De la telefoane Nokia la afaceri pe cont propriu

De la telefoane Nokia la afaceri pe cont propriu
20 de salariaţi care au lucrat la fabrica de telefoane mobile de la Jucu au intrat într-un program de pregătire antreprenorială pe banii companiei.

Proaspeţi absolvenţi de facultate sau tineri care deja au creat o afacere s-au înscris în programul School for Startups (S4S). Cursanţii de la Cluj vor învăţa să construiască afaceri sub bagheta antreprenorului Doug Richard, a directorului executiv al Fundaţiei Post-Privatizare, Peter Barta, şi a lui Marius Ghenea, mentorii programului.

Cursanţii au două zile pentru programul de pregătire. "Nokia a plătit 20 de burse pentru foşti angajaţi. Aceştia sunt acum între joburi şi au oportunitatea să se lanseze în antreprenoriat. E important că Nokia încă se implică pentru formarea oamenilor care au muncit pentru companie", spune Barta. Plecarea finlandezilor va fi atenuată în 2012 şi prin intrarea la Cluj a unor alţi investitori - italienii de la De'Longhi (care le preiau halele), şi Bosch, iar "cazul Nokia" ar putea lansa antreprenori, arată mentorii S4S. "Nu trebuie doar să aşteptăm să se întâmple lucruri, trebuie să acţionăm şi noi. Unii dintre cei care au lucrat pentru Nokia au decis să meargă pe opţiunea antreprenoriatului", a amintit Ghenea.

Jumătate dintre participanţi sunt foşti angajaţi ai Nokia, însă reprezentanţii companiei nu le-au permis să discute cu presa despre planurile lor. În actuala ediţie a S4S sunt înscrişi 40 de participanţi, jumătate faţă de precedenta. S4S se desfăşoară în 2012 la Bucureşti şi Cluj. Oraşul din nord-vest poate fi considerat un centru de antreprenoriat, apreciază Barta. "Din păcate, şi la Cluj, şi la Timişoara există reticenţă la ideea de a învăţa antreprenoriat. Sunt elemente pe care este indicat să le înveţi de la oameni cu experienţă, nu doar să le deprinzi din mers. Cei 40 de cursanţi vor avea o şansă în plus. Unii sunt oameni care au avut o idee pe care acum o dezvoltă, sunt persoane interesate de la tehnologie la servicii şi comerţ online. Cel puţin jumătate dintre cei care sunt acum în sală vor porni o afacere", estimează Barta.

Aici s-au înscris şi absolvenţi de facultate sau tineri care deja au creat o afacere. Costul programului este de 1.400 de euro. "Eu am o afacere care funcţionează, o afacere online, de produse software pentru editori video, pe care vreau să o duc la nivelul următor. Am început în 2008 şi am şapte colaboratori. M-am bucurat foarte mult că s-a ivit oportunitatea de a asculta oameni cu asemenea experienţă, că pot să le pun întrebări şi să cer sfaturi pentru afacerea mea. Cred că voi putea să îmi înţeleg mai bine businessul", a spus Szilard Györfi, unul dintre participanţi. "Antreprenorii sunt la fel peste tot în lume, dar au ceva în comun: atitudinea şi încrederea în ideile lor. Se concentrează mult pe ideea lor, dar trebuie să înţeleagă că e important şi cum îşi construiesc afacerea", a spus Doug Richard.

"Văd un potenţial uriaş în zecile de mii de studenţi care învaţă aici anual. Dintre aceştia, un procent semnificativ se îndreaptă spre antreprenoriat", a subliniat Ghenea."Nu am văzut încă o idee în faţa căreia să spun «Uau!»". Cred că important este dacă am identificat oportunităţi de investiţii şi da, am găsit. În zona Clujului există o predilecţie pentru sectorul tehnologiei informaţiei; au existat şi anul trecut şi sunt şi acum proiecte şi oportunităţi pe zona de aplicaţii - cum poţi face mai uşor lucrurile pe internet. Clujenii au abilităţi în acest domeniu, există deja investitori activi aici, costurile sunt încă avantajoase faţă de ţările vestice, iar infrastructura de IT este destul de bine dezvoltată", a explicat Ghenea.

Test final în faţa investitorilor

În 5 şi 6 martie are loc prima serie a S4S din Cluj, un program de pregătire antreprenorială bazat pe o metodă de predare nonformală. De-a lungul unui an, participanţii vor trece prin patru sesiuni de pregătire pe teme de construire a unei afaceri: vor utiliza o platformă online care îi ajută să îşi scrie planul de business, vor avea acces la articole pe teme antreprenoriale şi videoclipuri, iar la final îşi prezintă proiectul în faţa investitorilor.

Se pregătesc cu experţi internaţionali

La fiecare sesiune de pregătire vor participa experţi în domenii ca telecomunicaţii, spaţii online, leadership, management, training şi social media. Printre aceştia se numără Alexandra Samuel - blogger oficial al Oprah.com, Andrew Davis - specialist în social media şi antreprenor în Marea Britanie, David Roberts - cu o experienţă de 15 ani în leadership, James Dening - lider în telecomunicaţii şi internet, Ken Richard - manager.

 

 

Comenteaza