI, Dej - Baia Mare (85 km) “în execuţie pentru 2011” va costa 241 de milioane de lei, iar Cluj - Livada - Dej - limită Bistriţa- Năsăud este prezentat ca “recepţionat în 2010”, fără să fie indicată valoarea proiectului.
2.746.000.000 de euro
vor costa cei 273 km de autostrăzi pe care MTI îi are în execuţie pentru perioada 2011-2012.
Documentul dat publicităţii ieri de MTI prezintă ca autostrăzi în exploatare magistralele Bucureşti - Piteşti (111 km), cu finanţare de la bugetul de stat, Bucureşti - Cernavodă (151 km), cu bani de la buget, Banca Europeană de Investiţii (BEI) şi ISPA, respectiv Câmpia Turzii - Gilău (51,5 km), cu sume de la bugetul de stat. Ultima secţiune, parte din A3, a costat 236 de milioane de euro, dintre care 50 de milioane reprezintă costurile cu terenurile, iar 45 de milioane, taxa pe valoarea adăugată (TVA). Unica secţiune în execuţie pentru acest an din A3, conform MTI, este Suplacu de Barcău -Borş (64 km), care costă 963 de milioane de euro, din care TVA de 153 de milioane, iar terenurile, 55 de milioane. Finalizarea segmentului de la graniţa cu Ungaria e prevăzută pentru 2012.
Celelalte secţiuni sunt grupate la categoria “autostrăzi în pregătire: Mihăileşti - Suplacu de Barcău (74 km), Gilău - Mihăileşti (25 km), Câmpia Turzii - Târgu-Mureş (36 km), Sighişoara - Târgu-Mureş (56 km), Făgăraş - Sighişoara (52 km), şi Braşov - Făgăraş (53 km). “Acestea sunt secţiuni pentru care se vor organiza licitaţii, se pregătesc documentele”, ne-au transmis reprezentanţii MTI.
“Toţi oamenii de la Bechtel, adică 843, au fost puşi pe lista de disponibilizări colective, programate la finele lunii februarie. După întâlnirea de luni dintre sindicate şi conducere vom afla dacă s-a modificat ceva. Ţinând cont că taberele de şantier se vor muta către Oradea sau Târgu-Mureş, este logic ca Bechtel să îşi ia muncitori din aceste judeţe. Au auzit că vor veni totuşi sumele restante pentru lucrări, mai există şi varianta executării celorlalte secţiuni de autostradă pe banii constructorului sau ai altui investitor, cu recuperarea lor ulterioară. Oricum, clujenii disponibilizaţi îşi vor putea găsi loc de muncă la unul dintre proiectele de infrastructură anunţate în judeţ: la pista pentru aeroport, la şoseaua de centură sau la reabilitarea drumurilor”, susţine Daniel Don, director al Agenţiei Judeţene pentru Ocuparea Forţei de Muncă.
Continuarea lucrărilor la Autostrada Transilvania de la Câmpia Turzii la Braşov va depinde în exclusivitate de posibilitatea de a obţine finanţare prin parteneriat public-privat, o prioritate pentru guvern în perioada următoare, a subliniat Andreea Paula Vass, consilier pe probleme economice al premierului Emil Boc. “Vorbim despre autostrăzi în pregătire în regim public-privat; aici sunt aproape 1.000 km”, a precizat Vass. Din magistrala Braşov - Borş s-a inaugurat traseul Gilău - Câmpia Turzii. Costul mediu/km pentru A3 este de 11 milioane de euro. Proiectul a început în 2004, în baza unui contract iniţial de 2,2 miliarde de euro acordat grupului american Bechtel, dar suma s-a majorat între timp.
Judeţul Cluj nu este pomenit în document la capitolul căi ferate, nici la modernizarea staţiilor importante, cu lansare în 2010-2011, nici măcar la cele “în pregătire”. Majoritatea banilor pentru infrastructura feroviară vor merge în următorii ani către Coridorul IV Transeuropean: Predeal-Câmpina şi Bucureşti - Constanţa (276 km) - 1,22 miliarde de euro, tronson “în execuţie”, Curtici - Simeria - Coşlariu - Sighişoara (166 km) - 1,88 miliarde de euro, cu “lansare 2010-2011”, alte tronsoane fiind în pregătire la Arad - Timişoara - Turnu Severin - Craiova - Calafat, Sighişoara - Braşov - Predeal.
Drum cu valoare nedefinită
Varianta ocolitoare Cluj Est este trecută de MTI ca fiind “în execuţie”, iar centurile Dejului, Huedinului şi Cluj Vest se află “în pregătire”. La capitolul reabilitări, drumul naţional, cu finanţare BEI, Dej - Baia Mare (85 km) “în execuţie pentru 2011” va costa 241 de milioane de lei, iar Cluj - Livada - Dej - limită Bistriţa- Năsăud este prezentat ca “recepţionat în 2010”, fără să fie indicată valoarea proiectului.
2.746.000.000 de euro
vor costa cei 273 km de autostrăzi pe care MTI îi are în execuţie pentru perioada 2011-2012.
DISTRIBUIE
Comenteaza