Hale şi fabrici noi aşezate lângă autostradă

Hale şi fabrici noi aşezate lângă autostradă
Graells&Llonch începe lucrările la un parc logistic, o altă companie olandeză va realiza un centru lângă A3, iar Helios Phoenix a achiziţionat teren lângă Jucu.

Dezvoltatori străini şi companii locale au anunţat pentru acest an planuri de investiţie în hale pentru producţie şi logistică, potrivit datelor prezentate la evenimentul privind piaţa locală de transport, organizat la Cluj de Trafic Media, editorul revistei Tranzit.

Pe segmentul logistic au proiecte la Cluj atât investitori locali ca Transilvania Construcţii (cu un parc logistic în Someşeni, în curs de extindere) sau Coratim (proiect de 15.000 mp), cât şi companii străine. Potrivit datelor făcute publice în cadrul evenimentului, Helios Phoenix a achiziţionat 7 ha în Jucu, în zona fostei fabrici Nokia, RH Property deţine suprafeţe lângă centru logistic Kaufland, iar spaniolii de la Graells&Llonch încep de luna viitoare construirea unui nou parc logistic şi industrial la Turda. Cu o mare parte a spaţiilor disponibile date deja în chirie la Apahida, Nervia are planuri pentru încă 15.000-20.000 mp de hale.

Spaniolii de la Graells&Llonch, cu un parc logistic la Prejmer-Braşov, vor demara din aprilie un proiect similar pe 54,5 ha la Turda. "Primul proiect a luat fiinţă în 2006, iar felul în care a fost receptat de piaţă ne-a motivat să luăm decizia de a face încă unul. Am ales Clujul din mai multe motive: este al doilea centru industrial din România, regiunea Transilvania realizează 35% din produsul intern brut al ţării, iar locaţia geografică permite legătura strategică între România şi Europa de Vest", a explicat Josep Mateu, reprezentant al Graells&Llonch. Potrivit lui Gabriel Sfetcu, directorul departamentului industrial al Cushman & Wakefield România, companie ce reprezintă proiectul, lucrările încep în această lună, urmând ca până la finalul anului să fie livrate două unităţi a câte 4.000 mp: pentru spaţii logistice şi pentru producţie.

Proiectul începe speculativ, fără ca dezvoltatorii să aibă contracte încheiate pentru spaţiile pe care urmează să le construiască şi prevede şi spaţii comerciale, centru de afaceri şi terminal de cale ferată pentru operarea de containere. Investitorii spanioli vor face demersuri pentru a obţine titlul oficial de parc industrial pentru Graells&Llonch Turda. În municipiu, Saint Gobain intenţionează să construiască o fabrică pentru produse abrazive, a menţionat viceprimarul Mircea Irimie. Totuşi, primarul Tudor Ştefănie declara că în 2012 investiţiile private stagnează.

O altă companie olandeză va deschide o unitate lângă Autostrada Transilvania, a amintit primarul interimar al Clujului, Radu Moisin. Vos Logistics ar urma să angajeze 100-150 de oameni. "Investitorii ajung şi la noi, la primărie, să se intereseze de condiţii. Olandezii voiau să ştie dacă merită să vină aici sau în zona Arad-Timişoara. S-au decis pentru Cluj şi vor să vină lângă autostradă. Cluj-Napoca este în principal un oraş de servicii - financiare, logistice, universitare, medicale, dar facem investiţii în infrastructură, facilităm transportul în comun pentru angajaţii companiilor şi avem un protocol de colaborare cu Universitatea Tehnică, de ajutor pentru investitori", susţine Moisin.

Parcurile industriale din oraş Tetarom I (Tăietura Turcului) şi II (Bd. Muncii) sunt integral ocupate, în vreme ce în Tetarom III (Jucu), mai sunt disponibile 81 ha după închiderea fabricii Nokia. La Jucu, Transcarpatica ocupă 3 ha, De'Longhi (care a preluat fostele hale ale producătorului de telefoane mobile) - 31,15 ha, iar Bosch - 21,11 ha. "Avem cereri şi negocieri. Urmează Tetarom IV, care va fi un proiect specializat, industrial-logistic, fotovoltaic", a amintit Viorel Găvrea, directorul Tetarom. Parcul nu are perspective de a prinde contur în şantier decât în 2013, anul în curs fiind dedicat proceselor de proiectare, obţinere de finanţare şi licitaţii. Proiectul în derulare pentru noua pistă de aeroport, modernizarea reţelei de drumuri judeţene, dar şi dezvoltarea sistemului de parcuri industriale sunt investiţiile promovate prin Consiliul Judeţean şi menite să crească atractivitatea Clujului, au amintit reprezentanţii forului judeţean.

Plusurile şi minusurile Clujului

Poziţionarea geografică, forţa de muncă înalt calificată, infrastructura de transport sunt avantajele care ar motiva o decizie de investiţie şi de stabilire de filială la Cluj pentru companiile din domeniu, potrivit unei sinteze a organizatorilor evenimentului. Ceva mai neclare sunt lucrurile la capitolul costuri, unde părerile privind accesibilitatea sunt împărţite, Clujul fiind una dintre cele mai scumpe pieţe imobiliare din ţară.

 

 

Comenteaza