Afaceri de Cluj: cosmetice pentru Asia, trasee ecvestre şi aditivi alimentari
- Scris de Kristina Restea
- 26 Apr 2012, 22:54
- Economie
- Ascultă știrea

Facultatea de profil din cadrul Universităţii Babeş-Bolyai (UBB) a înmânat ieri distincţii pentru afaceri dezvoltate în Transilvania, în cadrul ediţiei a III-a a Galei Premiilor Business 2012. Acestea au fost acordate pe baza rezultatelor obţinute în anul precedent.
Cel mai mare producător român de cosmetice, Farmec, a ajuns la afaceri anuale de 24,5 milioane de euro şi 500 de angajaţi. "În ultimii trei ani, adică într-o perioadă de criză, am avut creştere de două cifre de la un an la altul", a menţionat reprezentanta Farmec. Compania exportă produse pe pieţele din Europa, Asia şi America de Nord. O altă companie cu capital integral autohton, Transavia, jucător important din industria alimentară, operează acum în cinci judeţe din Transilvania. "Mare parte din profit a fost reinvestit în ultimii ani", a explicat reprezentantul Transavia strategia de extindere.
Proplanta, partener al Universităţii de Ştiinţe Agricole şi Medicină Veterinară, şi-a stabilit ca ţintă de business nu să devină o companie de mari dimensiuni, ci vânzarea de idei şi patente, spun reprezentanţii societăţii. Compania se ocupă de cercetare, dezvoltare tehnologică, producţia la scară pilot de alimente naturale şi suplimente, aditivi alimentari, dar şi de produse de întreţinere. Daw Benţa România, premiată la capitolul joint venture, activează pe o piaţă puternic lovită de criza economică: materialele de construcţii. "Datele, cifrele de afaceri, profitul nu se pot compara în 2012 cu 2007", a subliniat omul de afaceri mureşean Remus Benţa.
Tot în relaţie cu efectele crizei economice globale, ecoturismul şi-a întors faţa înspre piaţa locală. "Lucram mult cu clienţi străini, aşa că această criză ne-a afectat puternic. Am aflat, totuşi, că şi în ţară există interes pentru turism ecvestru, pentru trasee în Apuseni. Nu suntem o ţară balcanică, suntem o ţară carpatică", a spus antreprenorul de la Daksa Eco-Equestrian Center. Producătorul Fujikura, cu două fabrici la nivel local, una în Cluj-Napoca şi una în Dej, a trecut de 3.000 de angajaţi. Factor determinant în creşterea numărului de salariaţi a fost semnarea în 2010 a unui contract cu gigantul mondial Volkswagen. "Producţia de serie a început în 2011 şi s-a dublat şi numărul de angajaţi", a menţionat conducerea Fujikura.
Cu 200 de camere, Grand Italia a devenit, cu deschiderea de anul trecut, cel mai mare hotel funcţional pe piaţa clujeană. Nu simplu, spun asociaţii implicaţi în dezvoltarea unităţii. "E o afacere care a pornit cu mulţi ani în urmă. Numai intabulările de teren au durat mai bine de 10 ani; ne-am confruntat cu probleme de transfer de succesiune şi alte complicaţii", a povestit reprezentanta hotelului. "E important să vorbiţi fluent cel puţin două limbi străine", le-au împărtăşit studenţilor premianţii de la Rombat.
Cheia de a câştiga negocierile pe pieţele externe stă în abilităţile de comunicare. Businessul Rombat a atras atenţia investitorilor străini: cel mai mare producător de acumulatori auto din România a fost vândut recent cu 43 de milioane de euro grupului sud-african Metair. Premiul pentru dezvoltarea antreprenoriatului în România a fost oferit PricewaterhouseCoopers (PwC) România. "Transilvania este cel mai puternic bazin antreprenorial din România", a spus Alexandru Medelean, director PwC. Adrian Nistor a primit premiul pentru tineri antreprenori, iar cel pentru întreaga activitate academică a fost acordat profesorului Ioan Aurel Giurgiu.
Absenţe importante
Nu au stârnit entuziasm sau întrebări din partea studenţilor nici prezentarea unui studiu PwC privind afacerile de familie, nici programele reprezentate de Oficiul Teritorial pentru Întreprinderi Mici şi Mijlocii şi Cooperaţie. Programul evenimentului a fost marcat de absenţa noului rector al UBB, Ioan Aurel Pop, plecat la Bucureşti, şi a directorului Tetarom, Viorel Găvrea, care urma să prezinte cele mai importante evenimente de business din 2011, înlocuit de Adela Mîrza, de la departamentul de marketing.
Câştigătorii premiilor
Cea mai puternică companie alimentară din Transilvania: Transavia
Cel mai de succes joint-venture al afacerilor de familie: DAW Benţa
Creativitate în domeniul ecoturismului: Daksa Eco-Equestrian Center
Investiţii străine în România: Fujikura Automotive
Investiţii în domeniul hotelier: Grand Italia
Excelenţă în inovarea de produse: Proplanta
Cea mai longevivă companie din industria cosmetică: Farmec
Competitivitate pe pieţele externe: Rombat
Dezvoltarea antreprenoriatului în România: PwC România
Tineri antreprenori: Adrian Nistor
Întreaga activitate academică: Ioan Aurel Giurgiu