15.000 de clujeni, înrolați în industria serviciilor de business

15.000 de clujeni, înrolați în industria serviciilor de business
Americanii de la Vertiv au pus Clujul pe harta grupului

6% dintre forța de muncă a județului Cluj lucrează în sectorul serviciilor de business, care comasează 15.000 de angajați. Salariile brute în domeniu pornesc de la 3.900 de lei și pot ajunge și la 25.000.

Abonează-te pe   Poza noua 31.03.2021
Pentru mai multe informaţii de ultimă oră vizitează pagina principală ZIUA DE CLUJ

Pentru anul în curs estimându-se o creștere de 10%, conform Asociației Business Service Leaders (ABSL). Companiile din industria locală de business services apreciază faptul că la Cluj recruteaza mai ușor specialisti în software developments, ingineri sau specialiști în resurse umane, comparativ cu piața din București. Rata medie a plecărilor din companii este sub media industriei la nivel național.

„În ultimii doi ani, industria locală de business services și-a modificat substanțial dinamica. Numărul de investitori noi s-a diminuat comparativ cu perioada anterioară, iar companiile deja prezente pe piață și-au consolidat poziția.

În schimb, joburile noi și tot mai specializate au înregistrat o creștere semnificativă, fiind necesară o strategie de resurse umane diferită din partea companiilor. O mare parte dintre angajații noștri se află la începutul carierei (0-3 ani experiență), iar alții sunt mereu dornici să descopere și să învețe lucruri noi.

Noi ne concentrăm pe dezvoltarea lor profesională și pe starea lor de bine la locul de muncă. Ne implicăm activ și în dezvoltarea competențelor noii generații de profesioniști, prin proiecte și acțiuni orientate către mediul preuniversitar și academic”, spune Carmen Bindas, Human Rescources Manager la Office Depot.

Lipsă de parteneriat cu autoritățile

Pentru Vertiv, companie cu 400 de salariați la Cluj, 2020 este un an de consolidare. „Anul trecut am avut o creștere cu 45% a numărului de angajați. Anul acesta vrem să creștem echipa cu 75 de persoane, căutăm specialiști în software development, ingineri, dar și să mărim echipa de client service. Din 2019, oferim angajaților noștri 10 zile de concediu plătit în plus față de concediul legal, un beneficiu foarte bine primit de echipă”, afirmă Ali Hamdan, Head of Professional Services la Vertiv.

Toate companiile din Cluj au programe dedicate studenților, dar și profesorilor, prin care oferă consiliere în carieră, dar și cursuri practice de finanțe, resurse umane, corporate astfel încât viitorii absolvenți să se adapteze mai ușor cerințelor din companii. Aceste programe au la Cluj o durată ce variază de la 6-18 luni.

“Oricât de bine intenționate ar fi, companiile nu pot influența radical sistemul educațional al unui stat. Pot avea intervenții punctuale, cu putere de exemplu într-o anumită industrie sau un anumit oraș, mai ales la nivel de învățământ superior. Inițiativele private de susținere a educației nu pot obține însă rezultate la scară largă în lipsa unui parteneriat cu autoritățile” spune Cătălin Iorgulescu, vicepreședinte al ABSL. 

Schimbările produse de digitalizare în cultura organizațională, impactul automatizării asupra performanței la locul de muncă, provocările pe piața muncii s-au numărat printre subiectele dezbătute de reprezentanții industriei locale la evenimentul “Making the Shift", organizat de ABSL la Cluj.

Un angajat produce 31.000 de euro pe an

Conform estimărilor asociaţiei, acest domeniu a generat anul trecut venituri în creștere, de 4,5 miliarde de euro, ajungând la peste 2% din produsul intern brut al țării. Sectorul cuprinde 280 de companii și 131.000 de angajați, adică 2,4% din totalul angajaților din economia românească.

Cele mai multe companii care activează pe piața locală provin din Franța, Germania, România, SUA. În timp ce o mare parte dintre companiile de tip SSC (42% dintre acestea) se vor concentra în următorul an pe optimizarea și pe stabilizarea serviciilor, 79% dintre cele de tip BPO vor să crească numărul de clienți și cifra de afaceri.

Conform companiilor participante la studiul anual realizat de ABSL și KPMG, principalele servicii furnizate sunt tehnologia informației (34%), servicii financiare și contabile (28%), operațiuni clienți (26%), resurse umane (21%), achiziții (19%), project management (18%), transformarea afacerilor (16%), gestiunea documentelor (15%).

