Atac la second-hand-urile din centru
- Scris de Kristina Restea
- 25 Iul 2012, 23:14
- Economie
- Ascultă știrea

Atât jucătorii din piaţă, cât şi reprezentanţii echipei Planului Urbanistic General (PUG) consideră ca nefezabilă o astfel de iniţiativă. Proiectanţii propun un demers complex pentru creşterea atractivităţii zonei centrale: o combinaţie de măsuri care să încurajeze apariţia de noi activităţi, nu proceduri simple de tip „nu e voie".
„În viitorul PUG, în zona ultracentrală ar trebui interzise magazinele second-hand, care să fie trase spre alte zone. Sper să am înţelegere în Consiliul Local pentru această reglementare, ca să excludem de pe Eroilor existenţa second-hand-urilor. Un centru de oraş trebuie să îşi respecte identitatea, iar identitatea Clujului nu este aceasta. Nu trebuie eliminat acest tip de comerţ, ci trimis în locaţii unde să se potrivească mai bine", a precizat primarul. Noul regulament de construire poate introduce interdicţii pentru anumite funcţiuni în zona centrală, dar ele vor putea fi atacate în instanţă de proprietarii afectaţi atât timp cât măsura nu are fundamente solide.
„Pot să scriu în PUG „funcţiuni interzise: comerţ second-hand", dar nu ştiu dacă o asemenea prevedere rezistă în justiţie. Nu ştiu în ce măsură există argumente că asemenea comerţ „poluează" zona dacă aceste magazine se încadrează în regulile de amenajare a spaţiilor comerciale. Sigur, există nişte norme care trebuie respectate: modul de amenajare, amplasarea firmei, ce poţi pune, ce nu. Ideea este să respecţi aceste reguli", a menţionat Adrian Borda, şef de proiect pentru PUG. El spune că este nevoie de un complex de măsuri pentru centru: „Ne-am apucat să refacem spaţiul public, să pietonalizăm, dar poţi să îmbunătăţeşti accesibilitatea, să aduci o nouă politică de parcări, să gândeşti avantaje de tip fiscal pentru comercianţii din centru faţă de cei din malluri. E mai complicat decât să interzici, dar mult mai eficient. Ideea nu este să îi alungi pe unii, ci să poţi să atragi alţii. Politica ar trebui să fie una de tip pozitiv: să fac centrul mai interesant".
Nici jucătorii din piaţă nu cred în interdicţii. „O astfel de iniţiativă nu mi se pare deloc fezabilă, mai ales în condiţiile actuale de piaţă, de economie de criză. În continuare oamenii cumpără haine din magazinele cu preţuri accesibile; acestea sunt căutate de clienţi. Mutarea comercianţilor înspre periferie e o măsură neavantajoasă din punct de vedere economic: proprietarii de magazine vor să fie acolo unde e vad comercial, iar cel mai bun vad comercial există în zonele ultracentrale. Apoi ar mai fi o problemă la o astfel de măsură: magazinele second hand nu comercializează doar produse second hand, există şi marfă nouă. Cum poţi să aplici atunci o asemenea interdicţie? Căror unităţi? În centru nu mai sunt magazine cu produse de 10 lei, au apărut unităţi ce vând marfă creată de firme mari", atrage atenţia Adrian Dragoş, administrator al agenţiei Pitas Imobiliare.
În condiţiile în care în centrul oraşului spaţiile comerciale rămân neocupate luni întregi, eliminarea comercianţilor existenţi ar pustii şi mai mult zona, consideră specialiştii imobiliari. „Ar fi cu siguranţă dezavantajaţi proprietarii de spaţii ultracentrale. Dacă se vor închide din magazinele existente, nu văd ca acestea să fie ocupate foarte curând de alţi jucători. De fapt, chiar şi pentru spaţiile libere acum interesul vine tot din partea operatorilor din retailul de haine - de tip outlet-uri şi second-hand-uri", a completat Dragoş. Chiriile practicate în zona centrală variază de la 15 la 26 euro/mp, în funcţie de suprafaţa unităţii şi amplasare. Retailerii cu activitate în centru nu înţeleg bazele pe care s-ar putea face această triere între comercianţi.
„Mi se pare normal să se impună nişte standarde privind felul în care arată magazinele sau legate de curăţenie, dar nu mi se pare deloc corect ca unităţile noastre să fie interzise. Avem parteneri din Olanda, din Germania, care spun că magazinele din Cluj arată foarte bine. Astfel de comerţ există şi în alte mari oraşe europene. Nu vindem cârpe, sunt produse de calitate, de firmă. Dacă administraţia va vrea să ne mute din centru, se vor pierde nişte locuri de muncă. Unde să mergem? Interesul unui comerciant este să fie acolo unde e vad bun de trafic. Noi avem magazine şi în cartiere, care merg bine şi sunt căutate; dar nu merge toată lumea în Mănăştur, în centru vine toată lumea", a menţionat Herman Jozsef, reprezentant al societăţii Helofita, care deţine şase magazine în Cluj, dintre care două în zona centrală.