14% dintre firmele din Ardealul de Nord au făcut profit
- Scris de Bogdan Vasilescu
- 21 Noi 2010, 23:18
- Economie
- Ascultă știrea

DISTRIBUIE
Companiile din zona Clujului s-au adaptat mai bine crizei economice în perioada 2009-2010 şi rămân mai optimiste când vine vorba de evoluţia viitoare.
Mai puţin de 14% dintre agenţii economici din Nord-Vest au fost profitabili anul trecut, fapt care plasează regiunea pe a doua poziţie la nivel naţional, după Bucureşti-Ilfov, unde 23% dintre firme au raportat profit pe 2009. Totuşi, numai 40% dintre aceştia au intrat în recesiune, sub media naţională.
După valoarea medie a cifrei de afaceri consemnate în 2009, întreprinderile mici şi mijlocii (IMM) din Regiunea Nord-Vest au ocupat poziţia a cincea la nivel naţional, cu 228.000 de lei, relevă ultimul studiu realizat de Consiliul Naţional al Întreprinderilor Private Mici şi Mjlocii din România (CNIPMMR). Cu toate acesta, numai 38,3% dintre societăţile din Nord-Vest au intrat în recesiune în intervalul 2008-2010, faţă de media naţională de 50%. “Cele mai afectate au fost în 2009, firmele din construcţii. Aici, volumul lucrărilor a scăzut puternic, iar presiunile au fost cele mai mari. În ultima perioadă se observă o creştere a activităţilor pe partea de comerţ şi turism”, spune Augustin Feneşan, preşedintele Asociaţiei Patronilor şi Meseriaşilor (APM), organizaţie afiliată la CNIPMMR.
78% dintre oamenii de afaceri din Ardeal sunt de părere că situaţia va fi una precară anul viitor şi numai 4% se declară optimişti. Numărul celor ce văd o înrăutăţire a situaţiei a crescut în ultimii ani. Dacă în 2008 aproape 52% dintre companii considerau că mediul din România este propice afacerilor, în 2009 procentajul acestora a scăzut la 17,13%, pentru ca în 2010 să ajungă la 3,91%. În ciuda faptului că s-au confruntat cu dificultăţi tot mai mari în ultimii 2-3 ani, firmele din Cluj nu au deprins încă obiceiul realizării de planuri şi al stabilirii de obiective.
Studiul CNIPMMR relevă că 52% dintre agenţii economici de aici nu au niciun fel de plan sau strategie de funcţionare, dezvoltându-se la voia întâmplării. Cele mai mari dificultăţi le ridică scăderea cererii (66% din societăţile locale), fiscalitatea excesivă (54%), birocraţia (47%) şi inflaţia (38%). Majoritatea firmelor din Nord-Vest mizează în 2010 şi în 2011 pe asimilarea de noi produse în vederea îmbunătăţirii rezultatelor (63% dintre firme), în condiţiile în care la nivel naţional strategia de ieşire din criză se bazează pe creşterea vânzărilor pe piaţa internă (68%). Totodată, firmele din Cluj văd ca principal avantaj competitiv pe piaţă calitatea produselor proprii.
Statistica este confirmată şi de oamenii de afaceri. “Deşi suntem într-o situaţie dificilă, noi am avut creştere economică şi în anul trecut şi anul acesta şi, cu efortul colectivului, am reuşit să ne menţinem, chiar dacă este o concurenţă foarte mare în domeniu. Secretul a fost inovaţia, imaginea produselor, pe care ne-am străduit să o îmbunătăţim. Am investit în special în echipamente noi, în produse care să ne ajute la creşterea calităţii”, spune Mirela Lupaş, director general al Farmec.
Soluţia pentru dezvoltarea afacerilor în această perioadă se bazează pe autofinanţare (80%) în defavoarea creditelor bancare sau a leasingului. Dacă ar fi să apeleze la bănci, oamenii de afaceri s-ar orienta către BCR (53%), BRD (45%) şi Banca Transilvania (26%). În momentul de faţă, în Regiunea de Nord-Vest a ţării sunt concentraţi 8,63% dintre agenţii economici din România, fapt ce plasează această zonă pe locul şase la nivel naţional. Pe primele trei locuri se situează regiunile Bucureşti-Ilfov (22,93%), Sud (16,25%) şi Nord-Est (15,31%).