85.000 de angajați ai acestei industrii lucrează în București (8% din totalul angajaților din capitală), 15.000 în Cluj (6% din numărul de angajați din județ), 11.000 în Iași (6,5%), iar la Timișoara 10.000 (sub 4%), restul angajaților din industrie provenind din alte orașe precum Brașov, Sibiu, Galați sau Craiova.

Pentru 2020, creșterea maximă a numărului de angajați estimată de ABSL este de 10%, iar pentru 2021 creșterea prognozată este de 6,5%. Cifra de afaceri medie generată anul trecut de un angajat în business services este de 31.000 euro/an, în timp ce valoarea maximă se situează la 119.000 euro/an.

Salariu de intrare: 3.900 de lei brut

Aceasta reflectă tendința jucătorilor din industrie de a se îndrepta către servicii cu valoare mare adăugată și modele complexe de stabilire a prețurilor. Cei mai mulți angajați din industrie furnizează servicii aferente clienților (32%), finanțe-contabilitate (24%), IT (21%). Rata medie a plecărilor din companie este de 26%, cea a plecărilor în primele șase luni fiind de 17%.

60% dintre angajații industriei sunt femei (procent în scădere față de anii precedenți), fapt explicat prin ponderea ridicată a unor servicii precum finanțe – contabilitate și customer service. Majoritatea angajaților din industrie au 26-35 de ani, 58% o diplomă universitară și 28% master sau doctorat.

45% dintre companiile participante la studiu au raportat că nivelul mediu de experiență al angajaților este până în trei ani, 30% între 3-5 ani, în timp ce în 25% dintre companii nivelul de experiență al angajaților depășește cinci ani.

Cele mai căutate calificări cerute pentru angajare în industrie sunt limbile străine (55%), combinarea cunoașterii unei limbi străine cu abilitați tehnice sau IT (18%), cunoștințe tehnice (9%), cunoștințe financiare (3%) și diferite alte cunoștințe - soft skills, project management (15%).

74% dintre companiile industriei folosesc soluții de automatizare a activității lor, în diferite stadii de maturitate, în timp ce 60% dintre acestea folosesc personal din interiorul companiei pentru implementarea acestor proiecte.

Salariile de început în industria de business services sunt cu 30% mai mari comparativ cu minimul pe economie pentru angajații cu studii superioare și există oportunități foarte rapide de dezvoltare a carierei.

Vorbitorii de olandeză și polonă, bonus de 1.000 euro/lună

Raportul ABSL analizează șapte procese/ tipuri de posturi ale industriei, după cum urmează: managementului proiectelor/ proceselor, finanțe și contabilitate, resurse umane, servicii clienți, servicii de aprovizionare și achiziții, dezvoltare software (IT) și management. Salariul mediu pentru un specialist în project management cu peste cinci ani experiență poate atinge și 15.000 de lei brut.

În finanțe și contabilitate, salariul de debut poate începe de la 3.900 lei brut, în timp ce salariul unui specialist cu peste trei ani experiență se situează între 4.800 și 25.000 lei brut, în cazul managerilor de top care combină anumite abilități rare, cerute pe piață. În customer service, salariul mediu brut pentru persoanele cu experiență și poziții de middle management este de 8.600 lei.

Majoritatea companiilor oferă bonusuri de limbă. Franceza, germana, italiana, spaniola sunt limbile cele mai căutate de angajatori, plătite cu bonusuri (incluse sau nu în salariul de bază) ce pot varia între 290 și 3.000 de lei brut pe lună.

Cei care cunosc limbi mai puțin vorbite (olandeză, ebraică, polonă) pot primi bonusuri până la 4.700 lei brut/lună. Un alt beneficiu acordat îl reprezintă zilele libere suplimentare, în afara celor obligatorii, care pot varia între una și șase zile pe an.

Tichetele de masă, abonamentele medicale private și opțiunea de a avea ore de lucru flexibile sau posibilitatea de a lucra de acasă sunt beneficii uzuale. La studiu au participat 42 de companii care cuprind 24% din angajații industriei.

ABSL este cea mai importantă organizație ce reprezintă sectorul de business services, adunând companii care își desfășoară activitatea în domenii ca Shared Services Center (SSC), Business Process Outsourcing (BPO), Information Technology Outsourcing (ITO), Research and Development (R&D).

⇒ Dacă ţi-a plăcut articolul, urmăreşte ZCJ.RO pe FACEBOOK şi pe Instagram

loading...
Comenteaza