Autostrada Transilvania intră în conservare

Autostrada Transilvania intră în conservare
Constructorul magistralei, Bechtel, a declanşat de ieri concedierea tuturor muncitorilor săi din România, păstrând doar personalul de pază şi de supraveghere a lucrărilor deja efectuate.
Americanii de la Bechtel au pus lacăt pe şantierul Autostrăzii Transilvania, prin concedierea tuturor muncitorilor. Primii 600 dintre cei 825 de angajaţi disponibilizaţi ai constructorului magistralei Braşov - Borş îşi primesc în zilele următoare deciziile de concediere şi se află de ieri în preaviz. Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii (MTI) a dat undă verde concedierilor.

Bechtel va primi în următoarea perioadă 38 de milioane de euro din totalul datoriei de 110 milioane de euro de la Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR), beneficiarul lucrărilor, conform conducerii Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii (MTI). Viramentul vine după ce Bechtel a primit în decembrie alte 10 milioane, anunţă MTI. Oficialii instituţiei au transmis că restul sumei va fi eşalonat la plată în funcţie de alocarea bugetară, “date fiind costurile mari ale investiţiei”. Oficialii MTI şi ai Bechtel negociază alinierea preţurilor de la lucrările autostrăzii la standardele de cost aprobate de minister. Instituţia caută alternative de finanţare a proiectului, fără să dea detalii. “CNADNR nu se poate implica şi nu este răspunzătoare de politica de personal a antreprenorului”, a precizat MTI.

Antreprenorul american Bechtel a notificat vineri Agenţia Judeţeană pentru Ocuparea Forţei de Muncă (AJOFM) Cluj că va fi nevoit să concedieze peste 600 dintre angajaţi, numărul şomerilor urmând să crească la 825 în următoarea perioadă. Ieri a fost prima zi din preavizul de 20 de zile lucrătoare. Noii şomeri vor trebui să aibă întâlniri cu angajaţii AJOFM pentru a li se lămuri opţiunile. “Li se va explica tot ce au nevoie pentru noua etapă din cariera lor. Este vorba de întâlniri în care li se oferă date privind legislaţia muncii, piaţa locurilor de muncă, cursuri de formare sau informaţii legate de pensie pentru că există persoane care se pot şi pensiona”, a declarat purtătorul de cuvânt al AJOFM, Ana-Maria Chiciudean.

Astfel de întâlniri au mai avut loc având în vedere că în ultimii trei ani Bechtel a trecut în preaviz majoritatea angajaţilor în perioada iernii, dar audienţa a fost redusă, precizează purtătorul de cuvânt al AJOFM. “Era treaba sindicatelor să-i adune”, a motivat Chiciudean. Mihai Lup, liderul de sindicat de la Bechtel România, şi purtătorul de cuvânt al companiei, Bogdan Sgârcitu, nu au răspuns ieri la telefoane, iar secretarul regional al Federaţiei Sindicale Familia, Nicolae Feneşan, şi-a declinat orice responsabilitate în privinţa disponibilizărilor. Din întreaga autostradă a fost dată în folosinţă până acum doar porţiunea dintre Gilău şi Câmpia Turzii, de 51,5 km, care a costat 236 milioane de euro, alte lucrări fiind începute pe tronsonul Cluj-Borş. Proiectul a început în 2004, în baza unui contract iniţial de 2,2 miliarde de euro acordat grupului american Bechtel, dar suma s-a majorat între timp.

La judecată cu Bechtel

Confederaţia sindicală Cartel Alfa va da în judecată Bechtel România, a anunţat preşedintele filialei clujene, Grigore Pop. “Am redactat deja cererea, acum e la semnat, iar marţi dimineaţă o depunem la Tribunalul Muncii, aici în Cluj”, a declarat liderul sindical. Acţiunea este motivată de faptul că Bechtel nu a trimis sindicatului o comunicare prin care să justifice oficial concedierile. “Dânşii au de încasat nişte bani de la beneficiar, dar asta nu e treaba angajaţilor, ci e o problemă comercială”, a adăugat Pop.

Comenteaza