Ceferiştii, coborâţi din tren şi trimişi la cratiţă

Ceferiştii, coborâţi din tren şi trimişi la cratiţă
600 de angajaţi ai Regionalei Cluj vor fi puşi pe liber din această primăvară. Cu un an înainte 1.000 au avut aceeaşi soartă. Sindicatele vor să le găsească de lucru prin restaurante.
Angajaţii de la Regionala CFR Cluj aşteaptă cu înfrigurare anunţurile de disponibilizări. Ei deplâng faptul că ani la rând singura strategie a companiilor desprinse din “mamutul” Căile Ferate Române a fost reducerea de personal, investiţiile fiind minime.

Regionala Cluj se aşteaptă la noi concedieri. În primăvara trecută au plecat 1.100 de angajaţi. “Suntem în faţa unui nou val de concedieri. Din cifrele pe care le-am obţinut, ar urma să fie daţi afară 3.300 de oameni de la CFR Marfă, 1.021 de la CFR Călători şi 1.500 de la CFR SA. La nivelul Clujului, se pare că sunt vizaţi 380 de angajaţi de la Marfă, 150 de la Călători şi 60 de la CFR SA. Din păcate, nici un guvern nu s-a preocupat de calea ferată şi nu a făcut investiţii”, a declarat preşedintele Sindicatului Libertatea CFR Cluj, Grigore Mare. Potrivit vicepreşedintelui Marius Mureşan, disponibilizările de la Regionala Cluj se vor realiza în perioada aprilie-mai şi vor afecta atât personalul TESA, cât şi angajaţii care lucrează pe teren.

Din datele obţinute de sindicalişti, economiile ce vor realizate prin aceste disponibilizări la bugetul de venituri şi cheltuieli sunt de 30% la CFR Marfă, de 15% la Călători şi de 10% la CFR SA. “În anii ’90 cei de la conducere au început să compare situaţia de la CFR cu ce se întâmplă în alte ţări şi au început să reducă din personal. Erau foarte mulţi angajaţi, este drept, dar au pierdut din vedere faptul că la străini gradul de mecanizare era mult mai avansat. Din păcate, la noi au redus din personalul de întreţinere, din cei care se ocupă de infrastructură. Birourile au rămas pline. Dacă politicul nu se deşteaptă şi nu investeşte în căile ferate, vom ajunge un muzeu în aer liber al Europei!”, spune Gavril Kollo, profesor la Facultatea de Construcţii.

Presaţi de perspectiva disponibilizărilor şi de faptul că nu s-a semnat până acum contractul colectiv de muncă, reprezentanţii angajaţilor sunt pregătiţi de proteste. “Am notificat companiile pentru deschiderea conflictului de interese fiindcă nu s-a semnat contractul colectiv. Nu cerem salarii mai mari, ci numai păstrarea posturilor. Aşteptăm răspuns la notificare. Dacă nu ajungem la un consens, vom urma procedura legală de intrare în grevă”, a precizat Mureşan. Potrivit Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii, majoritatea finanţărilor feroviare vor fi dirijate către Coridorul IV Paneuropean, pe traseul Curtici - Bucureşti - Constanţa, cea mai mare parte a banilor venind de la Uniunea Europeană (UE). “Sunt investiţii prevăzute numai pentru Coridorul IV. De restul se alege praful, iar infrastructura se află într-o stare deplorabilă”, atrage atenţia Kollo.

“Ştim că există bani care trebuie să vină de la UE. Nevoia de investiţii la Infrastructură este mare”, a precizat directorul CFR Infrastructură Cluj, Gheorghe Şurubaru. Sindicatul clujean a demarat un proiect cu bani europeni pentru pregătirea profesională a celor rămaşi pe drumuri. Ar urma să fie calificaţi ca bucătari şi ospătari 200 de foşti angajaţi, iar alţi 100, ajutaţi să îşi găsească un loc de muncă. Foştii angajaţi îşi pun mari speranţe în cursuri. “În toate domeniile se cere o calificare, orice ai vrea să faci. Am muncit 29 de ani la CFR. Mă pot adapta uşor şi sunt gata să muncesc orice. Am fost magazioner-contabil. Au avut grijă miniştrii noştri şi directorii să facă praf CFR-ul. La 50 de ani, eu ce să mai fac? Suntem buni de casat. Am căutat să muncesc ca asistent social sau infirmieră. Am fost disponibilizată în martie 2010. De atunci tot caut. Vreau să muncesc în orice domeniu, nu-mi este ruşine, numai să câştig un ban”, spune o fostă angajată a Regionalei.


Comenteaza