Distribuţia pe activităţi a societăţilor clujene
Comerţ 35,6%
Servicii 23,51%
Industrie 19,48%
Turism 6,79%
Construcţii 5,75%
Transporturi 5,75%
Sursa: CNIPMMR
După valoarea medie a cifrei de afaceri consemnate în 2009, întreprinderile mici şi mijlocii (IMM) din Regiunea Nord-Vest au ocupat poziţia a cincea la nivel naţional, cu 228.000 de lei, relevă ultimul studiu realizat de Consiliul Naţional al Întreprinderilor Private Mici şi Mjlocii din România (CNIPMMR). Cu toate acesta, numai 38,3% dintre societăţile din Nord-Vest au intrat în recesiune în intervalul 2008-2010, faţă de media naţională de 50%. “Cele mai afectate au fost în 2009, firmele din construcţii. Aici, volumul lucrărilor a scăzut puternic, iar presiunile au fost cele mai mari. În ultima perioadă se observă o creştere a activităţilor pe partea de comerţ şi turism”, spune Augustin Feneşan, preşedintele Asociaţiei Patronilor şi Meseriaşilor (APM), organizaţie afiliată la CNIPMMR.
78% dintre oamenii de afaceri din Ardeal sunt de părere că situaţia va fi una precară anul viitor şi numai 4% se declară optimişti. Numărul celor ce văd o înrăutăţire a situaţiei a crescut în ultimii ani. Dacă în 2008 aproape 52% dintre companii considerau că mediul din România este propice afacerilor, în 2009 procentajul acestora a scăzut la 17,13%, pentru ca în 2010 să ajungă la 3,91%. În ciuda faptului că s-au confruntat cu dificultăţi tot mai mari în ultimii 2-3 ani, firmele din Cluj nu au deprins încă obiceiul realizării de planuri şi al stabilirii de obiective.
Studiul CNIPMMR relevă că 52% dintre agenţii economici de aici nu au niciun fel de plan sau strategie de funcţionare, dezvoltându-se la voia întâmplării. Cele mai mari dificultăţi le ridică scăderea cererii (66% din societăţile locale), fiscalitatea excesivă (54%), birocraţia (47%) şi inflaţia (38%). Majoritatea firmelor din Nord-Vest mizează în 2010 şi în 2011 pe asimilarea de noi produse în vederea îmbunătăţirii rezultatelor (63% dintre firme), în condiţiile în care la nivel naţional strategia de ieşire din criză se bazează pe creşterea vânzărilor pe piaţa internă (68%). Totodată, firmele din Cluj văd ca principal avantaj competitiv pe piaţă calitatea produselor proprii.
Statistica este confirmată şi de oamenii de afaceri. “Deşi suntem într-o situaţie dificilă, noi am avut creştere economică şi în anul trecut şi anul acesta şi, cu efortul colectivului, am reuşit să ne menţinem, chiar dacă este o concurenţă foarte mare în domeniu. Secretul a fost inovaţia, imaginea produselor, pe care ne-am străduit să o îmbunătăţim. Am investit în special în echipamente noi, în produse care să ne ajute la creşterea calităţii”, spune Mirela Lupaş, director general al Farmec.
Soluţia pentru dezvoltarea afacerilor în această perioadă se bazează pe autofinanţare (80%) în defavoarea creditelor bancare sau a leasingului. Dacă ar fi să apeleze la bănci, oamenii de afaceri s-ar orienta către BCR (53%), BRD (45%) şi Banca Transilvania (26%). În momentul de faţă, în Regiunea de Nord-Vest a ţării sunt concentraţi 8,63% dintre agenţii economici din România, fapt ce plasează această zonă pe locul şase la nivel naţional. Pe primele trei locuri se situează regiunile Bucureşti-Ilfov (22,93%), Sud (16,25%) şi Nord-Est (15,31%).
Distribuţia pe activităţi a societăţilor clujene
Comerţ 35,6%
Servicii 23,51%
Industrie 19,48%
Turism 6,79%
Construcţii 5,75%
Transporturi 5,75%
Sursa: CNIPMMR
DISTRIBUIE
Comenteaza