Cât stă un turist în Cluj

Cât stă un turist în Cluj
Numărul turiştilor străini care ajung în judeţ a crescut cu 15% în 10 luni. Cei mai mulţi tranzitează Clujul pentru afaceri, spun hotelierii.

Clujul se află abia pe locul 8 în preferinţele turiştilor români, iar un turist stă în judeţ, în medie, mai puţin de două zile, arată datele Camerei Judeţene de Comerţ şi Industrie.

În perioada 1 ianuarie - 31 octombrie, unităţile în funcţiune cu minimum 10 locuri-pat au pus la dispoziţia turiştilor 3.314 camere cu 7.457 de locuri, conform datelor transmise de Direcţia Regională de Statistică (DRS). În Cluj au fost cazaţi în această perioadă 226.136 de turişti, din care 53.570 străini (reprezentând 23,7% din total). Comparativ cu aceeaşi perioadă din anul 2010, numărul celor străini a crescut cu 14,9%, arată DRS. Cei mai mulţi provin din Ungaria (10.744), Germania (7.176), Italia (6.423), Franţa (3.742), SUA ( 2.538). Indicele de utilizare netă a locurilor de cazare în octombrie 2011 a fost de numai 21%, cu 2,0% mai mare faţă de octombrie 2010.

În municipiu, unii dintre proprietarii de hoteluri au constatat însă o scădere a traficului străinilor, în condiţiile în care peste 90% din turismul din Cluj-Napoca este de afaceri, iar bugetele companiilor au fost afectate de criza economică. "Numărul de turişti străini este cam la acelaşi nivel de anul trecut, iar cei mai mulţi vin cu afaceri, cu treabă în oraş. Sunt italieni, austrieci, germani, olandezi, spanioli. Cam 45% dintre clienţii noştri sunt străini", a spus Camelia Silveşan, manager al hotelurilor Elma Farm, Capitol şi Capitolina, la care s-a adăugat recent şi fostul City Central.

În cazul hotelului de 5* Opera Plaza, străinii reprezintă 80% din totalul clienţilor, potrivit conducerii unităţii. "La noi, turiştii străini au fost ceva mai puţini în acest an, am înregistrat o scădere de aproximativ 5%. Clienţii sunt, de fapt, cam aceiaşi, dar s-au redus bugetele de deplasări, a scăzut traficul", a explicat Călin Buzoianu, coproprietar al Opera Plaza. Turismul de afaceri contribuie cel mai consistent la veniturile hotelierilor, remarcându-se în mai mică măsură nişa de turism medical.

În 2011, comparativ cu trimestrul I din 2010, numărul turiştilor a fost mai mare cu 29,3%, iar al turiştilor străini, cu 28,3%, potrivit datelor Camerei de Comerţ şi Industrie (CCI) Cluj. În medie, un turist a poposit în judeţ doar 1,7 zile. Indicele de utilizare netă a locurilor de cazare a fost de 14,9%, mai mare cu 2,8% faţă de aceeaşi perioadă din 2010. La hoteluri acest indice a fost de 20,9%, superior cu 4% celui din trimestrul I al anului trecut.

"Clujul se situează doar pe locul 8 în preferinţele turiştilor români. Pe prima poziţie în top este Constanţa, fapt destul de previzibil dacă avem în vedere că litoralul este cea mai atractivă destinaţie a ţării. Pe locul secund se află Bucureştiul, urmat de Braşov, Prahova şi Sibiu. Surprinzător, ca număr de vizitatori suntem devansaţi şi de Mureş, Vâlcea sau Bihor", a arătat conducerea CCI Cluj.

La Cluj se află încă în curs de formare asociaţia de promovare şi dezvoltare a turismului din judeţ. Noua asociere urmează să facă demersuri pentru îmbunătăţirea infrastructurii cu potenţial de a atrage turişti, va atrage fonduri pentru finanţarea unor acţiuni de promovare şi ar avea ca scop propunerea de evenimente care să crească interesul turiştilor pentru Cluj, susţineau iniţiatorii proiectului în momentul lansării acestuia. Ideea înfiinţării asociaţiei a fost lansată încă de anul trecut, pe un model deja operaţional în alte zone din ţară, cum ar fi litoralul sau zona Braşovului.

 

 

Comenteaza