Jocurile, o afacere serioasă la Cluj
- Scris de Mihai Prodan
- 10 Apr 2011, 23:29
- Economie
- Ascultă știrea

Clujul devine o adevărată capitală a jocurilor pentru această parte a continentului european: companii precum Gameloft, Betfair sau Nitho şi-au deschis aici centre de producţie sau de comercializare, iar producătorii locali sunt din ce în ce mai apreciaţi.
Producător italian de accesorii pentru jocuri video Nitho, ultimul sosit pe piaţa clujeană, a decis să-şi deschidă aici reprezentanţa pentru Europa de Est, în colaborare cu o firmă autohtonă de telemarketing. "Ne-am orientat către România datorită nivelului de trai în creştere şi pentru că piaţa autohtonă este din ce în ce mai performantă, cu o creştere constantă în sectorul jocurilor video", susţin reprezentanţii Nitho. Accesoriile vor fi distribuite în ţara noastră de către o serie de companii autohtone, iar în Cluj-Napoca, spre 4Gaming, care deţine două unităţi în mallurile din oraş. Clujul va fi o bază operativă pentru pieţele din Balcani datorită prezenţei locale a oamenilor de vânzări şi marketing, care pot întâlni cu uşurinţă retailerii, dar şi aşteptărilor consumatorului final, conform conducerii Nitho Italia.
Acesta este motivul pentru care italienii au optat pentru o companie de telemarketing din Cluj, a precizat Alexandra Toderici, reprezentant al FSP Global, partener local al grupului Nitho. "Punctul de lucru din Cluj va fi, de asemenea, cel de pornire pentru expansiunile în Polonia, Ungaria, Bulgaria, Republica Cehă, Slovacia, Rusia şi Ţările Baltice", a spus Toderici. Produsele Nitho sunt proiectate în Italia şi în China de către manageri italieni cu experienţă în industria jocurilor video, accesoriile fiind compatibile cu toate consolele existente pe piaţă. Ţinta o reprezintă atât jucătorii pasionaţi, cât şi cei ocazionali. Compania deţine exclusivitate pentru accesorii video precum Logitech, Thrustmaster, Interact, Logic 3 sau Coolermaster. Nitho are distribuitori în Asia, Africa, Orientul Mijlociu, America de Nord şi Latină, Australia, Noua Zeelandă şi Uniunea Europeană. Grupul are structuri de producţie, logistică şi cercetare-dezvoltare în China şi birouri de marketing şi vânzări în Italia. Nitho a fost înfiinţată de către italianul Franco Marinari Acciani. FSP Global a fost fondată de compania Trendeurope Eurogate şi de omul de afaceri Antonino Patane şi a avut în 2009 o cifră de afaceri de 261.000 de lei, conform Ministerului Finanţelor Publice.
În 2010, românii şi-au arătat interesul mai ales pentru titlurile din categoria multiplayer online, cel mai bine vândute fiind World of Warcraft, Starcraft 2 Wings of Liberty, FIFA 11, Sims 3, Call of Duty Black Ops, Seria GTA, Seria Need for Speed, Assassin's Creed Brotherhood, Mafia 2 şi Ben 10 Alien Force, conform Best Distribution, distribuitor local de jocuri video. În ultimii ani, piaţa a crescut pe zona de public feminin şi persoane din afara ariei de vârstă a acestor utilizatori.
"Meseriaşi" racolaţi pe plan local
Unul dintre cei mai mari producători de jocuri video pentru platforme mobile, Gameloft, şi-a deschis un punct de lucru la Cluj, unde vor lucra peste 100 de oameni. De asemenea, grupul britanic Betfair şi-a inaugurat un centru de dezvoltare pe 3.000 mp. Specialiştii din Cluj realizează jocuri precum poker pentru telefoanele mobile şi dezvoltă o platformă pentru pariuri sportive. Costurile cu angajaţii reprezintă 25-30% din cele ale centrelor similare din Londra. Piaţa jocurilor video poate fi exploatată cu succes şi de "independenţi": clujeanul Robert Mureşan (30 de ani) dezvoltă o serie de jocuri video chiar în propriul apartament.