Expo Transilvania pregăteşte noul an de criză

Expo Transilvania pregăteşte noul an de criză
Adaptarea la piaţa din 2012 înseamnă pentru organizatorii de târguri regândirea evenimentelor, asocierea cu judeţe învecinate şi intervenţii de renovare la actualul complex expoziţional din cartierul Mărăşti.

Întreprinderile mici şi mijlocii din piaţa de clienţi a organizatorilor de târguri se află în faţa a încă unui an dificil, au constatat administratorii Expo Transilvania.

Calendarul anunţat deocamdată cuprinde 15 evenimente, inclusiv manifestările tradiţionale de mari dimensiuni ca Agraria, Ambient Construct sau Târgul Internaţional Tehnic (TIT). Cum piaţa construcţiilor a fost puternic lovită de criza imobiliară în ultimii ani, evenimentele conexe sunt redimensionate. "Acum pregătim prima manifestare din an, târgul de nunţi. TIT se anunţă bun, cu partea de construcţii şi instalaţii e mai greu, dar lucrăm să umplem pavilioanele şi acolo. Încercăm să ne adaptăm situaţiei actuale; am adus teme noi, vrem să mergem mai mult pe cele care sunt acum de interes, de ecologie, de sănătate. Nu am renunţat la nici o temă, dar pe cele similare le-am mai conexat", a menţionat Ioan Avram, directorul Expo Transilvania.

Anul care a început nu va fi uşor pentru organizatorii de târguri, în condiţiile în care se prefigurează un context economic dificil, a constatat Avram din pregătirea calendarului pe 2012. "Va fi mai greu, le e mai greu firmelor, mai ales întreprinderilor mici şi mijlocii. Trebuie să se descurce fiecare cum poate. În plus, cresc tarifele, preţurile carburanţilor, ale serviciilor. Am constatat însă că firmele încep să iasă din nou în piaţă, să investească în promovare, chiar dacă bugetele sunt încă mici", a spus Avram.

Conducerea societăţii estimează pentru veniturile din 2012 o uşoară creştere, de 2 până la 5%, de la 400.000 de euro în 2011. "Nu mergem pe creştere de tarife, ci pe eficientizarea activităţii, creşterea numărului de expozanţi şi a suprafeţei ocupate", a explicat directorul organizatorului clujean de târguri. Expo Transilvania planifică perfectarea unor asocieri cu alte camere de comerţ din regiune (Mureş, Alba, Sibiu, Satu Mare, Bistriţa-Năsăud) pentru cooperare şi atragere de expozanţi. "E şi în interesul firmelor să iasă din zona lor, să îşi extindă piaţa, dar fără cheltuieli mari de deplasare, aşa că rămân în regiune", a completat Avram.

Investiţiile vor merge înspre îmbunătăţiri în complexul funcţional, fără să existe deocamdată perspective pentru lansarea unui proiect de mari dimensiuni. Amintim că în ultimii ani au fost lansate mai multe variante privind crearea la Cluj a unui centru expoziţional la standarde în concordanţă cu solicitările actuale ale pieţei. "Mai avem renovări de făcut, la interior, nu am reuşit să facem în vară ceea ce planificam. Am adus însă îmbunătăţiri la pavilion, nu plouă înăuntru, arată altfel. Mergem înainte, fără planuri mari, situaţia economică nu ne permite, dar ne mai gospodărim", a spus Avram.

Expo Transilvania are la dispoziţie un pavilion de 4.200 mp pe un teren de 10.000 mp, iar parcările sunt amenajate pe o suprafaţă deţinută în vecinătate de compania Nervia. Aceasta este societatea care a concesionat de la administraţia locală 5 ha în vecinătatea Expo Transilvania şi are în pregătire un complex cu funcţiuni mixte, atât pe terenul propriu, cât şi pe cel concesionat. Într-o primă fază, proprietarii Nervia încearcă să-i aducă pe o parte a terenului propriu pe retailerii germani de la Lidl, cu o unitate comercială de tip discount.

Un complex competitiv: 8 milioane de euro

Atât reprezentanţii Expo Transilvania, cât şi alţi organizatori de evenimente care au realizat manifestări la Cluj au subliniat necesitatea realizării unui centru pentru găzduirea de mari târguri. Pentru un centru de expoziţii şi congrese ar fi necesar un teren de 4-5 ha, un pavilion de 10.000 mp, plus spaţii exterioare cu posibilitate de amplasare a unor pavilioane mobile, estima chiar directorul Expo Transilvania. La acestea se adaugă spaţii de parcare, o sală de conferinţe modulară şi zonele de servicii. Bugetul minim pentru un astfel de complex a fost estimat la 6-8 milioane de euro.

 

 

Comenteaza