Principala temere a directorilor de firme e creșterea fiscalității peste noapte (raport)
- Scris de Mihai Prodan
- 31 Mar 2011, 16:47
- Economie
- Ascultă știrea

Mai bine de jumătate dinter repondenţii cuprinşi în studiu arată că principala prioritate a Guverului ar trebui să fie îmbunătăţirea infrastructurii ţării, dar şi stabilitatea sectorului financiar şi crearea de forţă de muncă bine pregătită. „Lipsa angajaţilor talentaţi rămâne o preocupare", a arătat şi managerul de audit al PwC Cluj-Napoca, Daniela Muntean. De asemenea, răspunsul guvernului la deficitul fiscal, precum şi povara datoriilor, sunt unele dintre principalele preocupări ale directorilor de companii intervievaţi. În ce priveşte perspectivele de creştere ale afacerilor pe care le conduc, 73% dintre repondenţi se declară îngrijoraţi, faţă de doar 36% în China. Managerii se aşteaptă ca fiscalitatea să se înăsprească: 67% dintre aceştia consideră că rata totală de impozitare va creşte, din cauza manierei în care Guvernul va gestiona datoria publică „din ce în ce mai mare", conform raportului. "Modificările din sistemul fiscal sunt naturale, în măsura în care guvernele de pretutindeni, inclusiv dni România, încearcă să îmbunătăţească situaţia finanţelor publice şi în acelaşi timp să stimuleze economia. Totuşi, schimbările trebuie să ie predictibile şi făcute la timpul potrivit. Nu peste noapte, ci după o consultare adecvată cu comunitatea de afaceri. investitorii sunt mai puţin interesaţi de nivelul de impozitare şi mai mult de a avea un mediu de afaceri în care schimbările sunt anunţate din vreme, ceea ce le permite să-şi definească o strategie pe termen mediu şi lung", arată şi Mihaela Mitroi, partener în consultanţă fiscală al PwC.
Conform studiului, mediul de afaceri este precaut pe termen scurt şi optimist „tipic pentru o piaţă emergentă" pe termen mediu. „Deşi au trecut prin criză, cei care au reuşit să se salveze din ea au ieşit mai robuşti şi mai capabili de a se reinventa. S-a curăţat aroganţa specifică business-ului românesc", a explicat reprezentantul PwC.
Acesta arată că studiul subliniază că în România se creionează două mari tendinţe de creştere pentru următorul ciclu economic -inovaţia şi internaţionalizarea. „În România creşterea cotelor de piaţă nu reprezintă o prioritate pentru companii. Există atâta teren virgin pentru preferinţele consumatorilor încât companiile se concentrează pe acesta şi nu pe câştigarea unei mai mari cote de piaţă", a mai explicat Medelean.
„Pentru viitor vom avea de-a face cu eforturi pentru câştigarea încrederii şi în consolidarea reputaţiei. Înainte de criză era doar apanajul multinaţionalelor, acum toată lumea este atentă la asta", a conchis directorul PwC.
Studiul reflectă barometrul încrederii în rândul directorilor de companii şi este bazat pe răspunsurile a 1.200 de directori din întreaga lume. „E prima dată când România are un raport de ţară distinct", a explicat Alexandru Medelean, directorul filialei din România al PwC. În cadrul sondajului România a fost reprezentată de un număr de 30 de directori generali de companii, „ceea ce înseamnă că vocea României a fost destul de auzită", a explicat acesta.